d3 05 dialnicaS novým ministrom dopravy prišla nádej, že dostavba diaľnice na Kysuciach dostane novú dynamiku. Zdá sa však, že všetko ide po starom.

Pred dvoma rokmi nastúpil na post ministra dopravy Andrej Doležal. Jedna z jeho prvých informácii smerovala na Kysuce. „Kysuce sú pre nás absolútnou prioritou“ - znelo v médiách. Neskôr bolo oznámené, že diaľnice a cesty sa na Slovensku nebudú stavať na základe lobbingu a politických preferencií, ale na základe reálnych potrieb štátu. Ďalšia dobrá správa pre náš región. A pre celé Slovensko. V prioritizácii výstavby cestnej infraštruktúry boli Kysuce na najvyšších miestach priorít. Zdalo sa, že nič nebráni v dostavbe D3 na Kysuciach.

Namiesto diaľnice privádzač

Nadšenie však v poslednom čase nielenže opadáva, ale aktuálne podľa všetkého sa diaľnice nedočkáme ani o 3, ani o 5 a možno ani o 8 rokov! Začína sa proces, ktorý na Slovensku dobre poznáme. Zahmlievanie. Najskôr prišla relatívne dobrá správa – na Kysuciach sa začne stavať diaľničný privádzač do Kysuckého Nového Mesta (na otvorenie mal prísť sám minister, prišiel však štátny tajomník Jaroslav Kmeť, ktorý o problematike D3 na Kysuciach evidentne príliš veľa nevedel).

Pre mesto je výstavba privádzača samozrejme výborná správa. Lenže pre zvyšok Kysúc to dobrá správa vôbec nie je. Ide o to, že nikto nevie či vôbec privádzač pomôže aspoň čiastočne vyriešiť problém tranzitu cez Kysuce. Samozrejme, v tomto tranzite denne „uviaznu“ tisíce Kysučanov. Ozývajú sa hlasy, že práve naopak. Privádzač môže tranzit skomplikovať, ak sa nedostaví D3 - pribudne totiž ďalšia križovatka.

Problém EIA (Vplyv diaľnice D3 na životné prostredie)

Čas beží. V akom stave je „absolútna priorita“ dnes? Ministerstvo dopravy prišlo so zistením, že vo výstavbe bráni dokument vplyvu na životné prostredie, ktorý je potrebný aktualizovať. Vraj za to môže nekonanie kompetentných počas minulej vlády (ministrom bol A. Érsek). Nikdy sme nedostali rozumnú odpoveď, prečo sa tento fakt nezohľadnil v prvom predložení dokumentu prioritizácie cestnej infraštruktúry zhruba pred rokom. Pýtali sme sa niekoľkokrát. Od septembra sa spracováva nová “Štúdia realizovateľnosti diaľnice D3”. Opäť. Je to zvláštne, keďže už máme hotové projektové dokumentácie na všetky úseky. A jedna štúdia realizovateľnosti bola spracovaná v roku 2014...

To nikto vtedy nevedel o tomto probléme? Doteraz nikto presne nevysvetlil prečo je EIA potrebné aktualizovať. Akurát sme sa dočkali „prestrelky“ medzi Ministerstvom dopravy a Ministerstvom životného prostredia.

Ministerstvu dopravy a NDS redakcia mojekysuce.sk položila otázku: „V akom stave sú prípravné práce vo výstavbe D3 na Kysuciach? Na ktorých úkonoch sa aktuálne pracuje?“ Ministerstvo nám neodpovedalo, z NDS prišla odpoveď: „Pri príprave D3 na Kysuciach aktuálne prebieha verejné obstarávanie na spracovateľa Správy o hodnotení (nová EIA). Zároveň sa aktuálne vypracovávajú dokumentácie na stavebné povolenie stavieb D3.“

Z nášho pohľadu: strácame ďalšie dôležité mesiace. EIA sa nedá stihnúť za pár mesiacov a my sme za dva roky vládnutia v stave, že len prebieha verejné obstarávanie aby sa mohla vôbec začať spracovávať.

Vynárajú sa ďalšie otázky a nikto nevie prečo

V jednom sme svetoví. Dokážeme robiť vízie a projekty. Dokonca ich dokážeme dostať do fázy spracovanej projektovej dokumentácie. Potom ich nemáme problém hodiť do koša. Stojí to však čas a peniaze. Milióny.

Na úseku Žilina-Kysucký Lieskovec sú vykúpené pozemky. Trasa ponad Krásno nad Kysucou bola štúdiami potvrdená a je naprojektovaná. Ale stále je predmetom nejakých špekulácií. Hodnota za peniaze… Kto však spočíta koľko by sme ušetrili ak by D3 už stála? A to nehovoríme o zabrzdenom potenciáli ekonomickej prosperity veľkej časti Slovenska.

Hazard s časom a peniazmi

Z verejne dostupných zdrojov je vidieť, že Ministerstvo dopravy nedodalo potrebné podklady a “Štúdia realizovateľnosti diaľnice D3” je brzdená. Od štúdie ale závisia ďalšie postupy. Obstarávajú sa “Správy o vplyve D3 na životné prostredie”, ktoré ale musia počkať na závery štúdie. A tak stále dookola.

Pre vysvetlenie - napríkad nás čaká proces Stavebného povoľovania a komplikovaný proces Verejného obstarávania, ktorý rozhodne, kto to bude stavať...

Ani sa nenazdáme a bude rok 2027. Posledný rok, v ktorom sa dajú použiť Európske financie. Bude to boj s časom. Pre nás, Kysučanov je to však boj ako bude náš región vyzerať v budúcnosti!

Vládou bol v marci tohto roku schválený harmonogram výstavby ciest. Kysucké úseky sú naplánované na obdobie 2026/7-2030. Posun na samý koniec možnosti čerpať financie EÚ je nezodpovedné. Obzvlášť v tejto pohnutej dobe.

  • Je nutné podotknúť, že vláda v apríli tohto roka schválila plán čerpania EU fondov 2021-27 pod názvom “Politika súdržnosti” a v kapitole 3. Prepojenejšia Európa je deklarované 800 miliónov na D1 a D3. Ale dnes vieme, že na dokončenie D1 a D3 potrebujeme vyše 2 miliárd €. Tieto informácie sú veľmi znepokojivé.

Na Kysuciach sa už uskutočnilo mnoho protestov...

Priority sú inde

Čo sa udialo inde? Medzičasom sa zmenil zákon a to „zázračne“ umožnilo výstavbu obchvatu Košíc. Začína sa stále viac hovoriť o novej priorite - o Rýchlostnej ceste R4 na východnom Slovensku. Začína sa hovoriť o prepojení smerom na Ukrajinu. Hovorí sa o ďalších a ďalších problémoch v dostavbe D1. Môžeme pokračovať.

O Kysuciach sa ale teraz mlčí. Teda nemlčí - Slovenskom prebehla správa, že most na ceste 1/11 v Radoli sa nezačal opravovať, pričom jeho stav je na pokraji havarijného stavu. Víťazná firma ani nezačala s opravou. Takže namiesto toho, aby sme riešili výstavbu D3 a problémy spojené s ňou, riešime či sa vôbec začne most opravovať.

Budú nové protesty?

Zúfalí ľudia robia zúfalé činy. Tak to ľudia na Kysuciach cítili pred niekoľkými rokmi a začali organizovať protesty. Čudoval by sa niekto, ak by sa ľudia znovu postavili na cestu 1/11 a začali s novými protestami?

autor: Ľubomír Jánoška, D3 pre Európu
(autor článku prehlasuje, že nie politický činný a nekandiduje vo voľbách na žiadnu funkciu)
foto: NDS, D3 pre Európu

Viac o téme:

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u: