08 pSurina zbierka skodaVidieť históriu značky Škoda na vlastné oči je zážitok. Takúto zbierku Škodoviek sme si pozreli na prekvapujúcom mieste - na Kysuciach, v Korni. Zbierka je o to špeciálnejšia, že je zameraná na tzv. "osmičkové" roky.

Ing. Vladislav Šurina je známy prevádzkovaním krytej futbalovej haly v Korni, ktorá patrí k najväčším v strednej Európe. Jej povrch bol dokonca certifikovaný FIFOU. O futbalovej aréne si povieme niekedy inokedy, my sme sa však s pánom Šurinom porozprávali o jeho veľkom koníčku. Vlastní unikátnu zbierku Škodoviek a jeho špecialitou sú takzvané „osmičkové“ roky.

Pán Šurina, prečo ste sa rozhodli urobiť zbierku zameranú na Škodovku a špeciálne na "osmičkové" roky?

Ja som sa narodil v Československu, to znamená v Československej socialistickej republike, ale ja to beriem ako Československú republiku. Škoda je teda naša spoločná značka, takže preto ten vzťah k Škode.

Osmičkové roky sú niečím zaujímavé pre Slovákov a Čechov?

Tie sú zaujímavé hlavne pre Čechoslovákov, pretože či už to bol vznik republiky, alebo ten nešťastný rok 1948, s ktorým niekto môže súhlasiť, nesúhlasiť, ale je to súčasť našej histórie, tak bohužiaľ to musíme akceptovať. Či už v dobrom alebo v zlom. Šesťdesiaty ôsmy rok a potom vlastne celým tým československým bytím tie osmičkové roky idú. Toto je ten hlavný dôvod.

01 skoda 422Škoda 422

Ktorý ročník z pohľadu automobilov je pre vás špeciálny?

Samozrejme, že pre mňa symbol Československa obdobie od roku 1918 do druhej svetovej vojny. To sú tie pravé československé autá. Toto obdobie, dá sa povedať, že dalo ten základ rozvoja Slovenska aj toho všetkého. Napríklad konkrétne aj automobilového priemyslu.

Vaše najstaršie auto je z roku 1918?

To nie je. V 1918-tom Škoda ešte nebola. Bol Laurin & Klement, bola Praga a ďalšie. Škoda ako výrobca automobilov vznikla až v roku 1925, ak sa nemýlim, keď sa spojili škodovácke závody s Laurin & Klementom. Takže preto som s mojou zbierkou začal až s tými dvadsiatymi rokmi. Zohnať dnes auto, ktoré bolo vyrobené v roku 1928, povedzme si úprimne, nie je také jednoduché. Je veľa vplyvov, ktoré to niekedy neumožnia. Ale aby som začal vlastne tými dvadsiatymi rokmi, kde už architektúra vozidla, napríklad motorová časť, plne zodpovedá tým dvadsiatym rokom - tak je to Škoda 422 z roku výroby 1930. No a potom nasledujú už tie ročníky, ktoré som spomínal. Do toho sa ešte trošku “vklínil“ jeden Populár z roku 1937. Ale už potom tá 1938, tá naša krásna Rapidka.

02 skoda rapid

Potom ide Tudor, 1948. Potom ide 1958 - Spartak. No a potom už ide naša krásna Tisícka - 1968. No a samozrejme k tomu vývoju neodmysliteľne patrí Škoda 120 - 1978. No a ten prechod po 120-tke, našim Favoritom, to tam musí byť, takže Favorit.

Všetky sú v pojazdnom stave. Takže keď si niekto pozrie tú zbierku, vidno tie odlišnosti. Požiadavky na autá ako také sa menili. V začiatkoch Československej republiky, tá architektúra, ten design bol na prvom mieste a to vnútro bolo postavené na druhé miesto. Od tých šesťdesiatych rokov sa začal väčší dôraz klásť na povedzme tú motorovú časť a interiér auta a menej na ten vonkajší vzhľad.

06 skoda 120 favorit

Rád sa vo vašich autách vozíte?

Na niektorých modeloch samozrejme že áno, ale veľmi mi pomáha pán Janko Machnič. Ten mi pomáha čo sa týka tej motorárskej stránky a tak ďalej. Prípravy na STK, pretože všetky tieto autá, ktoré sú tu, majú urobenú riadnu STK. Väčšina je teda na bielych značkách. Autá 422 a Rapidku by sme chceli dať na veteránske značky. Takže všetko sú to pojazdné autá, dá sa na tých autách odviezť.

Nepripravíte Kysučanom niekedy také malé prekvapenie, že si ich môžu potom v Korni pozrieť, pred vaším areálom aj naživo?

Keď bude pekne svietiť slnko, nie extra silno, nebude pršať, tak samozrejme. Takéto niečo by sme urobili. Takúto nejakú akciu, že by sa to dopredu pripravilo tak prečo nie.

Tak na to sa teším a beriem vás za slovo. Teším sa keď si pozrieme vaše autá aj vonku, pred futbalovou arénou. Prajem všetko dobré a ďakujem za rozhovor.

08 pSurina zbierka skoda2

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u: