V Krásne nad Kysucou sa bude konať podujatie na najvyššej úrovni. Jediným bodom bude dostavba diaľnice D3 na Kysuciach. Majú prísť zástupcovia EÚ, minister dopravy, zástupcovia z Poľska, Českej republiky, županka, primátori.
Máme pre vás dôležitú správu. Po mesiacoch ticha ohľadom dostavby D3 prichádza nádej pre Kysuce. To, že EÚ doslova tlačí, aby sme konečne dostavali diaľnicu na Kysuciach dostáva reálne kontúry. Pred niekoľkými mesiacmi sme vás informovali, že sú vyčlenené prostriedky – a to takmer 900 miliónov Eur na dostavbu diaľnice – s jednou podmienkou. A tou je, že ju treba dostavať do konca roku 2029. Paradoxne, zo strany Slovenska ostalo zvláštne ticho. Áno, príprava nejako prebieha. Podľa našich informácií sa práve dokončila a vydala nová štúdia realizovateľnosti. Aj tá mala však časový sklz. To je však téma na samostatný článok.
Tak či onak, po mesiacoch ticha, prichádza správa, ktorá je takpovediac poslednou nádejou pre región Kysuce a celého Slovenska. Je zaujímavé, že iniciátorom nie je Slovensko, ale práve zástupcovia Európy. Môžeme povedať: „Reštart prípravy diaľnice D3” je zlyhanie kompetentných orgánov. Európa bije na poplach.
Hlavné koridory cestnej infraštruktúry Európy
Chyby minulé aj súčasné
Absencia pochopenia dopravného problému na severe Slovenska kopí problémy a chyby. Chyby minulé, ale aj súčasné. Procesy sa opakujú, prelínajú a vytvárajú začarovaný kruh.
Začarovaný kruh, ktorého výsledkom je možné prepadnutie EÚ zdrojov na výstavbu D3 do 2029. Neustály odklad výstavby spôsobuje násobný nárast financií potrebných na dokončenie diaľnice D3.
Ľubomír Jánoška zo združenia D3 pre Európu vysvetľuje: „Samozrejme nárast cien spôsobuje negatívny pohľad na akúkoľvek stavbu, diaľničnú zvlášť. Metodiky sú nastavené na nejaké výpočty, ale tie sa musia infláciou meniť. Pretože dôjdeme do bodu, kedy sa nebude stavať nič. Európska únia vynaložila miliardy eur na prepojenie Európy. Financovala projekty u nás, Poľsku, Čechách... a nedokončením sa zmaria investície všade. U nás aj v zahraničí.“
A práve o tom bude konferencia v Krásne nad Kysucou, ktorá sa bude konať 15.3.2023 v priestoroch MM Arény.
Diaľnica D3 volá SOS
Konferencia má príznačný názov: Doma v EÚ - na tému: D3 na Kysuciach – Sme na dobrej ceste?
Poznáme aj témy, ktoré budú predmetom rokovania. V anotácii sa uvádza:
„Dostavba D3 začala v roku 1997. Chronické meškanie dostavby kritických úsekov už za posledný rok monitoruje aj Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku. Celá dostavba je mimoriadne komplexná, neustále sa odsúva, posúvajú sa termíny a obyvatelia regiónu trpia nadmernou premávkou. Zároveň je táto dostavba dielikom v európskej skladačke – je to súčasť paneurópskeho koridoru s napojením na regióny Moravsko-sliezsky kraj a Sliezske vojvodstvo.
Témy konferencie v Krásne nad Kysucou sú:
- Prečo je dostavba D3 nielen slovenská, ale aj európska záležitosť? Ako sú na tom poľskí a českí susedia?
- Aké sú realistické scenáre?
- Hrozí, že Slovensko môže prísť o financovanie dostavby z európskych fondov?
- Kto a čo môže spraviť pre urýchlenie procesov?
Na konferencii bude účasť takpovediac na najvyššej úrovni. Vystúpi
- Vladimír Šucha, vedúci Zastúpenia Európskej komisie v SR,
- Andrej Doležal, minister dopravy SR,
- Krystof Klimosz, člen rady, Sliezske vojvodstvo,
- Radek Podstawka, zástupca hejtmana pre oblasť dopravy, Moravsko-sliezsky kraj,
- Jaroslav Straka, Generálne riaditeľstvo EK pre regionálnu a mestskú politiku
- Erika Jurinová, predsedníčka, Žilinský samosprávny kraj
Primátor mesta Krásno nad Kysucou
K stretnutiu sa vyjadril aj primátor mesta Krásno nad Kysucou Jozef Grapa:
„Musím poďakovať šéfovi komisie, že na pracovnom stretnutí v Krásne sa ponúkol zorganizovať stretnutie, ktoré by mohlo pomôcť zrýchleniu dostavby D3. Prvýkrát sa dostaví aj minister dopravy na Horných Kysuciach, ktoré sú viac dotknuté „nedostavbou“ D3 ako napríklad Dolné Kysuce. To, že sa uskutoční u nás je symbolické, pretože ja ako primátor Krásna sa roky snažím o dostavbu D3. Zároveň sa tu javia najväčšie problémy pri štúdii realizovateľnosti aj vypracovaní EIA.
Preto aj moja ponuka bola, aby sa podujatie konalo v Krásne, v kongresovej sále MM Arény. Z programu vyplýva, že D3 nie je slovenský problém ale celoeurópsky, čo uznáva aj zastupiteľstvo európskej komisie. Z programu je jasné, že majú obavy, či sa stihnú prostriedky vyčerpať."
Je to šanca pre Kysuce, aj Slovensko
Diaľnicou D3 sa pripájajú slovenské diaľnice k diaľničnej sieti Európy. Je to jediné reálne diaľničné prepojenie cez Karpaty a naša budúca prosperita v geopolitickom priestore Strednej Európy. Z uvedeného vyplýva, že D3 nie je len kysucká, regionálna záležitosť, ale celoeurópska. Prečo sme sa za posledné roky vo výstavbe neposunuli však ostáva hádankou, na ktorú musí zodpovedať minister dopravy. Oveľa radšej by však obyvatelia regiónu počuli konkrétny plán a termíny dostavby. To, že pán minister príde na Kysuce, je dobrý signál. Nechajme sa prekvapiť.
autor: redakcia