d3 kysuceKysuce v roku 2023 zrejme čaká “dopravná povodeň”. Stretnutie na ambasáde v Poľsku poukázalo na situáciu, ktorej bude čeliť doprava v našom regióne.

Minulý týždeň sa na poľskej ambasáde konalo stretnutie veľvyslanca pána Krysztofa Strzalku s dopravnými expertmi. Na rokovaní sa zúčastnil vládny poradca p. Marosz, p. Kovalčík z INEKO a p. Jánoška z VUC ZA a D3preEurópu.

V rámci ukončeného predsedníctva Poľska v zoskupení V4 bol spracovaný materiál, ktorý rozoberá sieťové prepojenia V4 a EÚ. Dokument obsahuje aj väzby na svetové vzťahy. Logistická štruktúra rozoberá elektrické, plynové prepojenia, ropovody a hlavne dopravné a logistické napojenia diaľničných, železničných a vodných ciest. Obsahuje aj informácie o dopravných termináloch, prístavoch a železničných prekladiskách.

d3 kysuce rokovanie

Ľubomír Jánoška o stretnutí hovorí: "Diskusia bola obsiahla a poľský veľvyslanec nás informoval o plánoch a termínoch dokončenia koridoru TEN-T Žilina-Katovice, ktoré dokončia v Poľsku v celosti v 2023. Poľská strana považuje tento projekt za hlavný a podľa medzinárodných zmlúv bude v 2023!!!

Teraz už plánujú budovanie ďalších koridorov. Jeden na západe Poľska (prístav Šwinoustie-Česká republika) a Via Carpatia, ktorý spojí Pobaltie, východné Poľsko cez slovenskú R4 do Maďarska a Balkán."

Ako dostavba koridoru ovplyvní dopravu na Kysuciach?

Ľ. Jánoška uvádza, že náš región bude pravdepodobne čeliť dopravnému náporu: "Zhodli sme sa, že to donesie “dopravnú povodeň” na Kysuce. V roku 2023 bude všetko za hranicami hotové. My budeme s D3 akurát začínať. Toto trestuhodné zlyhanie v plánovaní D3 prinesie trvalé dopravné obmedzenie Kysúc. Musíme si uvedomiť európsky rozmer dopravy. Tok dopravy nevieme regulovať, obmedziť. Iba riešiť!"

d3 kysuce rokovanie 4

Alpy:Karpaty 10:0

Na rokovaní predstavil Ľ. Jánoška projekt Alpy:Karpaty 10:0, jeho názov predstavuje pomer počtu diaľničných prepojení cez Alpy a Karpaty - cez Alpy vedie 10 diaľnic, cez Karpaty žiadna. Poukazuje na to, že doprava musí byť cieľavedomá, plánovaná a výstavba koordinovaná a keď sa to nerobí, tak doprava hľadá akúkoľvek cestu, bez ohľadu na to či cesta je pripravená alebo nie. Ukazuje sa to na kamiónoch, ktoré jazdia kde môžu - Kľak, Donovaly, Oravu, Kysuce či Makov a ničia cesty, obmedzuje to obyvateľov a regióny.

"Alpy sú príkladom regulácie dopravy, tranzit presťahovali na diaľničné koridory. Na miestnych cestičkách tranzit nestretnete! Toto musíme urobiť aj cez Karpaty. Tranzit odviesť preč a miestne komunikácie používať pre región. To je nutné dosiahnuť!" uvádza Ľ. Jánoška.

d3 kysuce rokovanie 3

Urýchlené vybudovanie D3 v celosti je jediným riešením

Doprava hýbe Európou, prináša prácu, investície a prosperitu. Ak však nie je naplánovaná správne, nasledujú tresty v podobe dopravných obmedzení a nespokojnosti obyvateľstva. Na Kysuciach o tom môžeme hovoriť svoje. "To čo včera bola výnimka, bude po 2023 stále! Jediným riešením je urýchlené vybudovanie D3 v celosti. Urýchliť proces EIA a urobiť opatrenia na 1-11. Vyriešiť integrovanú dopravu a posilniť železničnú dopravu. A maximálne zvýšiť úsilie a nasadenie!" uzatvára Ľ. Jánoška.

Prečítajte si aj:

autor: redakcia
foto: Ľ. Jánoška, NDS

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u: