kysuce globeRozhovor s majiteľkou jazykovej školy GLOBE Mgr. Andreou Hanuliakovou, nielen o stave školstva u nás.

Aký je podľa vás stav školstva čo sa týka výučby jazykov?

Všetci dobre vieme, že naše školstvo vo všeobecnosti v poriadku nie je a potýka sa s množstvom systémových chýb, ktoré sa budú len ťažko odstraňovať, ak vôbec. Zmena spôsobu financovania, zlepšenie vysokoškolského vzdelania, lepší sociálny status učiteľa a atraktivita učiteľského povolania sú zatiaľ asi v nedohľadne. Ak sa bavíme o oblasti cudzích jazykov sú tieto problémy oveľa citeľnejšie. Znalosť jazyka je totiž výsledkom systematickej a kvalitnej práce so žiakmi a na to treba odborníkov, ktorí vedia ako na to. Bohužiaľ, hovorím to nerada, ale najslabším článkom vo vyučovaní jazykov v našich školách je dnes osoba učiteľa. Povedzme si to na rovinu. Mladí ľudia, ktorí sú jazykovo naozaj zdatní, majú množstvo iných možností uplatnenia sa na trhu práce doma a v zahraničí. V školstve zostávajú zväčša tí, ktorí až takí zdatní nie sú. A tam, kde chýba teoretická a predovšetkým praktická znalosť jazyka, sa nedá očakávať výsledok. Deti totiž potrebujú motiváciu od samého začiatku, potrebujú vidieť a počuť cudzí jazyk v praxi, nie naň zabudnúť v okamihu, keď zatvoria učebnicu. Okrem toho, cudzím jazykom v školách sa isto nevenuje taká pozornosť, akú by si zaslúžili. Nízke počty hodín týždenne, vysoké počty žiakov v triede, nedostatočná spätná väzba od rodičov, nič z toho nie je dosť dobré na to, aby mohli žiaci dosahovať výsledky ako treba. Často sa učia aj desať rokov a sú stále na začiatku. V dobrej jazykovej škole pri troche snahy dokážu taký desaťročný deficit dohnať za mesiac.

Vaši študenti sa pravidelne umiestňujú na jazykových olympiádach a v rôznych iných súťažiach na najvyšších miestach, čím to je?

Nie je to žiaden zázrak. Nepoužívame žiadne prevratné metódy, ktoré sľubujú, že anglicky sa naučíte hneď a bez námahy. Celá podstata nášho úspechu spočíva v dvoch veciach. Prvou je už vyššie spomínaná kvalita učiteľov. Počas nášho fungovania sme si už na Kysuciach vybudovali také renomé, že učitelia prácu u nás berú ako prestíž. A naozaj môžem zodpovedne povedať, že máme tých najlepších. Dokážu žiakov motivovať a zapáliť pre učenie už len tým, že veľa vedia. Dieťa predsa musí mať vzor a neviem, či existuje silnejšia motivácia ako to, keď sa usiluje svojmu vzoru priblížiť. A keď je latka nastavená vysoko, výsledky nám potom všetkým robia radosť. Druhou podstatnou vecou je to, že okrem top učiteľov môžeme pracovať aj s najlepšími žiakmi. Keďže sme známi ako dobrá škola, idú k nám väčšinou deti, ktoré majú ambície a pracuje sa s nimi ľahšie. Toto sa usilujeme maximálne využiť a dávať žiakom učivo vysoko nad rámec toho, čo by v ich veku mali vedieť. Venujeme sa všetkým možným oblastiam, debatujeme so žiakmi, vytvárame cudzojazyčné prostredie, ktoré žiaka pohltí a dokáže sa bez zábran baviť potom o hocičom. To je teda odpoveď na vašu otázku, žiaci sa nám odvďačujú svojimi úspechmi a robia nám iba dobré meno.

kysuce globe hanuliakova

Čo sa podarilo v uplynulom roku a na čo ste špeciálne hrdá?

Každý rok sa toho podarí strašne veľa. Každý rok obohatíme množstvo detí a mladých ľudí o niečo, čo bežne v škole nedostanú. A každý rok prídu žiaci ktorí sú pre nás doslova darom, v tom že sú šikovní a talentovaní. No a ďalej, každý rok sa trošku posunieme vpred. Nemám rada stagnáciu a uspokojenie sa s momentálnym stavom vecí, takže sa snažím stále napredovať. Vďaka skvelým kolegom sa dajú všetky tieto ciele úspešne realizovať. Minulý rok sme začali chodiť za našimi študentmi aj mimo Čadcu. Prvá externá pobočka je v Skalitom, kde je o angličtinu veľký záujem a podľa ohlasov rodičov je aj veľká spokojnosť. V podstate neustále pracujeme tak, aby sme boli kvalitou na prvom mieste. To je náš stály cieľ, byť takou školou že väčšina zákazníkov, ktorá vidí naše logo alebo sa snami stretne povie: áno, ste dobrí a dokonca robíte svoju prácu lepšie ako všetci ostatní. Na tom mne osobne vždy záležalo najviac a myslím, že to je tá správna stratégia. Pristupovať k úspechu s pokorou a nikdy nezabudnúť na to, že bez poctivej práce niet úspechu.

Aké sú vaše plány a vízie do budúcna?

Plány sú realistické. Udržať pobočku v Skalitom, pridať ešte jedno alebo dve pôsobiská smerom Oščadnica alebo Krásno. Obohatiť náš tím o ďalších kvalitných lektorov a možno ponúknuť nové programy napr. pre seniorov. Výzvou stále ostáva myšlienky urobiť letný program Discovery, kde by sme sa s deťmi venovali aj iným veciam ako je angličtina. Denný tábor by mal byť spojený s vedou, deti by sa dozvedeli veľa zaujímavostí z biológie, chémie, geografie, histórie, všetko v angličtine samozrejme. Nadviazali by sme tak na našu snahu takýmto spôsobom pracovať aj počas školského roka. Teda pokiaľ nám to schopnosti žiakov dovolia. Takto zamerané denné tábory máme však problém obsadiť, ale uvidíme do budúcna. Možno sa nám podarí nájsť deti a rodičov, ktoré takúto obdobu detskej univerzity v našom meste uvítajú. 

A čo Váš malý Miško? Vie už po anglicky? :-)

Áno, rozumie už dobre a celkom sa tým zabáva. Dieťa musí mať cudzí jazyk s niečím spojený, u nás je to jedna hračka. Odkedy sa narodil, máme vždy denne pár hodín, kedy sa hračka zobudí, my sa prepneme do angličtiny a on už to vníma prirodzene. Veľa rodičov si možno pomyslí, že je to zbytočné zaťažovanie a komplikovanie detského sveta. Ale dieťa je také zvedavé a má také neuveriteľné schopnosti si zapamätať všetko možné, že by bola škoda to nevyužiť. Poznám sa a mala by som veľké výčitky svedomia, že som iné deti naučila všetko čo viem a svoje nie. Keby aj sme sa nedopracovali k jeho aktívnemu a plynulému prejavu v angličtine, isto mu to do budúcnosti pomôže v učení aj iných vecí ako jazykov.

Mgr. Andrea Hanuliaková: Riaditeľka školy, lektorka a odborný garant jazykového obsahu výučby a jazykovej prípravy lektorov. Vyštudovala anglický a francúzsky jazyk na UMB v Banskej Bystrici. Už počas štúdia od roku 1996 pracovala v Gymnáziu v Čadci, vrátane jeho slovensko-anglickej bilingválnej sekcie. Vďaka bohatým vedomostiam a skúsenostiam dokáže p. Hanuliaková každú problematiku vysvetliť do detailu a v širších súvislostiach, čo je dôležité predovšetkým pre študentov na vyšších vedomostných úrovniach.

Viem že máte rada šport, hlavne tenis. Čo pre Vás šport znamená?

kysuce hanuliakova tenisĎakujem za takú otázku. Šport je osobitná kapitola, vlastne životný štýl a asi aj osud. Prvým bol stolný tenis, potom ďalšie, beh, futbal, basketbal, korčuľovanie, lyžovanie, bežky a popri tom celé roky tenis. Už som sa narodila s takou povahou, že keď niečo robím, tak sa vždy usilujem robiť to najlepšie ako dokážem. Tenis bol pre mňa vždy magicky príťažlivý, hodiny som presedela pri knihách o technike úderov a pri videách, pretože som chcela hrať tak dobre a pekne ako to vedia profíci. Nakoniec to skončilo tak, že som si urobila trénerskú licenciu a pár rokov som sa venovala aj trénerskej práci. Dnes popri rodine a manažovaní školy na to už nie je čas. Ale tenis hrám samozrejme stále. Pred mesiacom som mala možnosť si zahrať na turnaji v Bratislave s našimi reprezentantmi, bol to pekný zážitok a po prekonaných zdravotných komplikáciách vlastne aj taký malý zázrak. No a v lete sa samozrejme chystám začať s Miškom trénovať na kurtoch. Bude mať tri roky, takže je ten správny čas. Je celkom šikovný, loptičky a raketu má rád, tak sa mi dúfam podarí mu vštepiť aj lásku k športu ako takému.
Tá by mohla byť čiastočnou ochranou pred nebezpečenstvami tejto bláznivej doby, teda aspoň v to dúfam.

Ďakujem za rozhovor.

Zhováral sa Peter Kolembus

Staňte sa priateľom Kysúc: