cyklotrasy kysuce 029Prečítajte si, ktoré kysucké cyklotrasy a zaujímavosti zaraďuje Vlado Troják do svojej prvej desiatky.

10. Kamenné gule na Megoňkách

Ak by chcel niekto na vlastné oči vidieť najviac nevyužitý potenciál turistickej atrakcie - svetovej rarity, mal by si určite zájsť do kameňolomu Padyšák na Megoňkách. Posledný rok či dva sa to tu jemne zlepšilo, ale jeden altánok (konštrukčne aj vizuálne kvalitný), drevené lavičky a akési pódium to z biedy žiaľ úplne nevytrhli. V zarastenom lome, tak ako je najčastejšie prezentovaný, ostala hádam už len posledná veľká guľa. Neznamená to však, že sa všetky za tie roky kamsi rozkotúľali. Gule tu našťastie stále sú.

Ukryté kade-tade v lese povedľa lomu. Nie je ku nim vyznačený ani vychodený chodník. Navyše terén je miestami nesmierne komplikovaný, takže s bicyklom nemá zmysel do lesa vstupovať. Vlastne je dobre že gule si treba nájsť bez toho, aby človek vedel kam presne ísť. Pamätám si, ako sme tu pred dávnymi rokmi prvýkrát blúdili a fotili každú jednu, o ktorej existencii sme nemali tušenia a zrazu sa nám zjavila pred očami. Veľký zážitok. Ako keď idete na hríby, len namiesto nich nájdete kamennú guľu s priemerom dva metre.

V tej istej dobe, keď bol v lome osadený altánok s lavičkami, bola oficiálne vyznačená aj nová cezhraničná cyklotrasa idúca okrem kameňolomu aj cez pevnosť Šance a popri rybníku v Milošovej. Práve túto celkom krátku, na zaujímavosti však veľmi bohatú trasu dávam pod fotografiu rybníka formou odkazu.

Na mape: nová cyklotrasa cez kameňolom na Megoňkách

 

9. Cyklotrasa bystrickou dolinou

Najznámejšia a asi aj najviac využívaná kysucká cyklotrasa vedie celou bystrickou dolinou. Mierne stúpajúca proti toku rieky Bystrica v impozantnej dĺžke takmer 20 kilometrov. V súčasnosti (leto 2020) je stále poznačená výstavbou kanalizácie, ale inak nemá nič, čo by jej bolo možné vytknúť. Z námestia v Krásne nad Kysucou nás cez dedinky bystrickej doliny privedie až do Novej Bystrice, kde je potom možné pokračovať ďalej rôznymi smermi (ku priehrade, do skanzenu a podobne).

Medzi obľúbené zastávky kúsok od trasy určite patrí námestie v Starej Bystrici, ktoré je po novom súčasťou kysuckého maratónu (polovica trate a otáčka). K ďalším zaujímavým miestam na trase určite patrí už spomínaný železobetónový most v Krásne, bunker v Zborove nad Bystricou, alebo Kaplnka sv. Lazára z Betánie v Novej Bystrici. Verím tomu že pozorné oko turistu si tam toho nájde ešte viac.

Na mape: cyklotrasa bystrickou dolinou


8. Po hranici medzi Bielym Krížom a Bumbálkou

Späť do divočiny! Jedna z najkrajších a zároveň najťažších trás na tomto zozname kopíruje štátnu hranicu s Českou republikou v Beskydoch. Kamenité zjazdy cez korienky, rýchle hlinené cesty, nepredstaviteľne prudké stúpania, výhľady, horské chaty. To všetko a ešte oveľa viac ponúka tento 20 kilometrov dlhý, nesmierne členitý úsek medzi horským strediskami na Bielom Kríži a Bumbálkou.

Tu sa človek ani chvíľu nenudí. Príjemným spestrením a vhodným miestom k načerpaniu toľko potrebných síl sú chaty Doroťanka, Kmínek, Sněžná a Masarykova. Zvlášť Kmínek si ma svojho času získal svojou domácou kuchyňou a hádam stále najlepšími haluškami na Kysuciach (bolo to v roku 2016, tak dúfam že si držia kvalitu. Musím prísť na inšpekciu :).

Suľov, Čudácka, Bobek, Lukavice, Polanky, Korytovo, Beskyd. To všetko sú beskydské vrcholy tesne pod kvótou 1000 metrov nad morom cez ktoré, alebo tesne popod ne táto trasa prechádza. Na pekné výhľady preto takisto nie je núdza.

Na mape: po červenej z Bieleho Kríža na Bumbálku


7. Po hranici medzi Veľkým Polomom a Bielym Krížom

Podobnosť názvu tohoto segmentu s predošlým nie je náhodná. Červená turistická trasa držiac sa popri štátnej hranici v skutočnosti ide už od Veľkého Polomu, cez Biely Kríž a ďalej na Bumbálku. Trasa je to však nesmierne dlhá, náročná a hlavne Biely Kríž je prirodzenou križovatkou, kde významne mení svoj celkový charakter.

Zatiaľ čo úsek smerom k Bumbálke tu a tam prechádza osadami či samotami a mihnú sa tam aj horské chaty, tak od Polomu až po Biely Kríž nás nič z toho nečaká. Zabudnite na chaty, na autá, na zástupy turistov, na asfalt. Len príroda vo svojej originálnej povahe. Pretože je značná časť chránenou oblasťou, stromy si tu žijú a umierajú vlastným tempom. Ocitáme sa tu skutočne ďaleko a vysoko od civilizácie. Miestami veľmi úzke a komplikované singletraily, ktoré sú často skrížené spadnutými stromami. Čakajú tu enduro zjazdy i stojky. Keď sa čírou náhodou ide chvíľu po rovine, nesmie chýbať povestné blato a všadeprítomné vlhko. Aby som nezabudol; trasa v niektorých úsekoch, hlavne pod Malým Polomom, na chvíľu opúšťa hranicu a ide územím Českej republiky.

cyklotrasy kysuce 033

Prvá ľudské obydlie sa nachádza až kúsok pred Bielym Krížom. Nechýba drevenica s výhľadom na Lysú horu, sťaby z rozprávky vypadla.

Na rovinu hovorím, tento hrebeň už nie je pre každého. Technicky zdatní bikeri na celoodpružených mašinách si tu isto prídu na svoje, ja osobne to tu mám s pohodlnou jazdou hodný kus za hranou. A predsa ma to sem stále láka a vraciam sa aspoň sporadicky prejsť si čo i len kúsok, keď už nie je čas a nálada rovno na celý úsek.

Na mape: po červenej z Veľkého Polomu na Biely Kríž

6. Cez Chotárny vrch a Vojtovské sedlo

Na Chotár sa dá vystúpať od Krásna, Dunajova, alebo aj z Ochodnice. Všetky stúpania sú zaujímavé (žiaľ významne poznačené všadeprítomnou ťažbou) a s blížiacim sa vrcholom aj na výhľady bohaté. Navyše tu pekne prechádzajú postupne z asfaltu cez hrubšiu, stále však dobre zjazdnú šotolinu, do hliny a kamenia.

Na vrchole pri turistickej tabuli odporúčam urobiť pár desiatok metrov zachádzku doľava po červenej (smer Petránky), kde sa otvorí úžasný panoramatický výhľad na obe Fatry a Beskydy.

Zjazd po zelenej až na sídlisko Žarec je potom za odmenu. Úvodné blatisté peripetie kúsok pod vrcholom rýchlo pominú a potom už len ničím nerušený a hlavne dlhý zjazd cez Vojtovské sedlo, osadu Kýčera a po starej zarastenej zjazdovke až ku paneláku, ktorý hádam každý Čadčan pozná pod prezývkou Čínsky múr.

cyklotrasy kysuce 017

Na mape: cez Chotárny vrch


5. Veľká Rača

S najvyšším vrchom Kysúc mám komplikovaný vzťah. Na bicykli tam príliš často nejazdím a keď už, tak nie na vrchol samotný, ale len ku chatám nad zjazdovkou a potom ideálne z kopca dole po modrej turistickej až k píle v Oščadnici. Náročný kamenistý terén od vrcholovej stanice na Lalíkoch až po Kríž a chatu na poľskej strane vrcholu, pre mňa osobne je nezjazdný (v oboch smeroch). Neznamená to však, že sa tam nejazdí, ba práve naopak. Vyznávači endura si tu nájdu to svoje.

Keď spomínam zjazdovku, nemožno zabudnúť na lanovku. Kde je lanovka zvyčajne býva bikepark. Enduro, freeride, downhill pro. To všetko sa tu jazdí, ale postrehy po mne nechcite, pretože downhill ani enduro nie sú moje disciplíny. Takže sa od chaty Koliba vydáme radšej po modrej turistickej trase cez hory a cez lúky v XC štýle. Kamenno-hlinený chodník je tak akurát prudký a široký, aby si človek jazdu patrične užil.

Na mape: po hrebeni Veľkej Rače

4. Ponad Skalité

Kopce obopinajúce skalitskú dolinu prinášajú fantastické scenérie a prevažne poľné cesty sú ako stvorené pre MTB bicykle. Či ponad niekdajšie lyžiarske stredisko na Serafínove, alebo po hrebeni cez Kykulu, Poľanu a Grúň.

Za sedlom Vreščovka červená turistická trasa síce krátko zachádza do Poľska, ale veľmi rýchlo sa vracia obratom späť na slovenskú stranu. Pri prejazde trasy nie je nutné držať sa slepo turistickej značky, je tu hneď viacero možností ako prejsť z jedného hrebeňa na druhý. Odporúčam vyšliapať si kúsok po slovensko-poľskej hranici mimo značenú trasu na Kykulu (známu aj pod menom Trojak), kde stojí nový prístrešok s lavičkami a odkiaľ je určite najkrajší výhľad. Kto by chcel viac informácií práve o tomto okruhu okolo Skalitého, nájde ich spolu s ďalšími fotografiami a postrehmi v mojom nedávnom blogu.

Na mape: ponad Skalité


3. Cez Javorské, Beskydok a Lieskovú

Trefnejší nadpis pre túto trasu by mohol znieť jednoducho "okolo Čadečky." Tak ako tu už pri týchto trasách býva, je možné sa aj na túto napojiť viacerými spôsobmi. Tentokrát som vybral smer so začiatkom stúpania cez Bukov pri Čadci. Sprvu príjemná stará asfaltová cesta, mení sa od rázcestia pod Javorským na nefalšovanú kysuckú (áno teraz to príde) kamenno-hlinenú klasiku. Chvíľami stúpa tak prudko že zosadnúť a potlačiť bicykel nie je žiadna hanba. Mám vyskúšané.

cyklotrasy kysuce 019

Zaujímavé úseky sa tu striedajú v rýchlom slede a nebyť pekného výhľadu a zaujímavého smerovníka na vrchole Javorského, človek by ani nepostrehol že ním práve prešiel. Cesta sa tu tiež na chvíľu narovná a dovolí aspoň na chvíľu vydýchnuť.

Po krátkom, výživnom zjazde na Beskydok totiž nasleduje ďalšie stúpanie na Lieskovú. Beskydok vďaka novej zástavbe stratil zo svojej horskej idylky, keď tu poľná cesta pôvodne pretínala lúky a kúsok pod kopcom stála akurát drevenica. V okolí Lieskovej a ďalej smerom na Stankovo už je znovu všetko po starom.

Táto časť hrebeňa je oveľa svižnejšia, pretože od Lieskovej prevažne klesá. Výhľad je orientovaný na Svrčinovec a Čierne. Vizuálne príjemným spestrením často bývajú ovce. Záverečný úsek nás prevedie cez Závršie po panelovej ceste. Na nie zas tak dlhom okruhu kúsok za mestom je možné toho zažiť fakt veľa.

Na mape: okolo Čadečky

2. Okolo vodnej nádrže v Novej Bystrici

Bezmála 30 kilometrov cyklotrasy v bezprostrednej blízkosti vodnej nádrže s pitnou vodou. Príležitostné výhľady na Malú Fatru. Kostol čoby spomienka na zatopené obce Riečnica a Harvelka. Žilina má svoje vodné dielo, ale my máme toto! Opäť žiadne domy, chaty, autá, či otravné elektrické vedenia. Len priezračná voda, cesta a les, alebo aspoň to, čo z neho ostalo. Pretože Kysuce sú už raz také.

Vlastne neviem čo o tomto geniálnom okruhu konkrétne písať, pretože ho treba zažiť. Všetky tie výhľady, lúky a zvuk odskakujúcich drobných kamienkov a hliny od kolies. V priekope pri ceste ohlodaná kostra jeleňa, v lete často hlúčiky cyklistov každú chvíľu stojacich a fotiacich.

cyklotrasy kysuce 029

Niekto môže považovať za významné mínus, že tu chýba vybudovaná infraštrukúra, stánky s občerstvením, parkoviská, kolobežky, nabíjačky na e-biky, preliezačky pre deti a ktovie čo za atrakcie. Ja s tým problém nemám. To čo si na okruh prinesiem, s tým si musím vystačiť (jedlo, pitie, náradie) a práve to umocňuje celkový pocit z dobrodružstva. Inak to asi pomenúvať nejde, keď sa tu človek konečne vyberie na výlet. Zvlášť prvýkrát. Nikdy nevieš čo ťa cestou čaká.

Na mape: okolo vodnej nádrže v Novej Bystrici

 

1. Beskydsko - Javornícka magistrála

Od Hotela Husárik po rozhľadňu na Stratenci má 46 kilometrov. Uvažoval som, že ju rozdelím na viac úsekov, alebo že sa budem zvlášť venovať sochám, zvlášť rozhľadniam a zvlášť osadám a ďalším zaujímavostiam na trase. Toľko tam toho je. Lenže verejne je známa ako Beskydsko - Javornícka lyžiarska bežecká magistrála a tak ju budem prezentovať aj ja. Ako jedinečný unikát.

Zatiaľ čo v zime patrí bežkárom tak po zvyšok roka je naša! Možno by mohli aspoň v lete tie "zimné bežkoviny" z názvu vypúšťať zodpovední :) Ale po poriadku. Takže rozhľadne a výhľady. Marťácky vrch, Luby, Kamenité, Stratenec. Tiež Chotárny a Jakubovský vrch, Čerenka a samozrejme Veľký Javorník. Nejaký ten pekný výhľad je vlastne odvšadiaľ.

Umelecké diela? Nie je problém! Sú modrené, originálne a nemusia sadnúť každému. Tiež som si na ne nejaký čas zvykal. Budia emócie a tak to má byť. Potvor, Kamenný strom a ďalšie rozosiate umne po celej trati.

Osady, kaplnky a miesta k oddychu ideálne aj s občerstvením? Aj tie tu nájdeme, hoci zrovna tých horských chát, hotelov či krčiem len veľmi poskromne. Griečovci, Blažkovci, Petránky, Jurdovci, Mračkovci, mám pokračovať? Dobre! Šupíkovci, Vrchrieka, Záblatie, či Gregušovci. Všetko malebné osady a samoty. Tiež Husárik, u Cipára, Melocík a všakovaké chaty na Kasárňach. Krížov a Kaplniek nespočet. Dvadsať? Päťdesiat? Viac? Fakt netuším, ale veľa.

Jedno si však ujasniť musíme. Ak má niečo skoro 50 kilometrov a leží to celé na Kysuciach, má to určité "kultúrne špecifiká." Klamal by som, ak by som tvrdil že po celej dĺžke trasy je to chill, flow, free, cool a in. Kdeže. Áno, je tu mnoho prenádherných úsekov, ale je tu aj pár hluchých, nebál by som sa povedať, škaredých miest. Odpudivými sa však stali až po zásahu človeka. Miesta, kde sú hlboké vyjazdené rigole plné stojacej vody, smrad a blato. Často veľa blata. Rúbaniská kam oko dovidí, odpad po ťažbe a zvoze ako i po neporiadnych návštevníkoch hôr. Našťastie to dobré stále prevláda nad zlým. Dokedy? Neviem. Asi aj to je pádny dôvod prejsť si aspoň časť magistrály teraz, kým ešte na mnohých miestach pôsobí lákavo. Za seba odporúčam úseky od Chotárneho kopca po Jakubovský vrch a potom o niečo kratší, od Veľkého Javorníka po Stratenec. To je podľa mňa vôbec to najlepšie čo Kysuce dokážu horskému bikerovi ponúknuť. Ideálne počas dlhého, teplého a suchého babieho leta, s poriadnou rannou inverziou niekedy v polovici októbra (alebo pokojne celú v zime na bežkách). Nebudete ľutovať.

Na mape: Beskydsko - Javornícka magistrála

Záverom znovu pripomeniem že sa jedná o silno subjektívne hodnotenie a že som určite na veľa nádherných kysuckých trás a lokalít zabudol. S nadhľadom prosím berte aj poradie. Neexistuje totiž racionálne kritérium, podľa ktorého by bolo možné tieto lokality zoradiť spravodlivo. Hoci neustále píšem o "kysuckých" lokalitách, myslím tým hlavne tie hornokysucké, či ak chcete tie, ktoré spadajú pod okres Čadca. Týmto sa ospravedlňujem obyvateľom dolných Kysúc a sľubujem že určite, a nie raz, prídem jazdiť s fotoaparátom aj tam :)


Prečítajte si prvú a druhú časť série o kysuckých cyklotrasách a zaujímavostiach:


Ďalšie zaujímavé články Vlada Trojáka:

Autor a foto: Vlado Troják
ďalšie cyklopotulky nájdete aj na blogu: vlado3.blogspot.com

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u: