vlak panter kysuce2Takmer osem mesiacov môžu cestujúci v Žilinskom kraji využívať počas jazdy vlakom nové elektrické súpravy Panter.

Kultúra cestovania sa jednoznačne zlepšila, o tom nie je pochýb. Staré vlakové súpravy sa postupne nahrádzajú novými. Prvý Panter z celkovo plánovaných 25 kusov vyštartoval 1. decembra 2020 v ostrej prevádzke práve na Kysuciach, a to na trase Žilina - Zwardoň. Doteraz sa na trate v Žilinskom kraji vydalo už 18 jednotiek a do konca dodávky zostáva ešte 7 súprav.

Naozaj je v nových vlakoch horúco?

Napriek moderným vlakom sa v horúcich dňoch začali množiť sťažnosti na nedostatočnú klimatizáciu v nových vlakových súpravách. Zisťovali sme, prečo k tomu dochádza.

"Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v záujme zdravia cestujúcich vo svojich vlakoch musí zohľadňovať rozdiel medzi vonkajšou a vnútornou teplotou, ktorý by mal byť max. 8 až 10 stupňov (tak, ako sa to odporúča; podobnejšie sa o tom zmieňuje Úrad verejného zdravotníctva SR), čo môžu cestujúci pri vyšších vonkajších teplotách počas horúčav vnímať ako nedostatočné, resp. ako nekomfort," informuje Tomáš Kováč, hovorca ZSSK.

vlak vozen

"Pri veľmi teplom počasí však môže dochádzať aj k prehrievaniu klimatizačných jednotiek, pretože teplota v koľajisku je o niečo vyššia ako reálna teplota prostredia. Klimatizačné jednotky pracujú takmer nepretržite. Ak dôjde k prehriatiu, tepelné ochrany nedovolia spustiť chladiaci agregát. Keď teplota opäť klesne agregát sa znovu zapne.

Jednou z vážnych príčin, ktoré majú vplyv na spoľahlivé fungovanie vozňa, je časté vynútené stiahnutie elektrického zberača. Náhle kolísanie napätia má totiž vážny vplyv aj na fungovanie klimatizácie. Na Kysuciach sa to deje napríklad na trati Žilina – Čadca počas jednej cesty trikrát," dodáva Tomáš Kováč.

Prečítajte si aj:

Autor a foto: redakcia

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u: