osada belajky ochodnica 0015Našim ďalším cieľom je osada Beľajky v Ochodnici. Trasa: Dunajov, žel. zast. – U Paluchov – U Makynov – U Prppov – Belajky – Potok – Dunajov, žel. zast.

Dĺžka: 7,4 km, + 312 m, -312 m

Obce nachádzajúce sa na juhovýchodnej strane Javorníkov (podcelok Ochodnická vrchovina) sa vyznačujú väčšou sústredenosťou s menším počtom roztrúsených sídiel. Na ďalšiu vychádzku po skrytých Kysuciach vás pozývam do Dunajova z katastra ktorého si „odskočíme“ do osady Beľajky, ktorá sa už nachádza v katastri Ochodnice.

Celá trasa vedie neznačkovanými cestami, no orientácia by mala byť bez problémov.

Oba body – východiskový aj cieľový – sú na železničnej stanici Dunajov 375 m /f 1/ (možnosť parkovania pokiaľ by ste sa dopravovali osobným autom) z ktorej sa vydáme na severovýchod /f 2/, popri obecnom úrade /f 3/ a susednom pohostinstve smerom na „nižný koniec“. Po 360 m v križovatke z ktorej odbočujú vľavo dve miestne cesty pôjdeme tou „pravou“ popri cintorínskej kaplnke /f 4/ Sedembolestnej Panny Márie postavenej v roku 1949. Na ďalších križovatkách budeme pokračovať vždy po tej „vľavo“ . Prvý krát hneď povyše kaplnky /f 5/, pretože pravá je prístupová cesta k cintorínu.

Asfaltkou budeme na úseku dlhom takmer 1 km pomaly naberať výšku (celkom o približne 100 metrov). Približne po 500 m od cintorínskej kaplnky je v pravo od cesty murovaná kaplnka „na krížnych chodníkoch“ U Čičmana (425 m) /f 6,6a/. Ďalej budeme prechádzať cez osadu U Paluchov (435-480m) /f 7/s viacerými rozostavanými domami. Po skončení asfaltky je už cesta spevnená makadamom a po asi 150 m zabočí v pravom uhle vľavo /f 8/ a po prejdení nevýrazného hrebienka nás po 160-tich m privedie na samotu U Makynov (490 m) /f 9-12/ s dvoma udržiavanými dreveničkami. Pri tej prvej ešte prebieha úprava okolia, no tá druhá je už „hotová“. Pokračujeme ďalej cestou popri nej a za potokom zabočíme cez rúrový priepust vľavo /f 13/. Nasleduje krátke stúpanie lesom, úsek lúkami a opäť lesom kde zakrátko (50 m) prídeme na rázcestie /f 14/. Môžeme pokračovať stále tou pravou, alebo sa pustiť ľavou cez osadu U Prpov (490-540 m) /f 15,16/ a popri drevenom domčeku /f 17/ sa opäť vrátiť na cestu z ktorej sme odbočili /f 18/.

Po vyjdení z lesa sa nám z lúčnatých terénov začnú objavovať prvé pekné výhľady. Na začiatok sa nám ukáže časť hrebeňa Stien, Ľadonhora a za ňou časť hrebeňa Krivánskej Malej Fatry od Suchého po Grúň /f 19/. Prechod lúkami je orientačne jednoduchý. Z tohto prvého výhľadového miesta pokračujeme „cestou vychodenou traktormi“ popri osamotenej borovici /f 20/stále rovno hore – po spádnici. S postupne získavanou výškou sa výhľady vľavo stále zlepšujú /f 21/. Vpravo uprostred lúky si všimnite osamotený „dunajovský baobab“, ktorý v skutočnosti tvoria 2 staré hrušky /f 22/.

Asi 100 m pred pásom stromov ku ktorým sa blížime zabočíme vpravo do „horného rohu“ lúky. V týchto miestach sa už nachádzame na rozhraní katastrov Dunajova a Ochodnice. Na hrebienku už zasa ideme po zreteľne vyjazdenej ceste /f 23/ , ktorá nás miernym stúpaním a zatáčaním vľavo privedie na miesto s najlepšími výhľadmi /f 32/ a po pár ďalších metroch do osady Beľajky (630 – 650 m) /f 24-31/.

Z osady je možnosť pokračovať po zelenej turistickej značne do centra Ochodnice (2,5 km, -250 m).

Nakoľko sme sa vydali na poznávanie osád Dunajova vrátime sa od okraja osady asi o 300 m späť a pre orientáciu ďalšej cesty si dobre pozrite fotografie /f 33/ po prejdení medzi dvoma „solitérnymi borovicami“ sa cesty rozdvojujú. Pokračovať budeme po tej vpravo popri ďalšej osamotenej borovici /f 34/ a lúkou, za ktorou nám môže byť, za dobrého počasia, orientačným bodom Veľký Vreteň 820 m /f 35/. Na konci lúk sa rozlúčime s výhľadmi, trochu vľavo! nájdeme cestu, ktorá nás povedie v miernom klesaní lesom /f 36/. Po 350 m vyjdeme z lesa na lúky /f 37/ z ktorých sa nám v jednom mieste ponúkne pekný výhľad do údolia Kysuce a na Kysucké Beskydy s Veľkou Račou (1236 m) a Kykulou (1087 m) /f 38/.

V lúčnatom sedle, pred stúpaním na kótu Lazové 578 m, potom odbočíme vľavo /f 39/ na makadamom spevnenú cestu /f 40/ a čoskoro sme v samote U Gašincov (500-530 m) /f 41/ odkiaľ sa troma ostrými zákrutami dostávame do osady Potok (405-450 m) /f 42-46/a z nej asfaltkou s výhľadom na obec Dunajov /f 47/opäť do centra Dunajova, kde na železničnej zastávke /f 48/ túto vychádzku ukončíme.

Trasa na mape: po kliknutí na tento odkaz sa vám zobrazená časť ukáže v mape a môžete si s ňou manipulovať a získať podrobný priebeh trasy