s1 polskoPoliaci s výstavbou S1 napredujú. V roku 2023 budú už takpovediac na našej hranici. Na dopravnú situáciu na Kysuciach to môže mať dopad v podobe ešte väčších kolón.

Prednedávnom sme zverejnili článok o problémoch a súvislostiach s výstavbou D3 na Kysuciach. Článok Diaľnica na Kysuciach - kostlivci vychádzajú zo skrine! mal veľký ohlas. Náš čitateľ Peter G. nás upozornil ešte na jeden dôležitý fakt, a to je pokračujúca výstavba rýchlostnej cesty S1 v Poľsku. Ako toto s našou D3 na Kysuciach súvisí?

S1 je vlastne pokračujúca cesta zo Skalitého v smere do Poľska. Táto trasa je veľmi dôležitá v celoeurópskom kontexte – je totiž súčasťou severno-južného koridoru TENT-T. Pre Kysuce a Slovensko toto prepojenie môže znamenať ďalší rozvoj, pretože sa stávame súčasťou priemyselných častí blízkych regiónov v Českej republike a Poľsku.

uhý pod masívom Bialozynsky Gron. Dokončením tohto úseku sa tak spoja do jedného celku už teraz používané časti S1 - išlo by o úsek od Bielsko-Białej po uzol Przybędza a časť od Milówky po hranicu so Slovenskom v Zwardoni.

Poliaci stavajú – spúšťajú v roku 2023

Tieto informácie samozrejme všetci vieme. A vieme, že sa už o niekoľko týždňov problémy presunú zo Svrčinovca a Čadce ešte viac do Kysuckého Nového Mesta. Lenže môže byť aj horšie. Náš čitateľ Peter G. nás upozornil na tempo výstavby S1 v Poľsku. Podľa týchto informácií budú úseky v Bielsko - Biała – Zwardoń dokončené už v roku 2023. (dokument si môžete pozrieť tu)

Iný náš zdroj upozorňuje aj na fakt, že už onedlho sa spoja hlavné diaľnice A1/A4 s letiskom Katovice a širokorozchodným železničným terminálom Slawkow. Katovice budú najvýznamnejšia dopravno-logistická križovatka Poľska. Cesta S1 bude tranzitná spojnica Poľska do stredu a na juh Európy.

Čo to môže znamenať pre náš región? Samozrejme ešte väčší nápor dopravy na Kysuciach. A najviac kritickým bodom bude práve križovatka v Kysuckom Novom Meste. Ako môže malé obmedzenie zhoršiť situáciu sme sa všetci mohli presvedčiť pri výluke tunela Svrčinovec a nie úplne šťastnom smerovaní dopravy. Okamžite sa tvorili niekoľkokilometrové kolóny aj napriek menšiemu tranzitu z dôvodu koronakrízy.

Riešenie

Ako sa tento problém bude riešiť? My odpoveď nepoznáme. Verme, že tieto čierne scenáre nakoniec nebudú až také čierne a „nejako (tak ako aj mnohé iné problémy) to dáme“.

Buďme zároveň pozitívni – napojenie na priemyselné regióny Poľska môže byť významným impulzom rozvoja nášho regiónu. K ukončeniu niekoľkoročných problémov nám zostáva cca 25 kilometrový úsek diaľnice a jedna problémová križovatka. Na toto je len jediný liek: začatie výstavby v čo najskoršom možnom termíne, aj keď – povedzme si otvorene – stav pripravenosti nie je najlepší. (vypršaná EIA, nedoriešené financovanie…) A to sú práve tí kostlivci, ktorých sme spomínali v článku Diaľnica na Kysuciach - kostlivci vychádzajú zo skrine!

Pozitívna správa je, že sa súčasný minister dopravy intenzívne zaujíma o dostavbu D3 na Kysuciach a ďalšia pozitívna, že už na jar by sa mohol začať budovať privádzač v Kysuckom Novom Meste.

Pozrite si aj:

autor: redakcia

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u: