Minulý týždeň sa uskutočnila dôležitá porada k možnému opatreniu na moste Kysucký Lieskovec.
Koľko nás stojí kolóna v Kysuckom Lieskovci?
Minulý týždeň sa uskutočnila dôležitá porada k možnému opatreniu na moste Kysucký Lieskovec.
Myšlienka spočívala v tom, aby sa urobil provizórny násyp vedľa mosta, prekryl panelmi a jeden pruh by chodil po provizórnej ceste do doby opravy mosta. Neboli by semafory. Je to riešenie, ktoré sa bežne používa na Slovensku a v Európe. Žiaľ, SSC nad takýmto riešením neuvažovala a tvrdí, že proces opravy bol schválený. A musíme vydržať... Myslím si, že SSC si vykladá povolenie nesprávne, ale naša legislatíva nie je v tomto úplne správna. Záver porady bol: most je dôležitý z hľadiska dopravy a musíme strpieť dôsledky opravy. Bodka.
Tak potom je všetko v poriadku. Musíme to strpieť, ale za akú cenu?
Zjednosmernením európskeho TEN-T koridoru vznikajú hospodárske škody. Aké sú veľké?Nenašiel som spôsob výpočtu, tak sa pokúsim o jednoduchý výpočet.
Vychádzam z nasledovného:
Po ceste 1/11 v Kysuckom Lieskovci prejde denne 25 000 automobilov, z toho je 7 000 kamiónov. Zo štatistických údajov miezd a cien prepravy je cena hodiny kamiónu cca 150,- € a cena nákladov OA je 25,- €. Za predpokladu, že sa každé auto prechádzajúce Lieskovcom zastaví na nejaký čas je to:
1 800 vozidiel hodinovo x 25,- € = 45 000,- € / hod
700 kamiónov hodinovo x150,- € = 105 000,- € / hod
Spolu hodina zastavenia stojí 150 000,- €. Autá nestoja v noci - môžeme uvažovať, že časové obdobie kolón je denne 6 hodín (špičky, striedanie smien, pondelky, piatky...) a máme dennú cenu cca 900 000,-€ / deň.. Za dobu opravy 60 dní je to 54 miliónov € !!!
Môžeme polemizovať o cene kamiónu, skutočnom čase státia, detailoch výpočtu, ale je jasné, že škody vznikajúce obyvateľstvu, dopravcom a štátu sú rádovo v miliónoch €.
Potom z tohto pohľadu musí byť štát opatrný pri dopravných obmedzeniach a ich riešeniach. Zlé alebo nedostatočné opatrenia musia byť poučením pre obdobie výstavby diaľnice D3. Oprava mostu v Lieskovci trvá dva mesiace, ale výstavba D3 bude 4-5 rokov.
Sociálne dôsledky takýchto rozhodnutí
Najvýraznejším sociálnym dôsledkom zlej dopravnej mobility je problémový život mladých rodín. Mladé rodiny s hypotékami potrebujú prácu. Mnohí pracujú na smeny, kde pri striedaní smien nechávajú doma deti bez dozoru. Muž musí ísť o hodinu skôr do práce a deti čakajú aj viac ako hodinu, kým príde žena z práce. Nie každý má doma pomoc od rodičov. Čas v kolónach berie možnosť venovať sa vzdelávaniu a pomoci deťom. Čas je len jeden. Možno sa to niekoľko dní dá zvládnuť, ale dlhé obdobie je už problémom.
Ďalším dôsledkom je, že starší vodiči nechcú ísť do kolón a odkladajú návštevu rodiny, doktorov a svoje koníčky. Jednoducho sa boja.
A v neposlednom rade sa brzdí dynamika života regiónu...
Slovenská správa ciest (patriaca pod Ministerstvo dopravy) pri oprave mosta v Kysuckom Lieskovci zlyhala. Odborne, ale aj ľudsky.
Autor: Ing. Ľubomír Jánoška
D3preEurópu
Viac o téme: