krizovatka knmJedným z najväčších problémov dopravy na Kysuciach je križovatka v Kysuckom Novom Meste. Semafory boli vytvorené ako inteligentné, avšak celé mesiace fungujú len v klasickom režime.

Pred niekoľkými rokmi bola zmenená križovatka s kruhovým objazdom na ceste I/11 v Radoli pri Kysuckom Novom Meste na klasickú, priesečnú s inteligentným riadením tejto križovatky. Výsledok bol taký, že sa výrazne skrátilo čakanie oproti prejazdu cez kruhový objazd cez tento úsek. Parametre kruhového objazdu boli nevhodné pre danú záťaž. Do akej miery inteligentné riešenie križovatky pomáhalo riadiť, alebo znížiť kolóny, ťažko hodnotiť. Stálo to však nemálo finančných prostriedkov.
Podľa našich informácii je toto inteligentné riadenie križovatky už dlhšiu dobu mimo prevádzky.
Semafor teraz funguje v bežnom, prednastavenom režime. Svetlá na semaforoch sa prepínajú podľa programu bez ohľadu na to, aké sú na križovatke v jednotlivých smeroch skutočné dopravné požiadavky v danom momente.


Vyjadrenie predsedu komisie dopravy ŽSK:

Ku svetelnej križovatke sa nám vyjadril aj Mgr. Matej Fabšík, predseda komisie dopravy ŽSK: "Je zarážajúce, že štát pri takom obrovskom zlyhaní, akým je neustále odsúvanie výstavby diaľnice D3 nie je schopný zabezpečiť aspoň inteligentnú funkčnosť križovatky. Problém s dopravou na Kysuciach svojím konaním len a len zhoršuje.
Vo svetle zistení ohľadom nevýhodného mýtneho tendra, pri ktorom sme ako krajina prišli o stovky miliónov eur, je nepochopiteľné, že kompetentní nie sú ochotní dať ani 25 tisíc eur na opravu jej inteligentnej funkčnosti. Pokladám to za zlyhanie Slovenskej správy ciest a jej manažmentu."

krizovatka knm2

 

Primátor Kysuckého Nového Mesta Marián Mihalda:

K problému inteligentnej križovatky sa nám vyjadril aj Ing. Marián Mihalda, primátor Kysuckého Nového Mesta: "Spomínaná križovatka je jedným z dvoch vstupov do Kysuckého Nového Mesta, ktoré spolu s premostením umožňujú pre nás kľúčové prekročenie rieky Kysuca. Pre nás má nesmierny význam a preto každú poruchu vnímame veľmi negatívne. Ešte niekoľko rokov späť sa rôznili názory, akou formou by mal byť tento úsek prevádzkovaný. Pôvodne tu bol postavenú aj kruhový objazd, ktorý sa však veľmi neosvedčil. Až neskôr bola inštalovaná táto inteligentná svetelná signalizácia, ktorú možno v momentálnej situácii považovať za najefektívnejšiu. Dokáže promptne reagovať na aktuálny stav a riadiť tak dopravu na tomto veľmi vyťaženom úseku.
Terajší stav, ktorý je sprevádzaný nefunkčnosťou inteligentného systému tejto križovatky, je podľa dostupných informácii spôsobený neodborným zásahom do vozovky pri rekonštrukčných prácach. Došlo k porušeniu snímacích čidiel, ktoré sú pre chod takéhoto typu semaforov jednoducho nevyhnutné. Aj preto teraz svetelná signalizácia funguje takpovediac v prednastavenom režime, ktorý žiaľ nie je schopný rozpoznávať momentálny stav a inteligentne usmerňovať dopravu.
Keďže celý tento systém nie je v správe nášho mesta, požiadali sme kompetentných o odstránenie tejto poruchy. Na odpoveď čakáme a veríme, že sa všetko vyrieši ku spokojnosti nielen všetkých vodičov, ale aj obyvateľov nášho mesta."

 

Aká je budúcnosť križovatky v KNM?

Otázku ohľadne inteligentnej križovatky a riešenia momentálneho stavu sme zasielali aj na Slovenskú správu ciest, no odpoveď sme do uzávierky článku neobdržali.

Na tému spomínanej križovatky sa otvára aj nový návrh a to riešenie mimoúrovňovej križovatky o ktorej sa začína diskutovať. Tejto téme sa budeme naďalej venovať a prinášať vám nové informácie.

Prečítajte si aj: Dostavba D3 v nedohľadne, hrozí kolaps dopravy v regióne

Autor a foto: redakcia

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u: