rakova osady 008Trasa vás zavedie po osadách a sedlách na Rakovej. Jej zastávky sú: Raková,Trstená, ZŠ – Smrečkovci – Nižná Petrová – Vyšná Petrová – sedlo pod Kuchriskami –  Kuchriská – sedlo pod Kuchriskami – Bukovina – U Krištofa – Goralka, zast. SAD

Trasa: Raková,Trstená, ZŠ – Smrečkovci – Nižná Petrová – Vyšná Petrová – sedlo pod Kuchriskami –  Kuchriská – sedlo pod Kuchriskami – Bukovina – U Krištofa – Goralka, zast. SAD
Nenáročná trasa. Dĺžka 6,8 km, + 213 m, - 268 m.

Na dopravu do východzieho miesta, pretože končiť budeme na inom mieste ako začínať, je najvhodnejšie využiť autobusový spoj smer Raková, Korcháňovci. Vystúpime na zastávke Raková, Trstená,ZŠ - Kohútove (470 m) /f 1/. Prejdeme na opačnú stranu cesty a vydáme sa po miestnej komunikácii smer Petrová /f 2/. Po 120 m prejdeme mostíkom (460 m), za ktorým je doprava odbočka cesty do osady Smrečkovia (460-470 m) /f 3/, a asfaltkou  začneme stúpať popri novostavbách /f 4/. Po prejdení prvého krátkeho stúpania cesta o máličko klesne a doprava cez potok odbočuje cesta vedúca do osady Furmaníkovci (490-510 m) /f 5/. Pokračujeme však stále asfaltkou, ktorá už zase stúpa, najskôr cez Nižnú Petrovú (470-480 m) /f 6/ a potom cez Vyšnú Petrovú (490-545 m) /f 7,8/. Na konci osady, pri poslednom dome vľavo, sa povrch cesty zmení na makadamový a po 350 m prídeme do rozložitého lúčnatého sedla Pod Kuchriskami (575 m) /f 9/. Vpravo od cesty je tabuľa miestneho značenia /f 10/.

Pretože dnešná trasa nie je moc dlhá môžeme si dovoliť zachádzku do osady Kuchriská, ktorá určite patrí k tým „najskrytejším“. Od autobusovej zastávky je vzdialená 2,3 km. Zachádzka až do osady meria 700 m. Makadamová cesta od sedla spočiatku mierne stúpa a po prekonaní bočného hrebienka klesneme do plytkého a tiež lúčnatého sedielka na konci ktorého stojí pred osadou Kuchriská, skrytou za terénom, drevená kaplnka sv. Františka (595 m ) /f 11,12/postavená v roku 2013. Osada Kuchriská (600-610 m) /f 13-15 /je od kaplnky vzdialená ešte 200 m.

Zo sedla Pod Kuchriskami, po návrate, odbočíme pri orientačnej tabuli po lúčnatom hrebienku vpravo (kto nepôjde pozrieť Kuchriská tak odbočí vľavo) do lesa – cesta je dobre viditeľná /f 16/. V ďalšom 1700 m dlhom úseku pôjdeme cestou po nevýraznom hrebeni striedavo lesom a lúkami – neodbočovať z neho!

Zo sedla Pod Kuchriskami sa po 150 m lesom dostaneme na lúky po prvý krát. Cesta, ktorej povrch bol akoby preoraný, vedie priamo k okraju lesa na hornom konci lúk /f 17/. V žiadnom prípade sa nenechajte zlákať cestou odbočujúcou vpravo, ktorá vedie lúkami po vrstevnici. V lese vedie cesta pri pravom okraji lesa. Asi po 100 m začne cez okraj lesa presvitať. Môžete sa vybrať na okraj lesa (cca 15-20 m) a neobanujete. Naskytnú sa vám výhľady na osady Duškovci a Pracharovci (k.ú. Staškov), ponad dolinu U Belkov, a na osadu Rohučákovci v Olešnej Potôčkoch (2 domy). Kopce vľavo v pozadí sú Galkovo 852 m a Luby 911 m /f 18/.

Vrátime sa späť na cestu a pokračujeme lesom ešte 200 m na druhú lúku /f 19/. Pred nami, asi 150 m, na vrchole kopca (613 m) uvidíme poľovnícky posed /f 20/ – vyjdeme k nemu. Popod posed prechádza poľná cesta – zabočíme po nej vpravo. Odtiaľto už cesta klesá lúkami po okraji lesa (les vpravo /f 21/. Cesta je výrazná a po 700 m nás dovedie na lúky z ktorých sa ponúkajú výhľady do Hornokysuckého podolia od Čadce po Staškov /f 22-24/. Vpravo od nás (asi 70 ) pod lesom sa nachádza osada Bukovina (555 m) /f 25 /. Pokračujeme smerom pod osadu na prístupovú cestu k nej. Po tejto ceste /f 26/ prídeme, najskôr cez osadu U Krištofa 500-505 m /f 27,28 /, až k železničnej trati (435 m) /f 29/ za ktorou pokračujeme 350 m popri oplotení rakovskej Tatrovky až na hlavnú cestu Čadca Makov pri zastávke SAD Raková, Goralka (434 m).

Čas

-m

n. v.

470

Zastávka SAD Raková, Trstená, ZŠ (Kohútove)

1,75

120

575

Sedlo Pod Kuchriskami →

610

Osada Kuchriská. Vrátime sa späť do sedla Pod Kuchriskami.

575

Sedlo Pod Kuchriskami , ↘ cez lúku

1,10

613

Kóta 613 m (s posedom)

560

Okraj lesa s výhľadmi (pri osade Bukovina)

1,50

Autor textu a fotografií: Anton Opial

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u:

Stiahnite si apku KYSUCE
Nemáte ešte mobilnú aplikáciu? Môžete si ju stiahnuť tu >> Správy, doprava, turistika, zaujímavosti.