Už minulý rok sme uverejnili článok o pokračujúcej výstavbe rýchlostnej cesty S1 ktorá spojí poľské priemyselné centrá s hraničným priechodom Zwardoň v smere na Kysuce. Ide o úsek, ktorý je súčasťou severo-južného koridoru TENT-T
O tomto úseku sa asi nemusíme príliš rozpisovať – môžete si o ňom prečítať v starších príspevkoch:
- Ešte väčšie kolóny na Kysuciach? Poliaci chcú v roku 2023 dokončiť S1
- Poliaci stavajú rýchlostné cesty, pozrite si video z úseku Przybędza-Milówka
K tomuto faktu je potrebné ešte doplniť ďalšiu informáciu: v Českej republike takisto badať intenzívny stavebný ruch v smere k hraničnému priechodu Svrčinovec.
Obe tieto dopravné stavby majú byť uvedené do prevádzky už v roku 2023. Presvedčte sa sami:
Pozrite si najnovšie video z výstavby S1 v Poľsku.
Prečo na tieto stavby znovu upozorňujeme? Dôvodom je fakt, že po spustení daných úsekov sa ešte viac zintenzívni doprava na Kysuciach. Na tento problém sme poukazovali mnohokrát. Zdá sa, že diaľničiari s týmto počítajú, nedávno sme dostali odpoveď: „Nárasty dopravy na koridore D3 boli predmetom dopravného modelovania v rámci štúdie realizovateľnosti v roku 2014, resp. v aktualizácii dopravného modelu spracovanej v roku 2019. Reálne prerozdelenie dopravy ako aj nárast dopravy medzi koridory v Českej republike a na Slovensku sa preukáže postupne po spustení spomínaných úsekov do prevádzky.“
Nedávno primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa (ktorý už pred 25 rokmi stál pri zrode rozhodnutia výstavby D3) navštívil Varšavu. Jednou z tém bolo aj diaľničné prepojenie D3 s Poľskou republikou. Poliaci sa nás oprávnene pýtajú na otázky postupu prác na našej strane.
Dôvod znovu upriamiť pozornosť na D3
Verme, že kompetentní s danými faktami počítajú – vrátane problémov s križovatkou Radoľa a tiež s nevyhnutnou opravou radoľského mosta. Otázkou začína byť aj (znovu) téma, kedy sa začne s výstavbou privádzača v Kysuckom Novom Meste. Ešte minulý rok sa totiž hovorilo o začatí výstavby koncom roku 2021. Máme začiatok októbra 2021 a prišla pozitívna sprava - NDS vyhodnotila ponuku na privádzač do Kysuckého Nového Mesta. To však automaticky neznamená, že sa tento rok začne stavať.
Tieto všetky otázky (a mnoho ďalších) vznikajú aj v súvislosti s obrovským zlyhaním pri križovatke spájajúce D1/D4. Otáznych bodov je podstatne viac.
Ukážkou videí z výstavby Českej Republike a Poľsku teda poukazujeme: môže si Slovensko dovoliť ďalšie zlyhania? Sú s tým totiž spojené možné obrovské ekonomické škody. A je tu rovina dôvery (nielen) Kysučanov. Dotknutí obyvatelia si oprávnene roky pokladajú otázky, či máme u nás dostatok schopných ľudí niečo (konečne) postaviť. Koncepčne, efektívne a rýchlo. Chceme byť optimisti. Samozrejmej to, že urýchlene dobudovať D3 konečne pochopili aj v Bratislave je výborná správa. V tejto chvíli ale oprávnene očakávame: Nie koncepcie a sľuby, teraz sú potrebné činy.
Autor: redakcia