Minister dopravy Andrej Doležal prišiel s riešením, ako by sa dostavba diaľnice na Kysuciach mohla urýchliť.
Ministerstvo dopravy na začiatku volebného obdobia predkladalo pozitívne správy. Teraz sme v stave, kedy prichádzajú informácie, ktoré hovoria o odďaľovaní dostavby D3.
Na začiatku minister dopravy Andrej Doležal deklaroval, že diaľnice by sa nemali stavať na základe politických rozhodnutí, ale na základe prioritizácie, ktoré by zohľadnili skutočné potreby štátu a rozvoju regiónov. K tomu skutočne došlo - ministerstvo predložilo svoj harmonogram cestnej infraštruktúry. Kysucká diaľnica bola (a papierovo stále je) na najvyšších priečkach dôležitosti. Nemá slúžiť len pre Kysučanov, ale je jedným z najdôležitejších tranzitných uzlov na Slovensku.
Situácia sa začala komplikovať, keď prichádzali informácie o zlom stave pripravenosti na výstavbu. Do hry vstúpila nutná aktualizácia dokumentu posudzovania vplyvu na životné prostredie (EIA). K tomu sa pripojila potreba aktualizovať novú štúdiu uskutočniteľnosti, začali sa otvárať otázky o možných zmenách v trasovaní… V dostavbe D3 na Kysuciach sme začali o niekoľko rokov dozadu. Zástupcovia regiónu, zamestnávatelia, ale aj občania si začali klásť otázky, či nejde o účelové zdržiavanie.
Kysučania sa začali cítiť podvedení. Poradca pre dostavbu D3 pre VÚC Ľubomír Jánoška použil ešte tvrdší slovník, podľa neho ide dokonca o sabotáž. Nie samotného ministra, ale úradníkov či určitých plánovačov na NDS.
Plán B ministra dopravy Andreja Doležala?
Pre Kysučanov je súčasná situácia neakceptovateľná. Prestávajú veriť o pláne dostavať D3 do rokov 2029 – 2030. O tomto pláne pochybujú aj vysokopostavení úradníci, či pracovníci NDS. O čo ide? Ak má byť dostavba diaľnice realizovaná z európskych zdrojov, termíny sú neúprosné. Na samotnú výstavbu by nám ostali len zhruba 3 roky. Netreba byť odborníkom a každý si uvedomí, že za takýto krátky čas to na Slovensku nie je možné zrealizovať. Tobôž pri posledných blamážach s opravou mosta (či mostíka) v Kysuckom Lieskovci. Dôležitý most v Radoli nám ide doslova spadnúť a s opravou sa doteraz ani nezačalo.
Most v Kysuckom Lieskovci
Pred niekoľkými dňami minister predniesol plán, kde by sa dostavba rozdelila na tri úseky a na základe výnimky, ktorú chce predniesť Útvar hodnoty za peniaze.
Minister A. Doležal: „Vedeli by sme tým urýchliť prípravu, verejné obstarávanie a následne výstavbu. Najkritickejší je prvý úsek od Žiliny po Kysucké Nové Mesto, je aj najviac pripravený. Ak by sme mohli aktualizovať štúdiu po častiach, paralelne s tým urýchliť posudzovanie vplyvov na životné prostredie, tak by to mohlo pomôcť.“
Aktuálne sa stavia privádzač v KNM
Krok vpred?
Čo by takýto krok mohol znamenať? Áno, na Kysuciach by sa skutočne mohlo začať stavať o rok skôr. Toto by mohlo zlepšiť napätý harmonogram výstavby.
Primátor mesta Krásno nad Kysucou Jozef Grapa upozorňuje na možné riziká „rozkúskovania“ výstavby na časti
„Financie na celú D3 nie sú, takže sa snažia „rozkúskovať“ aby sa aspoň čiastočne začal stavať jeden úsek. Tým úsekom je spojenie zo Žiliny k Povine. Najväčšie problémy a to je križovatka v Kysuckom Novom Meste te by sa odbúrali. Intenzita dopravy dokončením úsekov v Poľsku a Českej republike však stúpne. Problém zasa vznikne na stredných Kysuciach a to hlavne dopravnou záťažou, nehodovosťou atď. Celkovo ak sa začne stavať jeden úsek, ďalšia výstavba môže byť ohrozená minimálne časovo.“
Situáciu vyhodnotil aj poradca VÚC pre dopravu Ľubomír Jánoška: nerobme sa pápežskejší ako pápež
„Správa ministra je logická, pretože sa jedná o riešenie mimoriadne dôležitého problému. Dobudovanie diaľnice D3 je záväzok Slovenska prepojiť Európu do 2030 základnou sieťou diaľnic TEN-T. Tento fakt je podporený financiami z EÚ vo výške 840 miliónov eur. Dnes ale existuje reálna hrozba, že to do konca roka 2029 celé nestihneme.
Musí existovať niekto, kto rozhodne, že fiktívne zlacnenie D3 (hlavne nad Krásnom) brzdí projekt a prídeme o obrovské financie, bez ktorých sa D3 nedá dostavať. Dnes máme naprojektované všetky úseky, rokujme s EÚ a MF ohľadne štúdie realizovateľnosti v súlade zo zákonmi, ale "nerobme sa pápežskejší ako pápež".
Urýchlene pracujme na EIA, možno aj súbežne. Na vyčerpanie EÚ zdrojov máme 87 mesiacov. Samotná výstavba D3 je schváleným vládnym harmonogramom daná na 60 mesiacov! Na všetko ostatné nám ostáva a to vrátane obstarávania 27 mesiacov. To je krkolomné.
Dnes na podobných stavbách je takmer nemožné prekonať ročný objem výstavby 100 miliónov ročne. Pri 5 rokoch už hovoríme o 150-200 miliónov ročne. To je mimoriadne komplikované. Ale hovoriť o troch rokoch a ročnej prestavanosti 300 mil. Eur je zavádzajúce. Hlavne keď hovoríme o 8 km estakád, tunel Horelica a celá D3 v priemyselnej oblasti.
Ak nechceme aby nám neprepadli EÚ fondy, musíme prijať absolútne nasadenie, vyčleniť množstvo najlepších odborníkov a urobiť z toho "Národný projekt pripojenia k Európe".
Dôjde k začatiu dostavby D3 skôr?
Ak má rozdelenie úsekov pomôcť k rýchlejšej dostavby toľko potrebnej diaľnice na Kysuciach, je vyhlásenie ministra pre náš región veľmi pozitívna správa. Je samozrejme potrebné, aby zodpovední mali ako prioritnú úlohu dostavbu celej D3. Slovensko by sa konečne zbavilo ďalšej „rozkúskovanej“ diaľnice a malo by modernú diaľnicu od severu na juh. Dobrou správou je, že ministerstvo si plne začína uvedomovať problém, ktorý tu máme.
autor: redakcia
foto: NDS, J. Mozol, redakcia
Prečítajte si aj:
- Diaľnica na Kysuciach: dobré aj zlé správy zároveň. Milióny sa vyhadzujú oknom, čas uteká
- V septembri sa má začať s opravou mosta v Radoli. Práce môžu trvať takmer rok
- Privádzač v KNM sa naplno buduje - pozrite si fotografie z prác
- Video: stavba privádzača v KNM pokročila, pripravuje sa budovanie mostov