d3 kysuce 01Výstavba D3 na Kysuciach sa stala podľa ministerstva najvyššou prioritou. So začatím výstavby to však nemusí byť také jednoduché.

Minulý týždeň sa uskutočnilo stretnutie zástupcov VÚC, primátorov a starostov kysuckých obcí s ministrom dopravy A. Doležalom. Hlavnou témou bolo prerokovanie výsledkov štúdie riešenia problému, ktorého sa Kysučania dočkajú už o niekoľko týždňov. Týmto problémom je riešenie alebo lepšie povedané neriešenie dopravnej situácie - križovatky v Kysuckom Novom Meste. Mnohí odborníci na tento problém poukazovali už dávnejšie.

Premostenie križovatky

V skratke: Pred niekoľkými mesiacmi bol prezentovaný návrh premostenia križovatky, ktorý by aspoň čiastočne, až po dobudovanie celého úseku D3 na Kysuciach, riešil problém s dopravou na Dolných Kysuciach. Dokonca bola vypracovaná štúdia premostenia, ktorá bola verejnosťou prijatá kladne. Výhodou mal byť aj fakt, že sa dalo stavať pomerne rýchlo, pretože by šlo o tzv. vyvolanú investíciu – v skratke, by to mala byť stavba vyvolaná (a teda súčasť) dobudovania úseku Svrčinovec – Čadca.

Tento návrh bol ale odmietnutý samosprávami dolnokysuckých obcí. Tie poukazovali hlavne na otázky pripájania ich obcí na súčasnú cestu v súvislosti s plynulým prejazdom cez premostenie, ale tiež na fakt, že by to mohlo oddialiť plnohodnotnú výstavbu D3 na Kysuciach. Nie technicky, ale skôr argumentačne nechceli dať priestor na posun skutočnej výstavby D3 na Kysuciach. Tiež logický argument.

Každopádne, tento názorový rozkol sa podaril aspoň dostať do roviny faktickej: mala byť vypracovaná štúdia, ktorá mala posúdiť stav a možnosti riešenia. Práve výsledky tejto štúdie boli konečne minulý týždeň prezentované spolu s ministrom dopravy A. Doležalom.

Výsledok štúdie nikoho neprekvapil

Podľa našich informácií je výsledkom niekoľkomesačného posudzovania to, že:

  • situácia je naozaj zlá (nikto asi nečakal iný výsledok)
  • premostenie by v tranzite naozaj pomohlo doprave
  • návrh riešenia ako pomôcť dotknutým dolnokysuckým obciam neprišiel (nikto sa vlastne ani nepýtal. Odborníci mali len posúdiť návrh premostenia)

Kocúrkovo na slovenský spôsob

Skutočným výsledkom je, že veľmi pravdepodobne k realizácii dočasného premostenia nakoniec nedôjde. Prečo? Keďže odvtedy uplynuli ďalšie mesiace, už nie je možné premostenie realizovať ako tzv. vyvolanú investíciu, takže by uplynuli ďalšie mesiace, možno roky kedy by sa dočasné premostenie realizovalo.

Kocúrkovo? Možno áno. Nebolo by však zďaleka prvé ani posledné v našej domovine. Spomeňme si napríklad na situáciu, keď sa budovali hraničné priechody na Kysuciach a boli konečne dobudované až vtedy, keď ich vlastne už ani nebolo treba. Slovenská realita.

Výsledok? Vo veci riešenia križovatky v KNM majú pravdu obe strany, avšak problém pretrváva a bude pretrvávať ďalšie roky. A to najmä po spustení úseku Svrčinovec – Čadca. Otázka je už len jedna a to základná: Dokedy?

knm krizovatka

Termín spustenia D3 na Kysuciach – 2027. Možno.

Medzitým pre Kysučanov svitla nádej. D3 na Kysuciach sa dostala do najvyšších priorít budovania ciest a diaľníc na Slovensku. Výborná správa. Tu treba oceniť prácu VÚC, petičného výboru D3preEurópu a ďalších, ktorí odborne a argumentačne dokázali odprezentovať potrebu urýchleného dobudovania D3 na Kysuciach. Na ich strane totiž stojí fakt, že náš región je množstvom dopravy skutočne najviac postihnutý na Slovensku. Navyše, riešenie dopravnej situácie na Kysuciach pomôže doprave a ekonomike na celom Slovensku

V čom je teda problém?

Takže. Hurá ide sa stavať! Alebo nie? Nie tak zhurta… Po ustátí vlny všeobecného nadšenia začínajú postupne vychádzať kostlivci zo skrine, vo výsledku to môže znamenať, že so začatím výstavby to nemusí byť také rýchle. Ani s dočasným riešením situácie.

 

KOSTLIVCI VYCHÁDZAJÚ

Kostlivec č. 1 - premostenie asi nebude

Premostenie sa realizovať nakoniec nebude, z dôvodov spomenutých vyššie. Vinník? Nikto, vecne všetci majú pravdu. Ak by sa malo začať povedzme o rok a nie okamžite, naozaj je premostenie zbytočné.
Otázka je teda: Prečo sa s podobným riešením neprišlo oveľa skôr a na stôl museli dať návrh riešenia až aktivisti? Nikto z kompetentných za posledné roky nevedel, aký problém môže nastať?

Kostlivec č. 2 - EIA vypršala a zároveň nevypršala...

Dnes sme (Kysuce) absolútnou prioritou výstavby diaľnic. Ale pán minister deklaroval nutnosť nového environmentálneho posúdenia D3. Konštatoval slabú pripravenosť D3. Čo to znamená? Posun o mesiac, rok, dva? 

  • Čo je EIA? V skratke a zjednodušene je to posúdenie na životné prostredie. Tento dokument je podstatný pri žiadaní o financovanie z EÚ. Niektorí tvrdia, že platnosť posúdenia už vypršalo. NDS tvrdí že EIA je platná: Aktuálna informácia z NDS: „Posudzovania vplyvov stavby na životné prostredie (Záverečné stanoviská) jednotlivých stavieb diaľnice D3 nestratili platnosť. Aktuálne postupujeme v zmysle zákonných možností a vypracovávame oznámenia o zmene navrhovanej činnosti v rámci prípravy jednotlivých úsekov diaľnice D3.“

Naša otázka, až banálne jednoduchá: Kto o tom vedel a neupozornil na to a neriešil to?

Kostlivec č. 3 – cesta R5 zo Svrčinovca do Čiech

Tretieho kostlivca nám pomohol formulovať Ing. Ľubomír Jánoška: „Ide o zrušenie prípravy cesty R5 zo Svrčinovca do Čiech už v 2018. Dokumenty hovoria jasnou rečou.“ V praxi to znamená, že stále nie je doriešený úsek cesty z kruhového objazdu vo Svrčinovci smerom na Českú republiku. Na stole sú návrhy...

r5 krizovatka

Kostlivec č. 4 - Chýbajú nám projekty, povolenia, pozemky. Politika, vôľa, záujmy...

Tu treba povedať, že niečo sa už urobilo a robí. NDS naozaj pracuje v rámci svojich možností na čom môže. Takže tento kostlivec je možno najdôležitejší. Áno, politici minulých vlád robili.

Otázkou je, či páni ministri – spomeňme len posledných – p. Figeľ, Počiatek, Érsek urobili dosť. Výsledok z pohľadu Kysučana? Frustrácia. Hnev. Niet čo dodať.

Kostlivec č. 5 - „Nejako sa do Žiliny dostaneme“

Tu som si spomenul na vtip, ktorý vlastne nebol ani myslený ako vtip. Kamarát ma dávnejšie volal na krátku dovolenku do Talianska autom a predniesol krásnu vetu: „Poď, neboj sa ničoho. Do Žiliny sa nejako dostaneš a potom už pôjdeš len po diaľnici.“

Takže kostlivec č. 5: Ten nás počká už o niekoľko týždňov – Kolóny na Dolných Kysuciach budú len väčšie, ľudia si budú hľadať iné cestičky.
Ak si niekto myslí, že šoféri budú čakať trpezlivo na hlavnej ceste, tak sa mýlia. Šoféri budú hľadať cesty, ktoré boli doteraz viac či menej pokojné. V krízových dobách sa naplní Kysucké Nové Mesto, Rudinka, Dunajov, Krásno nad Kysucou, ale aj Zborov, Lutiše, Belá, Veľké Rovné…

Kostlivece č. 6, 7, 8 ...

Napadajú vás ďalší kostlivci? Nás áno. Napríklad ekodukt vo Svrčinovci. Takto by sme mohli pokračovať.

Na záver

Kysučania, skúsme si (aspoň raz) spomenúť na Svätoplukove prúty a ťahajme spolu jednotne a vecne v riešení nášho spoločného problému. A tiež je potrebné nepoľavovať a nevzdávať sa. Zabudnime na politiku a myslime na svoje rodiny, pri ktorých by sme mohli byť, ak by sme nečakali desiatky minút v kolónach. Na záver si zaželajme veľa pevných nervov minimálne ešte 5-6 rokov.

autor a foto: redakcia

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u: