most radolaNedávno sme vás informovali o rekonštrukcii mosta v Radoli. Na moste mal v týchto dňoch panovať stavebný ruch. Firma, ktorá zákazku vyhrala však s prácami ani nezačala.

Téma radoľského mosta zaznela aj v celoštátnych médiách. Je to ukážkový príklad problémov, ktoré Slovensko sprevádza už desiatky rokov. Nie je to teda len problém týchto dní, ale je to systémová chyba štátu. Ak by sme problém mali zhrnúť jedným slovom, je to dlhodobé podfinancovanie. Problémov je však viac. Mnohí sa napríklad pýtajú, načo je dobré aby mal štát dve cestné spoločnosti (SSC a NDS). Toto však nie je témou pre náš server.
Sme regionálny server, zaujíma nás teda jedine náš región. V prípade mosta v Radoli je to základná mobilita občanov. O tom, že je stav vážny svedčí fakt, že včera 9.5.2022 bolo stretnutie kompetentných na tému zriadenia krízového štábu v súvislosti so zlým stavom mosta na ceste 1/11 v Radoli. V prípade, ak by most nebol prevádzkyschopný, ohrozilo by to celý región severného Slovenska.

Ľubomír Jánoška z iniciatívy D3 pre Európu, ktorý sa zúčastnil na tomto stretnutí v tejto súvislosti vydal vyhlásenie, ktoré zverejňujeme:

Most Radoľa 229

Slovenská správa ciest tvrdí, že má všetko pod kontrolou. Združenie podnikateľov a zamestnávateľov tvrdí, že most v Radoli nie je vôbec pod kontrolou a hrozí kolaps regiónu.

Kde je pravda?

Včera sa na Okresnom úrade konala pracovná porada Krízového štábu OÚ, ktorá vypočula stanoviská a postup riešení.

Slovenskou správou ciest bola podaná informácia o stave mosta v Radoli a deklarovali, že most je v 6.stupni a majú zodpovednosť za stav a bezprostredné ohrozenie nehrozí. Urýchlene pracujú na novom riešení opravy.

Združenie podnikateľov a zamestnávateľov, D3preEurópu a VÚC Žilina prezentovali svoje obavy a zistenia.

Obchodný spor a “zachovanie mobility” sú dve rozdielne záležitosti. Podrobne sa podala informácia o naviazaní života regiónu a hospodárstva na most v Radoli. Ten „supluje“ diaľnicu D3. Výslovne sme požadovali prijatie takých opatrení, aby bola doprava zachovaná. Náš návrh je jednoznačný - urobiť technické podopretie mosta vojenskými podperami, aby sa zabránilo najhoršiemu.

 most radola06

 most radola05

Kde je pravda so stavom mosta? Niekde uprostred?

Okresný úrad vypočul námietky, v širokej diskusii boli prezentované názory zodpovedných úradov. Boli prijaté rozhodnutia pre všetky zložky krízového riadenia.

SSC musí konať. Má za sebou dva neúspešné pokusy (2014, 2022). Do tretice bude snáď všetko dobré, veríme, že oprava začne čoskoro. Mňa osobne SSC nepresvedčila a myslím si, že ani Policajný zbor (odbor dopravy), ktorý s tým má najväčšie starosti a zdieľa naše obavy.

Ale potešil ma odborný postup OÚ a jeho zložiek, vrátane Armády SR. O probléme sa vie a riešia sa varianty nutné pre zachovanie mobility a života v regióne.

Nezodpovednosťou Ministerstva dopravy za posledné roky a jej zložiek došlo k degradácii mosta v Radoli. O chýbajúcej diaľnici sa popísalo veľa, tá tu mala byť prinajmenšom pred desiatimi rokmi. A bohužiaľ ďalšie dlhé roky ani nebude, hoci štát vie, že nejde len o regionálny problém, ale problém so spojením celého Slovenska. Toto bráni rozvoju regiónu ďaleko presahujúci región Kysuce.

Akékoľvek, aj malé obmedzenie dopravy bude mať nedozierne až likvidačné následky na hospodárstvo regiónu.

Na moste v Radoli sa ide ďalej!

Ľubomír Jánoška
D3preEuropu,VÚC ZA

Prečítajte si aj:

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u: