vladimir suchaDiskusiu ohľadom dostavby D3 na Kysuciach, ktorá sa konala dňa 15.3.2023 v Krásne nad Kysucou viedol vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku, Vladimír Šucha. Po diskusii nám zodpovedal naše otázky.

15.3.2023 sa konala v Krásne nad Kysucou dôležitá konferencia o dostavbe diaľnice D3 na Kysuciach. Európska únia má obrovský záujem, aby sa u nás konečne dostavala.  Z Európskych peňazí sa postavil aj diaľničný obchvat Čadce a vlastne všetky dôležité diaľničné úseky na Slovensku. Prečo nemáme dokončenú diaľnicu na Kysuciach, je len zlyhaním Slovenska. Vladimír Šucha, vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku, takpovediac moderoval spomínané stretnutie o D3. Sme radi, že nám odpovedal na otázky nielen o diaľnici. Z Európskych peňazí sa investovalo na Kysuciach obrovské množstvo peňazí. Okrem diaľnice sú to námestia, rozhľadne, kanalizácie, rekonštrukcie škôl... Napriek tomu sú Kysučania v hodnotení EÚ trochu nevďační. Mimochodom, práve v týchto dňoch slávime výročie vstupu do Európskej Únie a tým sme sa dostali medzi najvyspelejšie krajiny sveta.

15.3.2023 bol pán minister dopravy Andrej Doležal pod paľbou kritiky. Skúste povedať, kde nastal ten zlom: prečo sa nepokračovalo v naštartovaných procesoch, prečo sa nedokončili tie, ktoré už boli začaté?

Ja vôbec netuším, kde to nastalo. My nesledujeme konkrétne detaily na Slovensku, nemáme na to kapacitu. Fakt je však ten, že tie jednotlivé procesy a úkony sa zmeškali.

vladimir sucha d3 2Posudzovanie na životné prostredie sa neurobilo už pred rokmi, kedy sa to mohlo urobiť. Minister aj keď bol pod paľbou kritiky, naozaj našiel mnohé veci, ktoré neboli urobené. Ono je to potom ťažké rozbehnúť. Teraz je už asi zbytočné pozerať sa dozadu, treba sa dívať dopredu! Veci sa pohýnajú, rozbehli sa, len teraz treba zabrať aj tou mravenčou prácou a dohľadom. Ten dohľad treba riadne mesiac po mesiaci.

Viete, všetko sa to skladá z malých krokov aj keď idete na cestu Santiago de Compostela aj tá sa skladá z tých polmetrových krokov, ktoré robíme. Tak aj tu jednoducho musíme dbať na to, aby to stále pokračovalo.

Aj ľudia tu na Kysuciach, či už sú to starostovia a primátori, musia si sledovať, aby sme si tie veľké kroky rozdelili na tie malé, aby sme nečakali pol roka a potom zistili, že zmeškáme, že to nedobehneme.

Mám takú obavu, a to práve na konferencii aj zaznelo, že rok dostavby 2029 je nereálny. V takom prípade nám hrozia korekcie a pán minister aj potvrdil, že ten zvyšok bude treba dostavať zo štátneho rozpočtu. Na mieste tak budú obavy: čo ak nebude potom vôľa stavať, keď nám zrazu budú chýbať stovky miliónov eur?

Nebudú to korekcie. Korekcie sú vtedy, keď sa robia nejaké nesprávne kroky a je ich treba naprávať. Tu sa ale môže stať, že sa tie peniaze nevyčerpajú. Tieto peniaze sú alokované európskym rozpočtom do roku 2029 a do roku 2029 ich je treba vyčerpať. To, čo sa nevyčerpá do roku 2029, tie peniaze potom prepadnú. Čiže tá nevyčerpaná časť... Takže o tom to celé je. Táto situácia nemusí ani nastať, sám minister hovoril, že cena bude väčšia ako 770 miliónov a bude sa to musieť doplatiť zo štátneho rozpočtu. Takže počas tej výstavby je možné dosiahnuť to, aby sa prioritne čerpalo z tých 770 mil. a po období 2029, keď bude treba niečo dokončievať, tak to pôjde z rozpočtu.

Dlho sa hovorilo o tom, že D3 má byť posudzovaná a realizovaná v celku. Tým, že sa to začína znova fázovať na nejaké tri ďalšie úseky, neotvára si tým ministerstvo a NDS zadné vrátka, aby sa postavila len časť a tie zvyšné úseky ostanú v takom neurčite?

Neviem, nemám z toho taký pocit, že by za tým boli nejaké zlé úmysly. Skôr sú za tým úmysly urýchlenia výstavby. Aby tie časti, kde je stavebná príprava už ďalej, aby sa mohlo žiadať stavebné povolenie, aby bolo verejné obstarávanie, aby sa začalo stavať, aby sa to rozbehlo rýchlejšie.

Dnes tu odznelo aj to, že je to aj pre EÚ prioritná os, a to si treba uvedomiť. Toto nie je otázka len Kysučanov, ktorú tu riešime, ale to je európska vec. Je to koridor od Baltického mora k Jadranu a je to obrovská príležitosť. Čoskoro tu bude tlak aj z Poľska aj z Českej republiky a samozrejme aj od EÚ, lebo je to koridor európskeho významu. Samozrejme, že tento koridor ako taký nevyrieši len dopravnú situáciu, ale on prinesie aj obrovské ekonomické príležitosti pre ľudí, ktorí tu žijú. Čiže vlastne tým, ako tu bude doprava lepšie fungovať, tak tu budú lepšie prichádzať firmy a investori.

Rokovanie v Krásne dňa 15.3.2023

Zástupca Poľskej republiky na toto aj upozornil, že pokiaľ si my toto na Slovensku nevyriešime, peniaze, ktoré by mohli plynúť nám ako krajine sa presunú inam. To sú tie takzvané priame straty, napríklad ako peniaze na kúpu diaľničnej známky, nejakého mýta, nejakých daní či za nákup benzínu a nafty na našich čerpacích staniciach.

Ale ja hovorím skôr o takom tom nepriamom význame, že pre firmy bude ľahšie si zriadiť pobočku alebo vybudovať si firmu na Kysuciach a potom operovať v Poľsku a Českej republike. Keď sa to nebude diať, keď bude každý deň hodinu stáť v zápche, tak sem určite nepríde a vybuduje firmu povedzme v Čechách alebo Poľsku.

Sme radi, že sa na toto pozerá EÚ ako na celok, lebo tu na Slovensku máme tendenciu toto posudzovať ako len regionálnu záležitosť. Často je to vnímané tak, že keď sa niečo investuje na Kysuce, je to akoby sme uberali niekomu niečo inému regiónu. Treba však vidieť celok. A to, že dostavba D3 pomôže celému Slovensku. Súhlasíte?

Toto nie je len taká "odhadometria", sú na to modely. My sme tých modelov urobili desiatky, na rôzne veľké investície a v takom dlhodobejšom horizonte 5-10 rokov to pomôže celému obrovskému regiónu a Slovensko je také malé, že každá takáto veľká investícia de fakto pomáha celej ekonomike.

Máte pocit, že ministerstvá pracujú s týmito modelmi a dokážu ich nejaký spôsobom objektívne zapracovať do svojich vízií?

Myslím že nepracujú… Ale všetky tieto modely sú im v EÚ k dispozícii. Na požiadanie Slovenskej vlády by Európska komisia vedela urobiť ako modely dlhodobého ekonomického dopadu tak aj krátkodobé. My sme ich robili pre mnohé investície, robíme ich pravidelne pre Európsku investičnú banku, keď sa investujú veľké peniaze. Takže samozrejme, je to dobré vidieť.

vladimir sucha d3

Keď sa rozprávame o víziách, aká je teda vaša predstava dopravného prepojenia Slovenska?

Diaľnice sú ako také chrbtové kosti ekonomiky v prvom rade a dostupnosti. Dostupnosti služieb, úradov, zdravotnej starostlivosti a samozrejme sú to chrbtové kosti podnikania. My na Slovensku potrebujeme predovšetkým investovať do malých podnikov. Tie veľmi potrebujeme. Veľké podniky sú síce výkonné, ale sú aj zraniteľné. Ak sa zmení ekonomická situácia, sú na to veľmi citlivé. My staviame hlavne na automobilovom priemysle. Tento priemysel prechádza obrovskými zmenami, čiže my potrebujeme aj takú záchrannú sieť v množstve malých, inovatívnych podnikov s vysokou pridanou hodnotou, kde vie ten región alebo lokálna sféra profitovať z vysokej pridanej hodnoty.

Takže to je veľmi dôležité z tohto pohľadu. Slovensko narazilo na hornú hranicu ekonomického a sociálneho rozvoja cez montážne dielne. Bolo to super, bolo to veľmi užitočné, ale my už sa ďalej nepohneme. Čiže ak nezačneme vyrábať svoje veci s pridanou hodnotou, tak ekonomika a tie istoty, sociálne zabezpečenia čo všetci ponúkajú a sľubujú budú iluzórnou víziou, lebo na to nebudú peniaze. Na to treba myslieť, to je veľmi dôležité.

Už len krátka otázka: čo by ste chceli odkázať Kysučanom?

Kysučanom by som odkázal, že sú podľa našich prieskumov neuveriteľne euroskeptickí. Chcem im povedať, že slovenská hviezda aj kysucká hviezda zažiari len v európskej spolupráci. Slovensko nemôže existovať bez európskej spolupráce, a to by sme si mali uvedomiť aj pri voľbách keď pôjdeme voliť strany, ktoré sú antieurópske alebo sa len tvária, že sú proeurópske, ale spoluprácu podrývajú v každom smere. Treba sa na to dívať v tomto kontexte. Aj dnes sme tu, hoc je nás tu na tomto stretnutí len pár, chodíme do všetkých regiónov, jednoducho my sme Európa a aj Kysučania sú súčasťou Európy. Neuveriteľne sme z toho profitovali devätnásť rokov čo sme v EÚ, a ak si niekto myslí, že môžeme mať zmysluplnú existenciu s rozvojom, s budúcnosťou mimo EÚ, tak sa hlboko mýli. Bol by som nerád, aby sme si zažívali na vlastnej koži čo to znamená. Británia je mnohonásobne väčšia a silnejšia a už dnes ľutuje odchod z EÚ a premýšľa o tom, ako opäť nadviazať kontakty s EÚ. Je to najsilnejší ekonomický zväzok, najsilnejší hodnotový zväzok. Ak nechceme byť cudzincami v Európe, musíme sa tak aj správať a voliť tých, ktorí majú v programe jasnú európsku spoluprácu.

Veľmi pekne vám ďakujem za rozhovor.

zhováral sa Peter Kolembus

Prečítajte si aj:

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u:

 Stiahnite si apku KYSUCE
Nemáte ešte mobilnú aplikáciu? Môžete si ju stiahnuť tu >> Správy, doprava, turistika, zaujímavosti.