Diaľnica, respektíve jej dostavba na Kysuciach je nekonečná téma. Po výborných správach (D3 bola vyhodnotená ministerstvom dopravy ako jedna z najvyšších priorít výstavby ciest na Slovensku), prichádzali zlé správy - ako je napríklad zlá pripravenosť, či neschopnosť kompetentných túto prioritu preniesť do samotnej výstavby.
Kysučanom (a každému, kto prechádza tranzitom po jednej z najvyťaženejších ciest na Slovensku) však dochádza trpezlivosť. Preto s napätím očakávajú na akékoľvek dobré správy. Tie dlhé mesiace neprichádzali, teraz však máme jednú podstatnú. Európska komisia potvrdila a hlavne schválila investíciu 840 miliónov Eur, ktoré majú byť použité práve na dostavbu koridoru TEN-T – teda na diaľnicu na Kysuciach.
Stretnutie sa konalo včera 24.11.2022 v Prešove, nechýbali zástupcovia VÚC Žilina a združenia D3preEurópu
Na stretnutí bol prítomný aj Ľubomír Jánoška - jeden zo zástupcov VÚC Žilina, ktorý nás informoval o potvrdení tejto investície:
„Európska komisia schválila Slovensku operačný “Program Slovensko”. Ide o sedemročný plán pre investície z fondov EÚ. V rokoch 2021-27 získa Slovensko celkom 12,6 miliardy Eur. Kľúčový eurofondový dokument odovzdali dvaja zástupcovia Európskej komisie: eurokomisárka pre regionálnu politiku pani Elisa Ferreira a eurokomisár pre sociálnu oblasť pán Nicolas Schmit.“
Rozsah celej schémy podpory fondov EÚ je široký, nás však zaujímalo financovanie diaľnice D3 na Kysuciach:
Máme významnú správu pre región Kysúc – má prísť 840 mil. Eur
Ľubomír Jánoška: „V Cieľoch politiky 3 - Prepojenejšia Európa, financovaná z Fondov EFRR/Kohézny fond je prioritou výstavba diaľnice D3 cez Kysuce vo výške 840 miliónov Eur.
Zdôvodnenie je nasledovné: Rozvinutá sieť diaľnic a rýchlostných ciest je jednou zo základných podmienok pre prehlbovanie ekonomickej integrácie, zabezpečenie voľného pohybu tovarov, pracovnej sily a hospodárskeho rozvoja krajiny. Je to záväzok Slovenska, vyplývajúci z nariadenia EU 1315/2013 dobudovať základnú sieť TEN-T do roku 2030. Prioritou je výstavba diaľnice D3 - jedná sa o severojužné prepojenie na PL a CZ...“
Najväčším problémom je však čas
Schválené peniaze sú však jedná vec, inou je však samotná realizácia. A tu narážame na slovenské reálie. Dnes máme projekty, financie, prípravu v procese… ale začína nám chýbať čas. EÚ fondy sa totiž musia vyčerpať do decembra 2029. To je 84 mesiacov. Dnes je každému jasné, že mnoho procesov musí byť akcelerovaných na maximum, musia byť prijaté politické deklarácie, zmena zákonných procesov… Takže je to v rukách politikov a samozrejme všetkých, ktorí sa na projekte dostavby diaľníc na Slovensku podieľajú.
Ľubomír Jánoška: „Nová výzva pre región a D3preEuropu je pomôcť zodpovedným inštitúciám, ale aj burcovať spiace orgány. A tiež maximalizovať povedomie o tomto ohromnom projekte diaľnice D3. Včera ma pri podpise zmluvy, oznámení o priorite výstavby diaľnice D3 ovládol sentiment. Premietal som si protesty, rokovania a neúnavný boj a vysvetľovaniu skutočného významu diaľnice D3. Rád by som poďakoval ministrovi dopravy p. Doležalovi za jeho činnosť, projekt prioritizácie a vieru v potrebu diaľnice D3. Tiež by som rád poďakoval ľuďom z NDS, aj keď tam máme veľa vecí otvorených. Rád by som poďakoval pani predsedníčke VÚC Žilina, pani Jurínovej za dôveru, ktorú nám dala pri rokovaniach o mobilite kraja a tiež všetkým Kysučanom, ktorí akokoľvek prispievajú k nášmu cieľu – konečne dostavať diaľnicu na Kysuciach."
Peniaze schválené, pokračovania začatia výstavby sa však ešte mesiace nedočkáme
Tak ako bolo spomenuté, peniaze budú, avšak zlá pripravenosť bráni (ak nepočítame aktuálnu stavbu privádzača v Kysuckom Novom Meste) začatiu dostavby. Kysučania uveria až s príchodom bagrov. Po sérii odkladov a možno aj obštrukcií, sme však radi, že môžeme konečne priniesť aj dobré správy. Takže peniaze sú. Na ťahu sme my. Držme si palce.
autor: redakcia
foto: Ľubomír Jánoška