krasno zastavkaKrásno myslí na integrovanú dopravu. Železničná zástavka v meste je toho dôkazom.

O plánovanej železničnej zástavke v Krásne nad Kysucou sme vás informovali dávnejšie. Zaujímali nás nové informácie ohľadom tohto projektu. Nie každá samospráva totiž vidí problém mobility obyvateľstva komplexne. Je potrebné sa pozerať dopredu aj o niekoľko desaťročí, pretože práve dostupnosť a mobilita dáva obciam a mestám možnosť ďalšieho rozvoja.

Na naše otázky nám odpovedal primátor mesta Krásno nad Kysucou Jozef Grapa. Pýtali sme sa, čo vedie mesto k takémuto rozhodnutiu. Pomôže to mestu k ďalšiemu rozvoju? Ako sa k tejto myšlienke stavajú obyvatelia Krásna?

Akú má históriu snaha vybudovať zástavku Krásno – mesto?

"Mesto Krásno nad Kysucou už dlhé roky uvažuje o vybudovaní železničnej zástavky Krásno – mesto. Je to z dôvodu, že železničná stanica je v súčasnosti excentricky situovaná. Predchádzajúcim vedeniam vzhľadom na finančne veľmi náročnú stavbu, ale aj pre rôzne zamietajúce stanoviská sa nedarilo nikam posunúť v tejto myšlienke. Až pred niekoľkými rokmi sme našli spoločnú reč a so Železnicami Slovenskej republiky sme v rámci rekonštrukcie trate Krásno – česká hranica začali projektovať i železničnú zástavku Krásno – mesto s tým, že je potrebné vybudovať nielen priestor na zastavovanie vlakov, vystupovanie a nastupovanie cestujúcich, ale najmä je potrebné vybudovať most cez rieku Kysuca, ktorý je finančne veľmi náročný."

Zástavka je jedna vec, ale k nej je potrebné vybudovať aj ďalšiu infraštruktúru…

„Áno, toto všetko sa nám podarilo vyprojektovať a dohodnúť spôsob realizácie s tým, že by bol pri železničnej stanici vybudovaný i terminál s autobusovým nástupišťom a parkovisko pre niekoľko desiatok osobných aut.“

Železničná zástavka má pomôcť celým stredným Kysuciam

Zastávka nemá podľa primátora pomôcť len mestu, ale celým stredným Kysuciam: "Táto železničná stanica s terminálom by bola súčasťou integrovanej dopravy pre celé stredné Kysuce s tým, že by autobusy priviezli ľudí bezpečne pred príchodom vlaku a po príchode vlaku by ich znova odviezli do miesta bydliska, alebo tam kde sa potrebujú dopraviť. Takto by sme pomohli aj cestujúcim z Bystrickej doliny a z Oščadnice, kde nemajú takúto možnosť využívať vlakové spojenie a napr. študenti by mohli využívať i bezplatnú železničnú dopravu aj keď cez ich obec železnica nevedie."

Ľudia pri mobilite či už do práce alebo napríklad do školy chcú teda ušetriť čas a očakávajú istý komfort…

"Chceme odbremeniť týmto pádom aj preťaženú cestnú sieť a cestujúci do Kysuckého Nového Mesta, Žiliny a do ďalších miest, kam chodia do školy, za prácou, do úradoch aby nemuseli cestovať individuálne alebo súbežne autobusom so železnicou, ale mohli by rýchlo a pohodlne sa doviesť vlakom na miesto určenia. Veď už teraz cestovanie železnicou z Krásna napr. do Žiliny je približne o polovicu časovo menej náročné ako autobusom a to nepočítam zdržanie v kolónach, ktoré sa ceste I/11 tvoria každý deň," uvádza primátor.

Ako postupuje príprava projektu?

krasno zastavka mPre zobrazenie väčšieho nákresu kliknite na foto"Pre tento zámer je už niekoľko rokov vypracovaný projekt pre územné rozhodnutie, platné územné rozhodnutie a je potrebné rozhodnúť o variante, ktorý je vypracovaný v štúdii uskutočniteľnosti, ktorý je potrebný pre financovanie z fondov EÚ. Žiaľ už vyše roka sa v tomto nekoná a tak ako sme postúpili s diaľnicami tento projekt začína časovo výrazne zaostávať. Práve v tomto období som mal jednanie so ŽSR ako i s ministerstvom dopravy a našou snahou bude pohnúť tento projekt dopredu, lebo železná stanica Krásno je súčasťou rekonštrukcie trate Krásno – česká hranica, ktorú som inicioval ešte pred 10 rokmi.

Vďaka tejto iniciatíve sa už tento rok začne stavať aspoň časť úseku Čadca- česká hranica a úsek Čadca – Krásno bol pred tromi rokmi zamietnutý Bruselom na financovanie vzhľadom k tomu, že bol navrhnutý tunelový variant z Krásna až pod Žarec. Preto sú vypracované tri varianty štúdie uskutočniteľnosti stavby, ktoré sú riešené povrchovou trasou ale nedosiahne rýchlosť 130 km ani 110 km, tak ako je to na ostatných úsekoch ale bude tam obmedzená rýchlosť.

Realizovanie týchto stavieb by zlepšilo dostupnosť železničnej dopravy pre všetkých občanov stredných Kysúc a pre občanov mesta Krásna by bolo zaujímavé pre blízkosť železničnej stanice pri najhustejšom osídlení a pešo, prípadne na bicykli by sa dostali z najväčších sídlisk v Krásne na vlakovú stanicu. Určite by bolo lukratívne aj v rámci zavádzania bikesheringu kde by v priebehu 5 minút sa na bicykli naši občania dostali k vlaku z 80% územia."

V projekte sa plánuje vybudovať aj most?

"Okrem dostupnosti železničnej dopravy pre občanov Krásna, ktorí podporujú túto myšlienku by most ktorý bude súčasťou tohto projektu spojil i centrum mesta z ďalšími mestskými časťami, aby sa nemuseli dopravovať obkľukou po jestvujúcich miestnych komunikáciách.

Verím, že kus práce, ktorú sme doteraz vykonali počas niekoľkých rokov bude úspešne zavŕšená a stavba rekonštrukcie železničnej trate úseku Krásno- Čadca sa zaradí do harmonogramu v krátkej budúcnosti," dodáva Jozef Grapa.

Prečítajte si aj:

autor: redakcia
foto: redakcia, mesto Krásno

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u: