2030 d3Dňa 16.2.2022 bol Ministerstvom dopravy na vládu predložený materiál, ktorým sa upravuje harmonogram výstavby cestnej infraštruktúry. Tento bod zasadania nakoniec nebol prerokovaný.

Materiál nakoniec nebol prerokovaný, ale z návrhu vyplýva, že výstavba diaľnice na Kysuciach sa má začať okolo roku 2027. Ak nechceme prísť o financie, musí byť hotová za necelé tri roky (do roku 2030).

O dôvodoch sa dá diskutovať. Zjednodušene môžeme povedať, že podľa argumentácie ministerstva dopravy za situáciu môže minulá vláda, resp. minulý minister dopravy. Vznikla potreba prepracovať dôležitý dokument Štúdia realizovateľnosti a posúdenie EIA. To spôsobuje ďalšie prieťahy v dokumentácii projektovaním, obstarávaním.

Otázky Kysučanov a prečo je výraz „absolútna priorita“ relatívny pojem

Mnohí Kysučania si však začínajú klásť otázky, či za týmto odsunom nie je aj nedostatok financií, respektíve ich presun na východ, prípadne na riešenie problémov výstavby súčasných stavieb. V skutočnosti nie Kysuce a D3 - absolútnu prednosť dostala križovatka D1/D4, R2 Košice a R4 severný obchvat Prešov 2. etapa. Ľubomír Jánoška: „Keď to zosumarizujeme, tak politický tlak okolo D1/D4 v Bratislave donútil zmeniť zákon o výstavbe diaľnic, R2 zmenila zákon o ÚVO.“

Pre Kysuce sa potvrdzujú zlé správy. S kolónami budeme žiť minimálne ďalších 8 rokov

Pozrime si dokument harmonogram výstavby cestnej infraštruktúry z minulého roku. (Vláda ho zobrala na vedomie). V ňom sa mala výstavba D3 znovu rozbehnúť v roku 2025. (okrem privádzača do KNM). Naša otázka, na ktorú sme nikdy nedostali odpoveď: Vtedy sa nevedelo o potrebe aktualizácie štúdie realizovateľnosti, posúdenia EIA? Kto v tom zlyhal?

A teraz si pozrime návrh dokumentu, ktorý mal byť predložený 16.2.2022, no nakoniec nebol prerokovaný. Reálny začiatok výstavby má byť v roku 2026-2027. Podotýkame, že termín platí, ak štúdia realizovateľnosti, EIA, projektovanie či obstarávanie pôjde dobre.

Z materiálu vyplýva (oproti harmonogramu výstavby, ktoré vypracovalo ministerstvo dopravy minulý rok) dvojročné oneskorenie celého procesu prípravy a výstavby diaľnice D3. Ukončenie sa posúva na rok 2029 - 2030.

Čo to pre výstavbu D3 znamená? Naše otázky sú následovné:

  • Čo ak nás realita posunie vo výstavbe o mesiace neskôr a nesplníme záväzok voči EÚ a nedostaviame D3 do roku 2030? O koľko peňazí môže prísť Slovensko?
  • Sme pre našich susedov dôveryhodný partner, keď roky tlačíme, aby európsky koridor TEN-T šiel cez Slovensko a nakoniec sme najväčšou brzdou projektu my?

K téme sa vyjadril aj Ľubomír Jánoška: „Naplnili sa najhoršie scenáre výstavby. Kysuce budú ešte desaťročie trpieť pre všetky chyby ministerstva dopravy a NDS. Neurobilo sa nič. Ani vlaková zástavka pri Schaeflleri, ani opatrenia na plynulú premávku na 1/11. A privádzač prinesie ďalšiu svetelnú križovatku. Pomôže to Kysuckému Novému Mestu, ale čo ostatné Kysuce? Poliaci a Česi dokončujú svoju úlohu v cestnej infraštruktúre v 2023. Prinesie to ďalšie navýšenie tranzitu. A prinesie to aj preťaženie všetkých obchádzkových trás, hlavne Semeteš, Lutiše, ale aj Makov a Orava.“

Všetci, ktorí rozhodujú o financiách a prioritách si musia uvedomiť dôležitý fakt, že dostavba D3 (a to naraz a v celosti) nie je len pre Kysučanov, ale pre celé Slovensko.

Minister A. Doležal pri nástupe do svojej funkcie deklaroval, že cestná sieť je odborná téma a malo by sa s výstavbou ciest postupovať podľa skutočných potrieb Slovenska a nie na základe politických vplyvov. Držíme mu palce aby v tomto predsavzatí nepoľavil.

Prečítajte si:

Autor: redakcia
foto: NDS, redakcia

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u: