dialnica minister dolezal2Okolo dostavby D3 na Kysuciach sa hovorí veľa. Tentoraz nepôjdeme do rôznych analýz. Pokúsime sa vysvetliť situáciu jednoducho a priamo.

Od rokovania o budúcnosti dostavby diaľnice na Kysuciach, ktoré sa konalo v Krásne nad Kysucou ubehol viac ako týždeň. Na rokovaní zaznelo niekoľko informácií, ktoré si zaslúžia podrobnejšie rozpísať.

Rokovanie zvolalo zastúpenie Európskej komisie

Dôvod, prečo zvolala Európska komisia na Slovensku rokovanie môžeme zhrnúť a zjednodušiť: Európa na nás tlačí, aby sme dostavali to, čo sme sa zaviazali dostavať. Je dôležité, že na rokovaní boli zástupcovia Poľskej a Českej republiky. Kľúčovým pozvaným (okrem županky, primátorov, starostov a ďalších) bol sám minister dopravy Andrej Doležal.

Minister pod paľbou kritiky

To, že stretnutie nebude len formálne bolo cítiť hneď od začiatku. Podujatie sprevádzal Vladimír Šucha, vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku. Bol otvorený a priamy. Minister dopravy odpovedal a musel obhajovať neobhájiteľné. Základná otázka znela: prečo po desiatkach rokov výstavby stále nemáme diaľnicu? Na stretnutí bol cítiť aj tlak zástupcov Poľska a Českej republiky. Minister mal v zásade len dva argumenty. Prvým je dedičstvo a nekonanie svojich predchodcov. Druhým argumentom boli komplikované procesy a podmienky, ktoré nastavuje Európa, ako podmienku financovania z fondov EÚ.

Tieto argumenty platia možno na Slovensku. Na medzinárodnej konferencii nestačia. Minister dopravy totiž zastupuje Slovensko. To, že bývalý minister dopravy preferoval výstavbu na juhu, zahraničných partnerov a tobôž EÚ nemusí zaujímať. Opäť z dvoch dôvodov. Po prvé: zahraničných partnerov zaujíma medzinárodný záväzok Slovenska a nie slovenské politické a lobbystické kocúrkovo. Po druhé: aktuálny minister dopravy nie je ministrom 3 mesiace, ale tri roky.

Tou druhou takpovediac obranou ministra sú komplikované procesy EÚ. Tento argument opäť neobstojí. Rovnaké podmienky majú totiž aj naši susedia. A tí už o pár mesiacov finišujú. Svoje rýchlostné cesty a diaľnice budujú s úplne iným tempom.

Čo sme sa dozvedeli: dobré aj zlé správy zároveň

Čo sme sa vlastne na konferencii o diaľnici D3 dozvedeli nové? Bolo toho viac:

  • 1. D3 na Kysuciach nie je lokálny kysucký problém, ale medzinárodná strategická záležitosť
  • 2. Minister potvrdil, že dostavba D3 je absolútnou prioritou výstavby cestnej infraštruktúry na Slovensku
  • 3. Minister dopravy potvrdil, že 770 európskych miliónov Slovensko môže použiť a aj použije na výstavbu D3 na Kysuciach
  • 4. Minister dopravy sám neverí, že diaľnicu dostaviame do konca roku 2029. Reálny je neskorší termín. Tým samozrejme môžeme prísť o časť peňazí na financovanie z európskych fondov.
  • 5. Novinkou je znovuotvorenie témy zmeny trasovania stredného úseku. Toto je však mimoriadne nebezpečná „novinka“ zo strany našich „plánovačov“. Prečo? Môže ísť o pokus znovu rozkúskovať výstavbu na ďalšie úseky. Pre stredný úsek – Oščadnica – Krásno nad Kysucou – Kysucké Nové Mesto sa začína znovu hovoriť o zmene trasovania. Po desiatkach rokoch plánovania a projektovania? Komédia! V praxi to môže znamenať ďalší posun dostavby celej D3 o celé roky.

V MM Aréne sa vlastne konalo niekoľko hokejových zápasov

Povedané športovým jazykom: Slovensko : Európa - schyľuje sa k debaklu Slovenska. V polovici zápasu nám totiž kapitán oznámil, že v riadnom hracom čase pravdepodobne prehráme. A že možno niečo uhráme v predĺžení. Podivuhodné je na tom to, že náš „súper“ – Európa, robí všetko pre to aby sme vyhrali a ešte nám dáva za to peniaze.

Druhý zápas sa konal v rámci národnej ligy. Súboj Kysuce : Bratislava je zatiaľ stav nerozhodný.

mm arena

Za Kysuce máme zopár útočníkov (Jozef Grapa, Ľubomír Jánoška), ktorí dávajú góly. Máme zopár ďalších dobrých hráčov. Máme však aj obrancov, ktorí nastúpili v poslednej minúte, alebo ostávajú takpovediac sedieť na lavičke. Sklamaním sú však aj diváci. Namiesto toho aby svojich povzbudzovali, v polovici zápasu za remízového stavu na vlastných pískajú. Neveríte? Pozrite si niektoré komentáre na sociálnych sieťach.

Tak ako, bude tá diaľnica?

Situáciu okolo D3 sledujem a píšem o nej už niekoľko rokov. Túto otázku som dostával minulý týždeň niekoľkokrát. Takže môj osobný názor: Myslím si, že to nejako „doklepeme“. Bude to však také víťazstvo, ako keď otec nechá vyhrať svoje päťročné dieťa. Pozerať sa na takýto zápas je vždy trochu smiešne. Slovensko by konečne mohlo dospieť. To isté platí aj pre nás Kysučanov. Mali by sme konečne za spoločnú vec hrať ako tím.
No a kedy bude tá diaľnica? Reálne do roku 2029 ťažko. Skôr v roku 2030. Len si musíme trochu viac vysúkať rukávy, nabrúsiť korčule a začať trochu viac bojovať ako tím.

Peter Kolembus
foto: NDS, MM aréna, redakcia

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u: