Pred niekoľkými dňami sme vás informovali o pripravovanej konferencii o dostavbe diaľnice na Kysuciach. Dnes 15.3.2023 sa konferencia koná v Krásne nad Kysucou. Táto téma je mimoriadne dôležitá pre náš región, preto vám prinášame aktuálne informácie.
To, že konferenciu neorganizuje ministerstvo dopravy, ale zástupcovia Európskej komisie na Slovensku je veľavravné. Európa má takpovediac už dosť toho, ako Slovensko k tejto téme pristupuje. Diaľnica má totiž hlavne cezhraničný rozmer. Okolité štáty napredujú, len Slovensko zaostáva. Už teraz je lievikom severo-južného tranzitného koridoru. Situácia sa môže po dostavaní úsekov v Poľsku ešte zhoršiť. Poliaci plánujú svoju S4 spustiť ešte v tomto roku.
- Na Kysuce má na diaľnicu prísť 840 miliónov Eur!
- Diaľnica mešká, doprava na Kysuciach sa ešte zhorší! Poliaci onedlho zahlásia „hotovo“
- Ticho o dostavbe diaľnice na Kysuciach. Je ohrozená výstavba?
- Drsný odkaz Kysučanom k diaľnici: Na zlepšenie situácie sa nič nerobí!
Aká je budúcnosť dostavby D3 na Kysuciach?
Termíny sú neúprosné. Ak diaľnicu nedostaviame do konca roku 2029, môžeme prísť o stovky miliónov Eur! Aj o tomto sa bude dnes v Krásne nad Kysucou hovoriť. Účasť potvrdil Andrej Doležal, minister dopravy SR, Krzysztof Klimosz, člen Rady Sliezskeho vojvodstva, Radek Podstawka, zástupca hejtmana pre oblasť dopravy, Moravsko-sliezsky kraj, Jaroslav Straka, Generálne riaditeľstvo EK pre regionálnu a mestskú politiku a Erika Jurinová, predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja. Zúčastnia sa aj primátori a starostovia regiónov, krajskí a miestni poslanci a členovia OZ dostavby D3.
Hostí bude diskusiou sprevádzať vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku, Vladimír Šucha.
Podujatie bude mať hybridnú formu a bude možné sa ho zúčastniť osobne, alebo sledovať online na FB Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku alebo na domaveu.sk.
Aktualizácia 15:00
Šucha odpovedá novinárom
-----
Aktualizácia 14:45
Zástupca Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory tvrdo kritizuje spôsob plánovania a vnútorné procesy ako sa dávajú priority.
-----
Aktualizácia 14:30
Podstawka: Hovorí sa, ako sa to dá v Českej republike. Ak sa komentuje cez média, je to zlé. Treba kontrolovať konkrétne kroky.
Jurinová: Som prekvapená, že sa otvára ďalšia variantnosť.
Poľský partner vysvetľuje, ako sa v Poľsku urýchľujú procesy a tým celá výstavba. V Českej republike je zákon o líniových stavbách.
Primátor Mihalda: Sú 2 možnosti. Buď je toto informačné stretnutie, alebo skúsme niečo vyriešiť. Napríklad či sa dá urýchliť EIA, alebo napríklad neotvárať ďalšie varianty stredného úseku.
Šucha: EIA je strašne stará, aktualizácia sa mala začať skôr. Keď Slovensko vedelo, že ju treba aktualizovať, tak prečo ju neaktualizovalo skôr? Sú na to zápisy, ze európska komisia na to dávno upozorňovala.
Doležal: ak štúdia realizovateľnosti odporučí inú variantu, vráti sa výstavba stredného úseku o 3-4 roky späť.
Šucha: Úlohy, ktoré má riešiť Slovensko sa zrazu stávajú úlohami EÚ.
Jánoška: Máme 80 mesiacov na dočerpanie peňazí. Máme závažný problém - čas. Máme zlé štatistiky, máme hlboko podcenené čísla. Boli účelovo zmenené.
-----
Aktualizácia 14:15
Šucha: Prečo sa nevyvodzuje zodpovednosť?
Primátor Grapa: Som pamätník výstavby D3 30 rokov. Pravda je taká, že je to medzinárodný problém. Je povinnosť štátu, aby sme tu netrpeli. EÚ to pochopila, len u nás to nechápeme. My sme nervózni, či sa za každej vlády niečo urobí, ale teraz sa nepodarí urobiť nič. Modlíme sa, aby budúci minister dal Kysuciam skutočnú prioritu. Je tu tak nesmierny tlak od ostatných primátorov a starostov. Ak tu človek nežije, tak to nepochopí.
Šucha ministrovi: Tie iste pravidlá majú iné štáty, tak sa nevyhovárajte. Okolité štáty stavajú a Slovensko sa len vyhovára.
Šucha: Je tu otázka vyhodnocovania zodpovednosti. Slovensko ma 19 rokov problém s čerpaním fondov. Peniaze sú vyčlenené do roku 2029. Otázka je ci 770 miliónov stačí.
Doležal: 770 mil. nebude stačiť, zvyšok doplatí štátny rozpočet.
Jurinová: Vieme, že nastane ešte väčšia dopravná záťaž. Mali by sa hľadať rezervy, kto by mohol zabrať. Napríklad NDS.
-----
Aktualizácia 13:35
Šucha: Ľudia na Kysuciach majú obavy, či sa peniaze nepoužijú inde.
Doležal: Chcem ubezpečiť, že takýto zámer nie je. Kysuce sú naša jediná cesta ako použiť 770 mil. Eur.
Európska komisia: Čím skôr začnete, tým lepšie.
Podstawka: My máme hotovo a kamióny jazdia cez Šance. Starostovia sa v ČR búria, jediný problém je Slovensko, kde chyba 23 km diaľnic. Pýtame sa ministra: Kedy bude diaľnica dostavaná? Viete či bude v roku 2029 dostavaná diaľnica?
Doležal: Neviem to garantovať.
Inv. riaditeľ: Ak sa ukonči stanovisko EIA v roku 2024, tak v roku 2025 bude právoplatné stavebné povolenie. Je to možne začať stavať v roku 2026 a dostavba 2030. Ak sa nezačne meniť trasovanie...
Doležal: Ak UHP vyhodnotí v strednom úseku trasy, že treba meniť trasovanie, v strednom úseku stratíme ďalšie roky. Ostatné úseky by ale nemali byť spochybnené.
-----
Aktualizácia 13:25
Podstawka: Nikto nechce čakať na Slovensku v kolónach a vodiči pôjdu hľadať iné trasy. Česko bude mať čoskoro hotovo. Severomoravský kraj buduje a na Slovensku sa nič nestavia. Bráni to rozvoju priemyslu.
Doležal: Jediná alternatíva je posilnenie vlakov. Musí sa však dostavať uzol Žilina. Nikto nespochybňuje D3, my sme začali, ale začali sme neskoro.
Minister Doležal kritizuje partnerov a svojich predchodcov: "Kde ste boli doteraz? Dobiehame niečo čo malo byt dávno hotové."
Šucha: Na obranu Kysučanov - ľudia predsa kritizovali a upozorňovali na problémy.
Jurinová: Môžeme si prehadzovať čo malo byť a čo mohlo. Sú tu významne firmy ako Hyundai, Schaeffler... no cesty sú preťažené. Investície prišli preto, lebo sme im sľúbili, že diaľnica bude. Župa sa snaží byť aktívna.
-----
Aktualizácia 13:10
Stretnutie začalo. Prišli pozvaní, je veľký záujem médií.
Šucha: Cesta je magistrálou pre Slovensko, ktoré ekonomicky prepojí okolité regióny. EÚ dáva peniaze na cestu, ale Slovensko ju musí postaviť samo.
Doležal: D3 je stále absolútna priorita. 770 miliónov Eur ide na D3. Ostatné štáty majú fondy dočerpané a my meškáme. Sme na chvoste.
autor: redakcia
foto: redakcia, NDS