vizualny smog 004Viac bolo popísané, ako vyriešené. Xénia Šurhaňáková píše o dlhodobom probléme Čadce, ktorým je vizuálny smog.

O vizuálnom, respektíve reklamnom smogu sa už napísalo veľa. Čadca je špeciálnym prípadom aj v rámci Slovenska, kde sa dávno prekročili hranice vkusu a vnímania verejného priestoru či estetiky. Prečítajte si príspevok od zástupkyne primátora mesta Čadca Mgr. Xénie Šurhaňákovej na túto tému.

Viac bolo popísané, ako vyriešené

Reklamný smog je doslova kríž nielen v našom meste. V našom meste je toho ale akosi priveľa. A dlhé roky.  Zväčša býva tento beh na dlhé trate.  Ja mám však výzvy rada. Pre to som sa do tejto výzvy pustila.

Pokiaľ by budovy v centre mesta patrili pod správu mesta, mali by sme iné možnosti.  Pravdou však je, že mesto aktuálne vlastní necelých 20 objektov, ktoré si ľahko dohľadáte na katasterportal.sk. Realita je naozaj taká, že takmer všetky budovy sú v rukách súkromníkov.  Takto sú aj moje kompetencie veľmi oklieštené. Vnímam, že v tejto veci boli urobené nejaké kroky, no zatiaľ čo nejaké reklamy ubudli, ďalšie naopak pribudli.  Chápem, že pre majiteľov daných budov je to záležitosť profitu, ktorá im zabezpečuje prísun bonusových finančných tokov, no som presvedčená, že aj reklama môže byť vkusná a efektívna.

vizualny smog 008

Poučme sa z príkladov

V tomto ohľade ma zaujal postreh grafičky Veroniky Ruth z Brna, kde som nejakú dobu žila a pracovala aj ja. Už ste o nej na vašom webe písali.  Samozrejme, nedá sa porovnávať metropola Moravy s 'metropolou' Kysúc... Každé mesto sa s týmto krížom vysporiadava, či už vysporiadalo, po svojom. Mám toho odpozorovaného a precestovaného po metropolách sveta vcelku dosť.

V 10 bodoch "Smrtelné nemoci vývěsních štítů," definovala hlavné problémy nekultivovanej reklamy: hýrivá farebnosť, blikajúca svetelná reklama, A4 mor, epidémia tabuliek či duplicita informácií, kedy je nápis "OBUV" vo výklade použitý aj 5x.

Gýčové reklamy prirovnáva k vulgarizmom, ktoré nie sú vyjadrené slovom - obsahom, ale výtvarne. Napríklad namiesto slova "OBUV" použila slovo "HOVNO."  Nuž... viete si predstaviť diskusiu potom. A debaty, ktoré by nasledovali u nás, aktuálne najmä na sociálnych sieťach.

vizualny smog v

Áno, smutné. Najmä však pre ľudí, ktorí túto neestetickosť vnímajú obdobne citlivo ako ja.  Podľa môjho názoru môžeme ducha nášmu mestu prinavrátiť nielen čistými cestami, chodníkmi, či upravenou a oživenou zeleňou, ale najmä pochopením a ústretovosťou zo strany podnikateľov, že menej, je viac.

Budem sa snažiť tento dlhý beh čo najlepšie zvládnuť. Držte mi palce :)

autor: Xénia Šurhaňáková

Prečítajte si viac o téme:

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u: