doprava kysuce situaciaDoprava je veľmi citlivá téma asi na celom Slovensku, na Kysuciach obzvlášť. Preto snaha o jej zlepšenie by mala byť prioritou. Ako to vníma starosta Zborova nad Bystricou a kandidát do Zastupiteľstva ŽSK Juraj Hlavatý?

Vieme o problémoch pri výstavbe D3 na Kysuciach. Možno si niektorí povedia, veď D3 neprechádza cez Bystrickú dolinu ani smerom na Turzovku - netýka sa ich to. Ale vieme, že to nie je pravda. Diaľnica D3 sa týka všetkých v regióne. Ale doprava nie je len o výstavbe samotnej diaľnice. Sú to všetky cesty, ktorými denno-denne cestujeme do práce, školy, k lekárovi... Viaceré doliny majú svoje špecifické problémy s dopravou. Podobne je to aj s Bystrickou dolinou. Aj táto časť Kysúc má problém a to najmä s nákladnou dopravou, ktorá prechádza tunajšími obcami.

Na otázky odpovedá starosta obce Zborova nad Bystricou Juraj Hlavatý:

Kto má na starosti a v správe tento úsek cesty?

Významné kompetencie v oblasti správy ciest II. a III. triedy má Žilinský samosprávny kraj. Ide o cesty, ktoré prechádzajú všetkými mestami a obcami na Kysuciach a je dôležité, aby zástupcovia regiónu presadzovali v tejto oblasti záujmy obyvateľov. Mnohí obyvatelia Kysúc pokladajú Žilinský samosprávny kraj za inštitúciu, ktorá im neprináša veľa úžitku a preto ju pokladajú za zbytočnú. Počas môjho pôsobenia ako starostu obce Zborov nad Bystricou som sa v poslednom období presvedčil, že kraj má významné kompetencie aj v oblasti dopravy a správy ciest.

O čom všetkom rozhoduje kraj pri cestách II. a III. triedy?

Žilinský samosprávny kraj zriaďuje organizácie na vykonávanie svojich kompetencií a úloh. V prípade Kysúc je to Správa ciest Žilinského samosprávneho kraja závod Kysuce, ktorá má na starosti starostlivosť o cesty II. a III. triedy v regióne. Správa ciest zodpovedá za údržbu a udržiavanie zjazdnosti týchto ciest i o ich čistenie. Jednoducho stará sa o zverené cesty počas celého roka. Žilinský samosprávny kraj má v kompetencii aj rozhodovať o zmene funkčnosti a účelu ciest, ktorých vykonáva správu. Môže rozhodnúť aj o zmene funkcie z cesty II. triedy na cestu I. triedy.

Tu pramení aj moje sklamanie a rozčarovanie z Úradu Žilinského samosprávneho kraja. Prišlo v čase predloženia návrhu konceptu Územného plánu kraja, keď začiatkom tohto roka predložili obciam a verejnosti na pripomienkovanie svoj návrh, v ktorom navrhujú preklasifikovať cestu II/520  čiže cestu z Krásna nad Kysucou až po Suchú Horu na Orave) na cestu I. triedy.

Prečo spomínate práve túto kompetenciu: možnosti preklasifikovania komunikácie?

V prípade schválenia tohto zámeru a návrhu by kraj rozhodol o nás bez nás a umožnil by tranzit (všetkých nákladných vozidiel a kamiónov) cez toto územie bez súhlasu ľudí, ktorých má župa zastupovať.

Aj toto je jeden z dôvodov, prečo som sa rozhodol kandidovať za poslanca ŽSK. Je fakt, že plne odmietam tranzit kamiónovej dopravy cez Bystrickú dolinu. V tejto téme som sa ako starosta obce i predseda Mikroregiónu Bystrickej doliny angažoval v maximálnej miere, aby sme spoločne nedovolili vedeniu župy presadzovať túto myšlienku. Je neprijateľné, aby sa vyhovelo desiatke podnikateľských subjektov, ktorí chcú ušetriť na tom, že majú zakázaný prejazd cez túto dolinu, na úkor viac ako 25 000 obyvateľov, ktorým chcú znepríjemniť každodenný život, ktorý je už v súčasnosti neúnosný na tejto ceste.

kamion zborov

Ako chcete zabrániť uvedeným plánom?

Spoločne s kolegami sme aj doteraz vyvíjali všetko úsilie, aby sme ochránili záujmy našich obyvateľov a kompetentných presvedčili, aby hľadali iné riešenia, ako vyhovieť skupinke dopravcov, ktorí vyvíjajú enormné úsilie na dosiahnutie tohto cieľa. Môj názor je, že z pozície poslanca ŽSK by som mal lepšiu vyjednávaciu pozíciu i viacej možností, ako zabrániť niektorým jednotlivcom presadzovať túto možnosť.

A čo ostatné časti Kysúc?

Viem, že Kysuce nie sú len Bystrická dolina a v prípade úspechu vo voľbách do Žilinského zastupiteľstva, chcem v oblasti dopravy intenzívne spolupracovať so starostami a primátormi z regiónu a tak presadzovať návrhy a možnosti ako zlepšiť a skvalitniť vykonávanie letnej a zimnej údržby spravovaných ciest i dbať na to, aby sa najkritickejšie úseky začali systematicky a postupne modernizovať krížom cez celé Kysuce.

Držím sa hesla - „Tam kde nie je cesta, nie je život“, preto je veľmi dôležité, aby sme spoločne z rôznych funkcií vyvíjali maximálne úsilie, aby sa dostupnosť regiónu stala prioritou. Je potrebné vyvíjať tlak na vládu SR, aby v čo najkratšou možnom čase začala s výstavbou D3, byť jej nápomocní a priložiť ruku k dielu. Je potrebné využiť potenciál Kysúc spočívajúci v mnohých možnostiach trávenia voľného času a k tomu je potrebná kvalitná cestná infraštruktúra, ktorá má ešte v našom regióne mnohé medzery. Potrebujeme, aby doprava na Kysuciach bola plynulá bez zbytočných zdržaní, či ohrozovania a k tomu musíme priložiť ruku všetci zainteresovaní.

Autor: redakcia

Prečítajte si aj:

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u: