vlakova jednotka zssk 001Včera 1.12.2020 sa nová vlaková jednotka Panter dočkala ostrej prevádzky. Jazdiť bude aj medzi stanicami Žilina – Čadca a Čadca – Zwardoń.

Aj na Kysuciach sa už môžu cestujúci odviezť novou vlakovou jednotkou Panter - svoju prevádzku začala včera 1.12.2020.

Vlaková jednotka bola predstavená vo februári 2020 Železničnou spoločnosťou Slovensko, je z dielne konzorcia českej ŠKODA TRANSPORTATION a slovenskej ŽOS Trnava. Národný dopravca sa zaviazal, aby jednotka bola čo najskôr uvedená do prevádzky.

Cestujúci ju môžu využívať v žilinskom a trenčianskom regióne, v ktorých bude celkovo premávať 25 kusov nových vlakov - kratšie z nich s dĺžkou 80 m majú kapacitu 247 miest na sedenie, dlhšie s dĺžkou 106 m majú kapacitu 343 miest.

„Teší ma, že do vozového parku našich železníc pribudnú nové ekologické elektrické jednotky, vďaka ktorým budú môcť ľudia cestovať bezpečnejšie a pohodlnejšie. Okrem nových vlakov čaká tento región aj veľká modernizácia železničného uzla Žilina. Nové vlaky, ktoré v posledných rokoch pribúdajú do slovenských regiónov, sú pre cestujúcich ďalším z argumentov, prečo nechať auto doma a cestovať do práce, či do školy verejnou dopravou. Cestovanie vlakom bude mať podľa mojej mienky v budúcnosti stále väčší význam,” uviedol Andrej Doležal, minister dopravy a výstavby SR.

vlakova jednotka zssk 004Nová trojčlánková EJ ZSSK má kapacitu 247 miest na sedenie

Jednotky budú postupne nasadzované v žilinskom i trenčianskom regióne, najmä na tratiach Žilina – Trenčín, Žilina – Čadca, Čadca – Zwardoń, Žilina – Liptovský Mikuláš. Do konca roka dodá výrobca ZSSK ešte najmenej tri ďalšie Pantery.

vlakova jednotka zssk 003Filip Hlubocký, generálny riaditeľ ZSSK, uviedol, že nové vlaky budú predstavovať obrovský skok vpred v kvalite cestovania v regióne

Plánované vlakové spoje do Skalitého premávať nebudú

Medzi Skalitým a Čadcou malo od 2. decembra 2020 premávať viac vlakov. Niekoľkohodinové medzery medzi súčasnými spojmi boli doplnené štyri nové vlakové spoje. O ich pridanie sa snažili starostovia aj Žilinská župa.

Tieto nové vlakové spoje mali premávať na trati Skalité -  Zwardoń, no nestane sa tak. Išlo o vlaky:

  • Os 3971 – plánovaný odchod Skalité 8:06 – Čadca 8:26
  • Os 3949 – plánovaný odchod Skalité 9:06 – Čadca 9:26
  • Os 3957 – plánovaný odchod Skalité 18:06 – Čadca 18:26
  • Os 3972 – plánovaný odchod Čadca 8:37 – Skalité 8:58

Starosta Skalitého v súvislosti so zrušením plánovaných vlakov napísal ministrovi dopravy otvorený list.

Žilinská župa - vlaky zostali súčasťou cestovných poriadkov

"Žilinská župa absolvovala množstvo rokovaní týkajúcich sa pridania vlakov na trati Skalité - Čadca a rovnako na trati Čadca - Žilina​. V spolupráci so ŽSR, ZSSK a ministerstvom sme pripravili nespočetné množstvo riešení a variant Grafikonu vlakovej dopravy. Vlaky najmä v dopravnom úseku Skalité - Čadca - Žilina sú nevyhnutné, a to najmä z dôvodu veľmi zlej dopravnej situácie, dennodenne sú hlásené dopravné zápchy a nehody.

Podľa zistených informácií pristúpilo MD k takémuto kroku z dôvodu nedostatku financií na prevádzkovanie vlakov. Určite nás to nepotešilo, ale dôležité zároveň je, že tieto vlaky zostali súčasťou cestovných poriadkov a pokiaľ sa ministerstvu podarí uvolniť navýšenie finančných zdrojov, okamžite začnú s ich prevádzkou. Táto nepríjemná situácia postihla viaceré kraje, ktoré vyrokovali vo svojich regiónoch vlakové spojenia navyše ako základ dopravného spojenia," informuje Martina Remencová, hovorkyňa kancelárie predsedníčky Žilinského samosprávneho kraja.

Vyjadrenie železníc

O situácii hovorí Tomáš Kováč, riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK: "V týchto dňoch prišlo zo strany objednávateľa k definitívnemu upresneniu a zmene objednávky rozsahu vlakovej dopravy pre grafikon vlakovej dopravy (GVD) 2020/2021 (platný od 13. 12. 2020) s tým, že plánované nové vlakové spojenia na traťových úsekoch Čadca – Skalité a Čadca – Žilina nebudú od začiatku GVD zavedené.

Objednávateľ zdôvodnil tieto zmeny výsledkami rokovaní  Ministerstvom financií SR. Príslušné vlakové spojenia budú mať kalendárne obmedzenie „ide odo dňa vyhlásenia“. Majú teda riadne rezervovanú trasu na dopravnej ceste, zapracovanú časovú polohu a v prípade zmeny rozhodnutia MDV SR ako objednávateľa dopravných výkonov môžu byť v krátkom čase zavedené. ZSSK však v súčasnosti nedisponuje informáciami ohľadne termínu ich možného zavedenia, preto vás prosíme, aby ste sa obrátili priamo na MDV SR."

Minister dopravy je presvedčený, že sa riešenie nájde

Pre Televíziu Markízu minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal vyhlásil: "Ja nechcem byť ten, kto ruší vlaky a vlakové spojenia, ale musíme sa prikrývať takým kabátom na ktorý máme, keďže rozpočet tomu nepraje. " Minister je presvedčený, že sa ešte podarí na koaličnej rade nájsť riešenie, aby sa spoje na trase nerušili. Posilnenie vlakovej dopravy vníma aj ako kľúč k nulovým emisiám.

vlakova jednotka zssk 002Andrej Doležal, minister dopravy a výstavby SR, na tlačovej konferencii pri uvedení novej EJ ZSSK do prevádzky

autor: redakcia
foto: ZSSK

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u: