cadca zeleznicna stanicaIntegrovaná doprava. Veľa sme o nej počuli, ale nás zaujíma realita. V akom stave je verejná doprava na Kysuciach?

Problémom verejnej dopravy je, že ak zlyhá jediný bod v reťazci cestovania, celé úsilie môže byť zbytočné. Fungujúca integrovaná doprava je nesmierne ťažká téma. Vlastníkmi a správcami častí dopravy sú štátne podniky, súkromní vlastníci či samospráva.

Poďme bod po bode. Pozrime sa ako sú na tom Kysuce a pomenujme problémy.

Kultúra čakania

Zoberme si situáciu z našich staníc. Bezútešné miesta, bezdomovci, zima... toto určite neprispieva k využívaniu integrovanej dopravy. Ďalším problémom sú parkovacie miesta. Ak by sa využívala integrovaná doprava naplno, bude mať cestujúci kde zaparkovať? Do popredia sa dostávajú elektromobily. Myslí niekto na nabíjačky elektromobilov? Môžem si počas čakania na svoj vlak alebo autobus nakúpiť? Ideálny stav by bol ak by si cestujúci mohol nakúpiť základné potraviny, vyzdvihnúť zásielku, kúpiť darček... Prečo vlastníci terminálov týmto smerom neuvažujú je otázka, na ktorú sa ťažko hľadá odpoveď.

cadca zeleznicna stanica interier

Autobusová stanica v Čadci, KNM

Stanica v Čadci je vskutku depresívne miesto. O pláne jeho revitalizácie sme sa zatiaľ nič nedozvedeli. Areál je vo vlastníctve súkromnej spoločnosti.  V Kysuckom Novom Meste je vlastníkom autobusového nástupišťa Žilinská župa, ktorá pripravuje projekt na jej komplexnú rekonštrukciu. Verme, že sa to podarí. 

cadca autobusova stanica v

Pekný príklad nájdeme neďaleko za hranicami - v Jablunkove minulý rok zrekonštruovali autobusovú stanicu. Výsledok si môžete pozrieť sami. Prečo sa takéto projekty doteraz nerobili u nás je otázka na samosprávy, prevádzkovateľov či majiteľov terminálov.

dopravny terminal jablunkovNový dopravný terminál v Jablunkove

Železničná stanica v Čadci

Už v roku 2019 sme písali o tom, že sa plánuje rekonštrukcia vlakovej stanice, kde toho času bola zahájená príprava zákazky k vyhláseniu obstarávania rekonštrukcie výpravnej budovy a administratívnej budovy.

Zaujímalo nás ako je tom budova stanice po troch rokoch, ale taktiež celkový pohľad na integrovanú dopravu zo strany železníc.

Naša otázka: Plánuje sa aj nejaká zmena v samotnom prostredí okolia stanice v Čadci?

Odpovedala nám Mgr. Ria Feik Achbergerová, riaditeľka odboru komunikácie a marketingu:

"Otázka integrácie dopravy v zmysle spolupráce železničných, autobusových a prípadne súkromných dopravcov nie je otázkou na ŽSR ale na ZSSK a Žilinský samosprávny kraj (ŽSK). ŽSR plnia úlohu manažéra železničnej infraštruktúry a v rámci integrácie dopravy plnia úlohy, ktoré má na infraštruktúru integrátor. Preto odporúčame túto otázku položiť skôr na ŽSK. Stavba „Vypracovanie PD - ŽST Čadca, rekonštrukcia výpravnej budovy a administratívnej budovy“ je v projekčnej fáze prípravy stavby. Uskutočnila sa vstupná porada.

Účelom rekonštrukcie je odstránenie nevyhovujúceho stavu dotknutých budov v stanici. Riešenie pohybu imobilných cestujúcich v stanici v zmysle TSI. Bohužiaľ, železničná stanica Čadca bude v budúcnosti samostatnou stavbou a nie je zahrnutá do modernizácie úseku, ktorý bol predmetom úspešne schválenej žiadosti na financovanie z CEF 2014-2020."

Máme zoznam prác, ktorý je potrebný vykonať.

V skratke: Administratívna budova je v nevyhovujúcom stave, výpravná budova je v nevyhovujúcom stave, ústredné stavadlo je z hľadiska technickej úrovne nevyhovujúce, zastrešenie nástupíšť si vyžiada výmenu strešnej krytiny, súčasná kotolňa je zastaraná... Konkrétny čas, kedy sa Čadčania dočkajú rekonštrukcie sme sa nedozvedeli.

Samotná preprava cestujúcich

Tu sme v naplnení cieľu integrovaná doprava najďalej. Autobusy chodia zväčša načas, sú pomerne pohodlné, v mnohých je wi-fi. Vlaky sa postupne modernizujú. V tomto bode aktívne pracuje Žilinská župa. Projekt cestovanie jedným lístkom je v aktívnej fáze a práve Kysuce majú byť prvým príkladom. Prečítajte si článok Cestovanie jedným lístkom. Kysuce ako prvé v systéme integrovanej dopravy.

Vždy je čo zlepšovať, hlavné problémy sú však inde. Napríklad problém poslednej míle

Problém poslednej míle. Tak sme si to interne nazvali. Ako sa dostanem z vlaku do Schaeffleru? Zo železničného nádražia do najväčšej fabriky na Kysuciach sú to necelé 2 kilometre. Ale ako sa dostane zamestnanec zo železnice do práce?

Ak sa pracujúci rozhodne využiť prepravu vlakom, čaká ho železničné priecestie KNM, neslušská cesta, cca 6 prechodov pre chodcov… Ak sa tento problém nevyrieši, celý reťazec integrovanej dopravy je narušený. Kyvadlová preprava? Dostane sa pracujúci zo stanice do Schaeffleru za 5-10 minút? Ak nevyriešime tento problém, celé úsilie integrovanej dopravy ostane z veľkej časti nevyužité, a teda aj márne. Ďalšou témou je množstvo vlakov a časy odchodov a príchodov...

Áno, do dôležitých fabrík momentálne smerujú priamo desiatky autobusov. V kolónach sa ráno čaká ešte znesiteľných cca 10-20 minút. Čo však nastane ak sa dokončí poľská S1? Aký vplyv na dopravu bude mať dostavba D3?

cadca autobusova stanica v2

Kraj to myslí s integrovanou dopravou vážne

Vyššie napísané môže pôsobiť, že to s integrovanou dopravou na Kysuciach vyzerá zle-nedobre. Župa si problémy uvedomuje (aj keď mnohé nedokáže sama vyriešiť, vzhľadom na to, že dôležité body integrovanej dopravy nemá priamo vo vlastných rukách.)

Na naše otázky nám odpovedal Ing. Richard Staškovan, konateľ spoločnosti Integrovaná doprava Žilinského kraja, s.r.o.

Plánuje sa zmena v samotnom prostredí napríklad autobusového nástupišťa v Čadci?

„Bohužiaľ AS Čadca je v súkromnom vlastníctve a preto v tejto oblasti nemáme na to priamy dosah. Naša spoločnosť však pripravila štandardy zastávok v ŽSK a podľa nich by my mala každá zastávka, resp. autobusové nástupište podľa jednotlivých kategórií a významnosti spĺňať určité min. štandardy prestupného miesta. Ide napr. o odstavné plochy pre osobné automobily, stojany na bicykle, elektronické odchodové tabule, klientske centrá... Takýmto spôsobom budeme tlačiť na vlastníka a správcu AS, aby spĺňala uvedené štandardy. Naopak AS KNM je vo vlastníctve ŽSK a v tejto oblasti sme už spracovali štúdiu realizovateľnosti jej možného riešenia a vybavenia. Budeme sa snažiť v spolupráci so ŽSK pre tento účel čerpať prostriedky fondov EÚ v blízkej budúcnosti. Napr. v takých Rajeckých Tepliciach sa nám už podarila revitalizácia AS z európskych prostriedkov.“

cadca autobusova stanica v3

Plánuje sa napríklad rozšírené parkovisko pre cestujúcich?

„Samozrejme individuálna doprava, t.j. osobné automobily nie sú naším nepriateľom, práve naopak ak chceme cestujúcich prilákať naspäť do verejnej dopravy musíme im ponúknuť adekvátne podmienky pre cestovanie aj v tejto oblasti. Je úplne normálne a logické aj podľa vzoru zo súdneho Rakúska, že cestujúci sa dovezie ná najbližšiu žel. alebo autobusovú stanicu či zastávku osobným automobilom, kde mu ponúkneme v rámci ceny cestovného lístka strážené - bezpečné odstavenie jeho vozidla aby mohol pokračovať ďalej verejnou dopravou. V rámci Plánu dopravnej obslužnosti ŽSK sme sa snažili zmapovať všetky takéto prestupné možnosti (PaR, BaR a KaR) a budeme sa snažiť o ich postupné zavádzanie do praxe.“

Aké máte skúsenosti - vyhodnotenie zo zavedením jedného cestovného lístka (prestup)?

„V rámci skúsenosti, kde je plne funkčná integrovaná doprava, t. j. existuje spoločný časový prestupný lístok na všetky módy verejnej dopravy, prináša to svoje ovocie. Záujem cestujúcich o takúto službu neustále stúpa a podporuje sa tým rozvoj územia, šetrí sa životné prostredie a rastie ekológia dopravy. Príkladom je min. susedná ČR, kde takmer vo všetkých krajoch už majú zavedenú IDS. Naším hlavným cieľom je min. stabilizovať počet cestujúcich (postupne aj zvyšovať), čím sa znížia nároky na financovanie strát dopravcov z pohľadu jednotlivých samospráv či štátu. Súčasný stav (aj mimo pandémie COVID 19) bol taký, že z roka na rok klesá počet cestujúcich v jednotlivých módoch verejnej dopravy a tým sa zvyšujú nároky na jej financovanie z verejných rozpočtov. Naším cieľom je tento fakt zvrátiť.“

cestovny listok vlak

Na projekte integrovaná doprava sa pracuje

Na záver pripomíname pozitívnu správu, o ktorej sme vás nedávno informovali. Jednotná tarifa, prestupné lístky a kombinovanie autobusovej a železničnej dopravy. Kysuce sú zapojené do 1. fázy Integrovaného dopravného systému.

Verme, že po rokoch stagnácie a útlmu sa konečne cestovanie verejnou dopravou začne zlepšovať. Čakajú nás ťažké časy v súvislosti s problémami výstavby D3 na Kysuciach. Doprava sa má ďalej zahusťovať, diaľnice sa najbližšie roky nedočkáme. Jedinou nádejou pre náš región je práve integrovaná doprava. Pravdou je, že už včera bolo neskoro.

autor. redakcia
foto: redakcia, Libor Běčák

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u: