cadca bukov dialnicaO dopravnej situácii sa Vás snažíme informovať čo najpodrobnejšie, keďže sa jedná o jeden z najväčších problémov Kysučanov. Aktuálne sa hovorí o nápade zrušenia diaľničných známok.

NDS reagovala na návrh zrušenia: 

Národná diaľničná spoločnosť vydala k predloženému návrhu stanovisko, ktoré zverejnilo na sociálnej sieti, s predloženým návrhom nesúhlasí:

"NDS počíta s príjmami z diaľničných známok vo svojich plánoch a bez nich nie je schopná zabezpečiť prevádzku a údržbu diaľnic, investície do diaľnic v prevádzke a splácanie existujúcich investičných úverov. V prípade výpadku týchto príjmov musia byť nahradené inými zdrojmi – prevádzkovými dotáciami zo štátneho rozpočtu. V opačnom prípade nebude možné zabezpečiť prevádzkovú schopnosť diaľnic a ich bezpečnosť, bude ohrozená platobná schopnosť NDS a hrozí cross default od bánk. Príjem z úhrady elektronických diaľničných známok predstavoval vlani 79 374 263 EUR bez DPH a medziročne narastá (oproti roku 2018 išlo o 4 % nárast)."

Aj na Kysuciach je čo opravovať

O dôvodoch a spravodlivosti takéhoto návrhu sa hovorí veľa (na údržbu sa automaticky musia poskladať všetci občania, dokonca aj tí, ktorí diaľnice nevyužívajú). Nás však zaujímajú možné dopady na náš región. Podľa NDS je podfinancovaním ohrozená základná údržba a prevádzkyschopnosť diaľníc. V tomto smere je u nás množstvo cestných objektov, ktoré majú už veľa za sebou.  Informovali sme vás napríklad o moste v Krásne nad Kysucou alebo o nefunkčnej inteligentnej križovatke v Kysuckom Novom Meste.

most04

 

Hrozí ďalšie zvýšenie dopravnej záťaže nášho regiónu

K danému návrhu sa vyjadril aj Ľubomír Jánoška, člen iniciatívy D3preEurópu:

"Cestné hospodárstvo je neodmysliteľnou súčasťou tvorby HDP nášho štátu. Obsahuje financovanie a výstavbu cestnej siete, správu a údržbu komunikácii. Zrušenie diaľničných známok, zníženie výberu mýta zlými zmluvami, následne úľavami je absolútne zlý ekonomický a strategický krok.
Diaľnice musia pracovať ako dlhodobo udržateľný projekt a prinášať financie do štátnej pokladnice. Cestné hospodárstvo a výstavba neznesú politický populizmus. Všetko čo je zadarmo je v konečnom dôsledku najdrahšie.
Nezanedbateľným dôsledkom je aj prilákanie zahraničnej" bezpoplatkovej" tranzitnej dopravy, ktoré ešte viac zaťažia naše diaľnice."

Podľa uvedeného teda ide aj o to, že ak budú návrhom zrušené diaľničné známky, nastane ešte väčší nápor na naše, už teraz preťažené cesty a to v období, keď v našom regióne existujú úseky, ktoré Kysučanov dlhodobo traumatizujú.

Autor, foto: redakcia

 

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u: