krasno terminalÚtvar hodnoty za peniaze (ÚHP) odporúča v rámci modernizácie úseku Žilina – Čadca vybudovať terminál v Krásne.

Myšlienka vybudovať v centre mesta Krásna osobný terminál nie je novinkou. Primátor Jozef Grapa hovorí, že už pred 10 rokmi s vtedajším ministrom dopravy presadzovali modernizáciu trate Žilina – ČR a v rámci nej hľadali riešenie ako dopravu zefektívniť. Terminál sa v návrhoch objavoval už vtedy.

Nová zastávka v centre mesta

Pre zobrazenie väčšieho nákresu kliknite na fotoMesto už dlhšie uvažovalo o vybudovaní železničnej zástavky Krásno – mesto. „Je to z dôvodu, že železničná stanica je v súčasnosti excentricky situovaná. Predchádzajúcim vedeniam vzhľadom na finančne veľmi náročnú stavbu, ale aj pre rôzne zamietajúce stanoviská sa nedarilo nikam posunúť v tejto myšlienke.

Až pred niekoľkými rokmi sme našli spoločnú reč a so Železnicami Slovenskej republiky sme v rámci rekonštrukcie trate Krásno – česká hranica začali projektovať i železničnú zástavku Krásno – mesto s tým, že je potrebné vybudovať nielen priestor na zastavovanie vlakov, vystupovanie a nastupovanie cestujúcich, ale najmä je potrebné vybudovať most cez rieku Kysuca, ktorý je finančne veľmi náročný. Všetko sa nám podarilo vyprojektovať a dohodnúť spôsob realizácie s tým, že by bol pri železničnej stanici vybudovaný i terminál s autobusovým nástupišťom a parkovisko pre niekoľko desiatok osobných aut," povedal primátor Krásna Jozef Grapa v roku 2021.

"Železničná stanica s terminálom by bola súčasťou integrovanej dopravy pre celé stredné Kysuce s tým, že by autobusy priviezli ľudí bezpečne pred príchodom vlaku a po príchode vlaku by ich znova odviezli do miesta bydliska, alebo tam kde sa potrebujú dopraviť. Takto by sme pomohli aj cestujúcim z Bystrickej doliny a z Oščadnice, kde nemajú takúto možnosť využívať vlakové spojenie a napr. študenti by mohli využívať i bezplatnú železničnú dopravu aj keď cez ich obec železnica nevedie."

Variant s terminálom dostal zelenú

V návrhoch modernizácie trate sa objavil aj tunelový variant z Krásna do Čadce, ktorý by zrýchlil železničnú dopravu. Štúdie vyhodnotili tento variant ako neefektívny, preto sa hľadala alternatíva, a tou bol práve dopravný terminál. Ten v rámci štúdie realizovateľnosti ohodnotil ÚHP kladne - terminál bol posudzovaný na základe dopravnej záťaže a finančnej efektívnosti. Myšlienku terminálu podporili aj starostovia celej Bystrickej doliny.

ÚHP včera 18.5.2022 uviedol: "Železnice Slovenskej republiky - ŽSR v aktualizovanej štúdii uskutočniteľnosti posudzujú 2 varianty na rekonštrukciu posledného nezmodernizovaného úseku zo Žiliny do Česka medzi Krásnom a Čadcou – prvý len modernizácia za 117 mil., druhý vrátane vybudovania terminálu Krásno za 136 mil. eur. V aktualizácii štúdii sa podarilo opraviť zásadné chyby a vyhodnotiť opodstatnenosť terminálu aj vďaka nášmu hodnoteniu a konzultáciám. Odporúčame pokračovať v návratnejšom variante s výstavbou nového prestupného terminálu Krásno.“

Terminál by pomohol celým stredným Kysuciam

Na základe kladného stanoviska ÚHP môže ministerstvo dopravy žiadať z plánu obnovy o realizáciu tohto projektu. Ďalším krokom by malo byt vyhotovenie projektovej dokumentácie a stavebného povolenia. Realizácia by mohla začať po uvoľnení financií.

„Jednania na ministerstve financií Slovenskej republiky s Útvarom hodnota za peniaze neboli márne. Chcem poďakovať všetkým, že pochopili naše argumenty ohľadom terminálu v našom meste. Toto rozhodnutie otvára možnosť vybudovať pri rekonštrukcii trate železničnú zastávku s premostením pri kultúrnom dome. Pre mesto je dôležité, že bude železničná stanica v centre a do dopravného terminálu budú zvážaní ľudia z celej doliny a celého širšieho regiónu," povedal J. Grapa.

Ďalšia dobrá správa - vlaky by mali premávať častejšie

J. Grapa spomenul i ďalšiu dobrú správu – častejšie premávanie vlakov: "Máme prisľúbené, že od nového roku 2023 by sa mali zvýšiť trakty osobnej železničnej dopravy z približne hodinových intervalov na polhodinové. Mohlo by to pomôcť občanom k lepšej dopravnej prístupnosti v súvislosti s preťaženou cestou 1/11."

autor: redakcia
 foto: redakcia, ÚHP

Prečítajte si aj:

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u: