kolony kysuce28.1.2020 sa konala v Krásne nad Kysucou konferenecia D3preKysuce a okrem návrhu riešenia dopravnej situácie v Kysuckom Novom Meste, priniesla aj niekoľko zaujímavých informácií.

Výstavba obchvatu Čadce napreduje viacmenej v stanovených termínoch. Po jej dobudovaní sa kolóny presunú do Kysuckého Nového Mesta. Na tento problém upozorňuje iniciatíva D3preEurópu už dlhšiu dobu. Na tlačovej konferencii, ktorá sa uskutočnila 28.1.2020 v Krásne nad Kysucou, došlo k premenovaniu pôvodnej iniciatívy D3preKysuce

posun termin d3Iniciatíva novým logom poukazuje, že problém nie je len Kysučanov, ale európsky.

Prečo sa iniciatíva premenovala?

V prvom rade členom iniciatívy ide o poukázanie problému v širšom meradle. Ako uviedol člen iniciatívy Ľubomír Jánoška: „Nie je to len problém Kysúc, ale celého Slovenska a celej EÚ.“ 
Primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa dopĺňa: „EÚ má väčší záujem na dobudovaní D3 ako naše ministerstvo“.

d3 posunTakto sa posúvajú termíny. Verejným tajomstvom je, že ani tieto nemusia byť konečné.

Pozrime sa na situáciu v širšom pohľade.

Ľubomír Jánoška: „Po dobudovaní úsekov na poľskej strane, bude sprejazdnená cesta S1, kde bude smerovať prevažná časť tranzitu, doprava tak enormne narastie. Štatistiky uvádzajú, že momentálne tadiaľto prechádza zhruba 30 tisíc automobilov, prognóza EU predpokladá navýšenie až na 50-60 tisíc automobilov počas 24 hodín a tým je jasné, že súčasná cesta v takom tvare ako je teraz, nemá šancu kapacitne pojať takéto množstvo tranzitnej dopravy. Preto je jasné, že je potrebná diaľnica cez celé Kysuce a v plnom profile.“

Inými slovami: Poliaci na výstavbe ciest v priemyselnom trojuholníku Katovice – Krakov – Bielsko Biala pracujú a už o pár rokov bude pripravené prepojenie na našu nedobudovanú D3. Čo bude nasledovať? Ešte väčšia intenzita dopravy a ďalšie kolóny na Kysuciach. Najhorším bodom (po dostavaní obchvatu Čadce) sa stane križovatka v Kysuckom Novom Meste.

Ministerstvo má iné čísla. Kamión započítava ako bežný automobil.

Predseda petičného výboru a Združenia podnikateľov dolných Kysúc Ľubomír Jánoška upozorňuje, ako sa narába s číslami. „Ministerstvo pracuje s číslom, že od roku 2010 na Kysuciach počet automobilov nerastie. Ako je to možné? Jednoducho ministerstvo zmenilo metodiku. Pri Bratislave počet osobných automobilov rastie, takže ministerstvo dáva prioritu výstavby ciest tam, kde je dynamický nárast. Ministerstvo však pracuje s číslami inými ako je európska metodika. Tá dáva koeficient pre nákladné automobily 1:2,5. Inak povedané: Nákladný automobil z pohľadu hustoty dopravy nie je rovnaký ako osobný automobil. Je to logické a správne. Nie však pre naše ministerstvo. To nedáva rozdiel medzi osobným a nákladným automobilom. Výsledok? Na Kysuciach intenzita dopravy z pohľadu ministerstva dopravy nenarastá.“

Matej Fabšík vysvetľuje: Kamióny pri sčítaní majú rovnakú váhu ako osobné autá. To je v rozpore s metodikou EU. Je to zlyhanie ministerstva dopravy

Potrebujú teda Kysuce urýchlene diaľnicu? Všetci vedia že áno, ale realita je iná. Stále prichádzajú nové termíny, pričom na niektoré úseky nevyhlásili ani len súťaž na projektovú dokumentáciu.

graf vyvoj cestyTakto podľa organizátorov vidí dennú dopravnú záťaž ministerstvo vs. metodika EÚ

Kolóny neprispievajú nikomu

Na tlačovej konferencií iniciatívy D3preEurópu upozornil primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa aj na fakt, že mesto sa snaží prilákať investorov, ktorí prinesú nové pracovné príležitosti. Jeden z investorov však váha, dôvodom má byť práve dopravná situácia.

Informáciu doplnil a vyjadril sa aj Matej Fabšík: „Zamestnávatelia zvážajú ľudí a čakajú desiatky minút v kolónach. V nekonaní sú obrovské finančné straty. Vypočítali sme, že za posledné roky do predpokladanej doby dostavby v roku 2026 nekonanie bude stáť stovky miliónov EUR. Za tie straty by už boli diaľnice na Kysuciach takmer postavené.“

Autor: redakcia

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u: