svrcinovec ekoduktTender bol vyhlásený koncom novembra 2020, do súťaže sa prihlásilo šesť stavebných spoločností.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pristúpila k rozhodnutiu zrušiť verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby D3 Zelený most Svrčinovec. "Dôvodom zrušenia tendra je, že Železnice Slovenskej republiky vyhlásili verejné obstarávanie na Modernizáciu koridoru štátna hranica ČR/SR – Čadca – Krásno nad Kysucou a niektoré objekty sú totožné v zákazkách obidvoch spoločností.

Nastala teda situácia duplicitného obstarávania predmetných objektov verejných obstarávaní, čo môže mať za následok znemožnenie plnenia časti predmetu verejného obstarávania. Národná diaľničná spoločnosť má za to, že by v takomto prípade mohlo dôjsť k neefektívne vynaloženým finančným prostriedkom, preto pristupuje k zrušeniu predmetného obstarávania," uvádza NDS v tlačovej správe.

Tender na zhotoviteľa Zeleného mosta sa vyhlásil koncom novembra minulého roka. Do verejnej súťaže na zákazku za vyše 17,8 milióna eur sa prihlásilo šesť stavebných spoločností. NDS predpokladá, že opätovnú súťaž vyhlási do 45 dní.

Význam zelených mostov

Účelom zelených mostov je chrániť zver voľne žijúce zvieratá na Kysuciach, aby mohli bezpečne prekonať cestu na ich migračnej trase. Nemenej dôležitou úlohou mosta je zvyšenie bezpečnosti motoristov. Ekodukt v Svrčinovci má rozšíriť skupinu doterajších troch zelených mostov. Prvým ekomostom je Lučivná na diaľnici D1 Važec – Mengusovce, postavený v roku 2009, druhým je most na D1 Mengusovce – Jánovce. Tretí je pri Moravskom svätom Jáne na diaľnici D2, vybudovaný v roku 2016 v rámci medzinárodného projektu Alpsko-Karpatského biokoridoru podporeného Európskou úniou. Vďaka týmto trom ekoduktom na D1 a D2 sa znížil úhyn zveri o 11,4%.

Ekodukt bude v údolí Šlahorovho potoka

Zelený most bude situovaný v údolí Šlahorovho potoka, medzi kruhovou križovatkou Svrčinovec a odbočkou na miestnu komunikáciu. Projekt je rozdelený na dva celky, a to ekodukt nad cestou I/11 a ekodukt nad železničnou traťou. Realizovať sa má v podmienkach Žltého FIDIC-u s predpokladanou dobou výstavby jeden a pol roka.

Výstavba ekoduktu je podmienkou pre schválenie nenávratného finančného príspevku zo strany Európskej komisie. V prípade, ak by sa ekodukt nerealizoval, bolo by Slovensko povinné vrátiť nenávratný finančný príspevok v celkovej výške 285,2 mil. eur. Potreba zrealizovať ekodukt súvisí so zásahom diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité do nadregionálneho biokoridoru.

Prečítate si aj:

 

autor: redakcia
zdroj a foto: NDS.com

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u: