dialnice stavbaVýstavba poľskej S1, ktorá nadväzuje na slovenskú diaľnicu D3 napreduje. Blíži sa jej dokončenie. Čo to bude znamenať pre už teraz dopravou preťažené Kysuce si vie predstaviť len málokto.

To, že Poliaci stavajú je výborná správa. Pre Slovensko to prinesie nemalé financie v podobe peňazí za poplatky a prepojenia ciest pomáhajú k rozvojom regiónov. A to nielen Kysúc, ale celého Slovenska. Tým, že sa u nás nestavia a prípravy na dostavbu diaľnice D3 meškajú, na severe môžeme očakávať ešte väčší dopravný problém.

S1 a D3 – dve pomenovania cesty, ktoré spájajú Baltické more s Jadranským

Ak sa pozrieme do histórie, dopravný koridor medzi Jadranom a Baltom funguje od nepamäti. Najskôr slúžil na prevoz jantáru, neskôr sa prepravovala meď a soľ. V 1950 sa stal súčasťou medzinárodnej cesty E75, ktorá definovala spojnicu medzi severom a juhom Európy.

Boli časy, keď sme museli Poliakov presviedčať o význame diaľničného prepojenia Slovenska s Poľskom. Poliaci jej význam pochopili, neskôr toto dávnejšie prijala aj Európska únia. Cestné spojenie zaradila medzi hlavné koridory cestnej infraštruktúry Európy (koridory TEN-T).

V súčasnosti sú S1 a D3 “sesterské cesty” mimoriadneho významu pre Slovensko a Európu.

Ľubomír Jánoška zo združenia D3 pre Európu vysvetľuje:
„Ľudia, ktorí nepochopili podstatu D3, hovoria, že je to cesta do kysuckých lesov. Ja sa ale pozerám na D3 a S1 ako najvýznamnejšie Európske tranzitné cesty. Spájajú sever a juh Európy cez Karpaty. To je významný geopolitický faktor. Sú spojnicou významných dopravných koridorov Európy. Je to významná spojnica medzi priemyselnými aglomeráciami. V bližšom aj vzdialenejšom rozmere.“

Pozrite sa na hlavné cestné koridory

cestne koridory1

cestne koridory2

zdroj foto: https://ec.europa.eu

Diaľnica D3 sa nestavia len pre Kysučanov – je to okrem prepojenia severu a juhu aj dôležité spojenie medzi ďalšími koridormi a to západ – východ (koridor Rýn – Dunaj, ktorého súčasťou je aj naša D1 smerujúca na východ Slovenska) a taktiež v širšom pohľade aj na spojenie Sever (North Sea – Baltic)

Poliaci stavajú a o niekoľko mesiacov spustia svoju S1

Viac ako slová napovedia fotografie a videá. Pozrite si teda ako momentálne stavajú Poliaci.

dialnica polsko

dialnica polsko2

Podobne je na tom aj Česká republika – tá pre zmenu dokončuje úseky rýchlostných ciest smerom k dopravnému uzlu Svrčinovec.

Ako už bolo spomenuté, po dokončení ciest a obchvatov v Poľsku a Českej Republike (koncom tohto roka, resp. začiatkom roka 2024) môžeme očakávať na Kysuciach ešte väčšie kolóny. Pre Kysučanov obrovský problém. Ak však nedostaviame náš úsek do konca roku 2029, pre Slovensko to bude medzinárodná blamáž. Nehovoriac o ekonomických stratách, ktoré s tým súvisia.

EÚ nám dáva peniaze, my neplníme sľuby

Na Kysuciach preinvestoval štát stámilióny. Toto všetko však môže byť takmer zbytočné, pokiaľ sa nedostavia zvyšný, približne 30 kilometrový úsek. Prečo sa tak už dávno nestalo je predmetom nekonečných debát, rovnako nekonečné už začínajú byť debaty, prečo D3 konečne nedostaviame.

Na Slovensku sa často vyhovárame na peniaze. Lenže na výstavbu D3 problém s financovaním nie je. Európa nám dáva takpovediac na tanieri takmer 900 miliónov Eur. Len s jednou podmienkou – „Konečne sa rozhýbte a dostavajte diaľnicu. Najneskôr do konca roku 2029“. Slovensko sa však ako obvykle motá doslova v bludných kruhoch. Odvolávať sa len na chyby minulosti už nestačí. Je čas sa spamätať, čas neúprosne beží. Ostáva nám len niekoľko desiatok mesiacov. Zatiaľ však čakajme stále väčšie kolóny.

autor: redakcia

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u:

 Stiahnite si apku KYSUCE
Nemáte ešte mobilnú aplikáciu? Môžete si ju stiahnuť tu >> Správy, doprava, turistika, zaujímavosti.