Minulý rok sme uverejnili niekoľko článkov o tom, že Kysuce majú pre nové vedenie ministerstva dopravy najvyššie priority. Nateraz sa zdá, že heslo „sľubom nezarmútiš“ si osvojujú aj terajší plánovači slovenských strategických cieľov. Radi sa budeme mýliť, ale indície sú príliš silné, aby Kysučania boli ticho.
Kysuce sú na prvých priečkach dôležitosti výstavby D3?
16. septembra 2020. Pamätáte sa na nedávne vyjadrenia ministra dopravy? My veľmi dobre. Pre Kysuce to bol výborný signál, že nekonečným kolónam bude o niekoľko rokov koniec. Prišlo však prvé schladenie. Začala sa spomínať informácia, že medzičasom vypršal dôležitý dokument EIA (posúdenie vplyvu na životné prostredie)
28.4.2021 sme čakali na konkrétny plán výstavby, avšak minister dopravy stiahol z rokovania vlády plán výstavby (časový harmonogram) diaľníc. 4.5.2021 bol harmonogram vládou SR schválený, kde sa D3 na Kysuciach nachádza na najvyšších priečkach dôležitosti. Tento harmonogram bol vypracovaný na základe dát a reálnych potrieb Slovenska. Vláda tento dokument však nakoniec neschvaľovala, ale zobrala na vedomie. Tu však treba pochváliť prácu ministerstva dopravy.
Odvtedy smerom na Kysuce neprišla ani jedna pozitívna správa. Diaľničný privádzač v Kysuckom Novom Meste sa tento rok stavať nezačne.
Neskôr sme upozorňovali napríklad na fakt, že už v roku 2023 Poliaci dokončia S1. To bude naďalej zhoršovať dopravnú situáciu na Kysuciach. Zlou správou je aj katastrofálny stav mosta v Radoli, ku ktorému sa po novom pripája aj zlý stav menšieho premostenia v Kysuckom Lieskovci.
Ďalšou zlou indíciou je, že sa v poslednom čase začína spochybňovať už schválené trasovanie D3. Konkrétne hrozí, že okrem ďalšieho odkladu a posúvaniu termínov, Kysuce navyše môžu prísť o súčasnú cestu 1/11. Znamenalo by to, že by náš región prišiel o „nediaľničné“ spojenie Dolných a Horných Kysúc. (Úzku cestu priamo cez Krásno nad Kysucou za takúto spojnicu rozhodne nemožno považovať. Takéto riešenie musí odmietnuť každý súdny človek, ktorý má aspoň základné znalosti miestnych pomerov)
Namiesto konkrétnych riešení ďalšie a ďalšie otázniky
Vyššie spomenuté informácie vzbudzujú otázniky nad skorým začatím výstavby D3 na Kysuciach. Či sú príčinou rôzne lobistické skupiny z iných regiónov, chýbajúce peniaze alebo pokračujúca neschopnosť, ťažko v tejto chvíli posúdiť. Okolo D3 na Kysuciach sa začínajú termíny „mlžiť“ napríklad tým, že sa niekto dokonca snaží pozmeniť záznam v súvislosti s D3 na Wikipédii (na toto nás upozornil Ľubomír Jánoška).
Pozrite si napríklad webové stránky inštitútu INEKO s akými dátami pracuje inštitút. Pre úsek Brodno – Kysucké Nové Mesto je uvedené vyjadrenie: "Dopravne prioritné projekty s vysokými nákladmi by mali byť v rámci ďalšej prípravy preverené z hľadiska technického riešenia a možnosti optimalizácie nákladov. Týka sa to predovšetkým úseku D1 Turany – Hubová a úsekov D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica a R4 Lipníky – Kapušany, ktorých náklady sú vyššie ako benchmark pre podobnú náročnosť terénu a skladbu objektov. Znížením nákladov je možné uvoľniť rozpočtové prostriedky pre ďalšie projekty."
Ďalej je na stránke uvedená časová úspora pre osobné / nákladné vozidlo: 7,6 / 5,1 min. - Otázka je prečo sa používa pre výpočet časovej úspory ideálna dopravná situácia (bez kolón) a nie REÁLNA?
Pozrime si dáta z INEKO: (inštitút termíny čerpá podľa perspektívy NDS)
Začatie výstavby - najskorší termín 5/2026
Poradie začiatku výstavby zo 78 ešte nezačatých úsekov - predpoklad NDS z 10/2021 - 27.
Uvedenie do prevádzky - najskorší termín 5/2029
Aj z uvedeného môžeme podobné informácie čítať tak, že k reálnemu dobudovaniu D3 na Kysuciach nemusí dôjsť ani v roku 2030!
Za Kysučanov si dovolíme položiť tieto otázky:
- Kde sú zahrnuté pri výpočtoch státisíce hodín tisícoch ľudí strávených v kolónach?
- Kde sú zahrnuté obrovské hospodárske škody spôsobené prieťahmi vo výstavbe?
- Čo škody spôsobené v nedôvere občanov v štát, ktorý neplní sľuby, ktoré dlhodobo deklaruje?
- Čo nehodovosť? Každodenné havárie, straty na životoch?
- Kto je zodpovedný za vynaložené milióny EUR za projekty, ktoré sa nakoniec hodia do koša a následne sa robia ďalšie. (vrátane všetkých možných štúdii a posudkov?)
- Ako ovplyvní oneskorená výstavba D3 na Kysuciach záväzky voči EÚ?
Región je dlhodobo ochromený súčasnou dopravnou situáciou. V najbližších rokoch má byť aj horšie. Skutočne štát nie je schopný postaviť diaľnicu do roku 2028 ako sa donedávna sľubovalo? Počkajme si. Ale termíny 2029, 2030 a dokonca neskoršie sú pre región a pre celé Slovensko naozaj neúnosné.
Viac o téme:
- Viac než 25-ročný príbeh diaľnice na Kysuciach s nejasným koncom
- Diaľnica na Kysuciach - kostlivci vychádzajú zo skrine!
- Začne sa privádzač v KNM stavať ešte tento rok? Stavebné povolenie zatiaľ nie je vydané
- Poliaci aj Česi hlásia v roku 2023 hotovo. Kysuce čaká obrovský dopravný problém
autor: redakcia
foto: redakcia, NDS