korna zivcakova turistika 026Tejto trase bude dominovať pútnické miesto Živčáková. Vyberte sa na toto zaujímavé miesto.

Trasa: Korňa, obecný úrad (SAD) – rázcestie do Komaníkovej (SAD)– drevený kostol – U Sučíkov –  U Študentov – Živčáková – U Gáboríkov – Žilovci – Korňa, Skotňa (SAD).

Dĺžka: 8,5 km, +315 m

Čas na prejdenie: 3:00-3:30 hod.

Nenáročná trasa, jednoduchá orientácia.

Prejsť väčšinou osád obce Korňa si vyžaduje navštíviť túto obec aspoň 5 – 6 krát. Preto sa o Korni v našom seriáli určite ešte dočítate.

Tejto trase bude dominovať pútnické miesto Živčáková. Začneme však na zastávke SAD Korňa, Ocú, alebo na zastávke Korňa, Komaníková (570 m n. m.) – podľa toho akým spojom do Korne pricestujete. V prípade vlastnej dopravy odporúčam zaparkovať pri obecnom úrade a na záver sa musí obetovať vodič a prejsť k autu 2,3 km po štátnej ceste.

Ak teda vystúpite na zastávke SAD Korňa, obecný úrad (540 m n. m.) /f 1,2/pokračujte na križovatku viditeľnú od autobusovej zastávky a zabočte vľavo smer ZÁTOKA (vlastné značenie) /f 3/. Po 600 m potom prídete na križovatku Zátoka - Komaníková s autobusovou zastávkou Korňa, Komaníková (570 m n. m.). Ak budete cestovať autobusovým spojom do Korne Zátoka tak je treba vystúpiť na tejto zastávke.

Križovatku zdobí drevorezba pílčika /f 4/

Ďalej treba prejsť mostom smerom do Komaníkovej a hneď po jeho prejdení zabočiť vľavo /f 5,6/ na nespevnenú cestu vedúcu po vrstevnici nad riečkou Kornianka. Čoskoro prídete do osady Korduliakovci (550-585 m n. m.) /f 7-9/ cez ktorú prídete až k drevenému kostolíku (540 m n. m.( /f 10,11/.

Pôvodný drevený kostol v Korni vznikol roku 1948 prestavaním z bývalého súkromného domu. Bol zasvätený Božskému Srdcu Ježišovmu a z turzovského bočného oltára bol doňho prenesený obraz Božského Srdca od J. B. Klemensa. Kostol slúžil až do vystavania nového kostola – konsekrovaného 18.6.1994. Dnes slúži ako pastoračné centrum.

korna zivcakova turistika 011

Osady Vršek, Sučikovci, U Študentov

Od kostolíka sa vráťte späť na najbližšiu križovatku (60 m) a pokračujte vľavo strmšie stúpajúcou cestou cez osadu Vršek (500-520 m n. m.)a aj na ďalšej križovatke zabočte na cestu vedúcu vľavo /f 12/. Veľká budova, ktorú uvidíte vľavo za potokom je penzión Mária s reštauráciou. Naša trasa však pokračuje priamo (k penziónu by bolo potrebné zabočiť na križovatke vľavo) cez osadu Sučikovci (560-570 m /f 13 – spätný pohľad/ za ktorou pokračujeme pozdĺž potôčika a pri poslednom dome tejto osady, postavenom na sútoku dvoch potôčikov, zahnete vľavo /f 14/. Cesta stúpa, postupne sa stáča vľavo /f 15/ a privedie vás ku kovanej bráne k rekreačného objektu (vľavo) /f 16/ na samote Kutrisko (610 m n. m.). Pokračujte popri hranici pozemku v stúpaní až po výraznú lesnú cestu (80 m) po ktorej potom pokračujte vpravo /f 17/.

Po krátkom stúpaní prejde cesta nevýrazný hrebienok a vyvedie vás z lesa na poľnohospodárske pozemky k osamotenej chalupe /f 18/ v osade U Študentov (620-635 m n. m.) /f 22/. Zabočte tesne povedľa hospodárskej budovy vľavo /f 19,20/ a chodníkom sa dostanete k zastaveniu krížovej cesty /f 21/ (ktorú už od odbočenia uvidíte pred sebou) pri asfaltke vedúcej na Živčákovú.

korna zivcakova turistika 023

Z vášho smeru pokračujte vpravo po asfaltke – do kopca. Cestou sa vám ponúknu pomiestne výhľady na Nižnú Korňu a jej sídla roztrúsené v Turzovskej vrchovine f/ 23/. Cesta vás po 1600 m privedie na parkovisko pod monumentálnym Chrámom Panny Márie Matky Cirkvi /f 24,25/. V Chráme je, v čase mimo pandemickej situácie, slúžená svätá omša každý deň v týždni o 11:00 hod.

Na severnom svahu pod Chrámom je osada U Zelenkov (730-750 m n. m.) /f 26,27/

V rámci tejto popisovanej trasy odporúčam navštíviť aj kaplnku Panny Márie Kráľovnej Pokoja /f 28/ postavenej na mieste zjavenia, ktorá je vzdialená od Chrámu 800 m. Cesta k nej vedie popri upravených liečivých prameňoch /f 29-31 /. Potom sa treba vrátiť späť na parkovisko.

Viac o tomto pútnickom mieste sa môžete dozvedieť na internete po zadaní hesiel Živčáková, alebo Matúš Lašut.

Z parkoviska pokračujte smerom ako ste prišli. Po 120-tich m v najnižšom mieste cesty (sedielku pod parkoviskom)odbočte pri drevenom kríži vpravo /f 32 – pozor záber je v opačnom smere) na poľnú vrstevnicovú cestu /f 33/po ktorej prídete po 200 m miernym klesaním pod nefunkčný lyžiarsky vlek. Za vlekom vidieť samotu U Tomašov (700-710 m n. m.) /f 34 /. Popri vleku vedie po spádnici chodník (aj koľaje vyjazdené motorovými vozidlami) smerom k jeho údolnej stanici okrajom lesa po vašej ľavej ruke.

Samoty U Gáboríkov, U Chajdov

Po 380-tich metroch križuje vlek vrstevnicová cesta . Zabočte na ňu vľavo a po 400 m prídete na križovatku ciest „v  potoku“. Pred vami je samota U Gáboríkov (605-625 m n. m.) /f 35/. Popri dvoch rekreačných dreveničkách, ktoré sa nachádzajú vľavo a boli prestavané Ak máte dosť času na malú zachádzku tak ak odbočíte vľavo proti toku potoka prídete po 70-tich m k dvom rekreačným objektom prestavaných z bývalých „letníkov“ (sezónne obývaných obydlí) /f 36/ a o ďalších 60 m vyššie nájdete upravený prameň „U žimného pňa“ vodu z ktorého si odvážajú obyvatelia zo širšieho okolia /f 37/. Od prameňa sa treba vrátiť späť na križovatku a pokračovať v smere toku potoka. Odbočka vpravo na prvej križovatke vedie k samote U Chajdov (610-620 m n. m.) /f 38/.

korna zivcakova turistika 038

Poniže vás cesta esíčkom prevedie na ľavú stranu potoka a v križovatke po ľavej strane si môžete obzrieť drevenú zvoničku, netradične umiestnený svätý obrázok a pútač – smerovník k okolitým osadám /f 39/. Na ďalšom rázcestí je po pravej strane v záhrade rodinného domu medzi dvoma lipami vysoký drevený kríž /f 40/.

Ďalej budete prechádzať osadou Žilovci (520-570 m n. m.) /f 41/ až sa nakoniec sa dostanete na štátnu cestu prechádzajúcu obcou Korňa priamo pri autobusovej zastávke Korňa, Skotňa (510 m n. m.) /f 42/.

Ak náhodou budete mať časovú rezervu do odchodu autobusu zvážte návštevu chráneného prírodného výtvoru Kornianského ropného prameňa – prirodzený povrchový výver ľahkej ropy s občasnými výronmi samo zapaľujúceho sa metánu (vzdialenosť 600 m. Od prameňa to je potom bližšie na zastávku SAD Korňa, Jendrisek (500 m n. m.) – 500 m v smere do Turzovky.

Trasa na mape: po kliknutí na obrázok mapy alebo na tento odkaz sa vám zobrazená časť ukáže v mape a môžete si s ňou manipulovať a získať podrobný priebeh trasy.

mapa korna zivcakova

0:30

1,50

740

→← ku kaplnke na mieste zjavenia, →

0:03

8,55

315

355

Vysvetlivky: →, ↘, ↗, - odbočiť priamo, vpravo, vľavo, ← - vrátiť sa späť, →← - zachádzka tam a späť