klokocov osady 007Na tejto vychádzke spoznáte osady a samoty obce Klokočov. Trasa má zastávky: Zast. SAD Klokočov, Rybárie – Paľuchovci – Šustkovci - Poľany – Ďurkáčovci – Rybárie – zast. SAD, Klokočov, Rybárie, lávka – zast. SAD Klokočov, Rybárie.

Trasa: Zast. SAD Klokočov, Rybárie – Paľuchovci – Šustkovci - Poľany – Ďurkáčovci – Rybárie – zast. SAD, Klokočov, Rybárie, lávka – zast. SAD Klokočov, Rybárie.
Dĺžka 7 km, + 300 m, - 300 m

V rámci dnešnej vychádzky po osadách prvý krát navštívime obec Klokočov, ktorá svojou rozlohou patrí k najväčším obciam Kysúc a pravdepodobne má aj najväčší počet osád a samôt.

Auto parkujem na zastávke SAD Klokočov, Rybárie (505 m) /f 1/a z hlavnej cesty odbočím vľavo na miestnu komunikáciu. Za mostom cez Predmieranku /f 2,3/ vedie cesta mladým lesným porastom. Po vyjdení z lesa prichádzam na trojité rázcestie pod osadou Paľuchovci (535-575 m) /f 4/. Cesta vpravo vedie k domom na hrebienku /f 8,9/, priamo prejde jej spodnou časťou /f 5-7/ a pokračuje na Rybárie. Ja sa dávam tou ľavou okrajom lúk povedľa potoka. Stúpanie o takmer 100 m do osady Šustkovci prekonáva cesta viacerými oblúkmi. Na konci prvého najdlhšieho oblúku som na „Y“ rázcestí. Cesta odbočujúca vpravo vedie do spodnej časti osady Poľany – vzdialenej 800 m, no ja pokračujem vľavo /f 10/. Stúpanie takmer po spádnici je v týchto miestach najstrmšie, ale po 300 m mám to najhoršie za sebou. Prechádzam medzi domami osady Šustkovci (625-635 m) /f 11-13 / a na „Y“ križovatke asi 50 m za posledným domov zabočím vpravo – výraznejšou cestou s makadamovým povrchom /f 14/, ktorý po pár metroch skončí. Cesta zmierňuje stúpanie a po asi 100 m sa na ňu z ľavej strany pripojí zelená turistická značka. Cestou k osade Poľany sa naskytne výhľad na protiľahlú časť Klokočova Riečok /f 15/ a po 300 m som už v osade Poľany (660-680 m) /f 16-18/. V ľavom oblúku cesty sa vpravo naskytá pohľad do spodnej časti osady (635-645 m) /f 19,20/ a potom po 100 m prídem k najvzdialenejšej drevenici v osade /f 21/.

Zelená turistická značka stúpa popri nej vľavo (z môjho pohľadu). Odporúčam pokračovať 180 m po zelenej značke a v malom sedielku, hneď za turistickým pútačom so šindľovou strieškou /f 22/, zabočiť vľavo na lúky z ktorých sa po 30-40 m objaví pod hrebienkom samota Na doline (695 m) /f 23,24/, ktorá už patrí do katastra obce Korňa. Na fotografii č. 23 vidieť vpravo od solitérneho smreka kornianskú osadu U Šulcov, v ktorej sa nachádza historický veterný mlyn.

Od pútača máte potom na výber:

- pokračovať po zelenej značke na rázcestie s červenou značkou „Nad Ďurkačovcami“, tam zabočiť na červenú vpravo a po nej zísť do osady Ďurkáčovci (tento variant je asi o 700 m dlhší a s o 50 m väčším prevýšením), alebo
- vrátiť sa späť k drevenici .

Od drevenice sa treba vydať vpravo po ceste vedúcej povedľa živého plotu zo strihaných smrekov /f 25/. Cesta je síce široká, no na úseku popod chalupu (asi 40 m) zarastená trávou. To sa však po vstupe do lesa napraví.
Cesta má po celej dĺžke šírku minimálne 2 metre /f 26/ a vedie najskôr takmer po vrstevnici a v druhej časti s miernym stúpaním až do osady Ďurkáčovci, kde sa po vyjdení z lesa dostávam na červenú turistickú značku. Komu sa nelení môže zabočiť po červenej vľavo (do kopca) a po 30 m z nej odbočiť vľavo a zájsť k samote Na Rovienkach (730 m) /f 27,28/ a vrátiť sa späť.

V osade Ďurkáčovci (690-730 m) /f 29/ prichádzam priamo k penziónu Dom navštívenia (prebudovanej starej drevenej školy Rybáre) /f 49, 30/. Vpravo oproti penziónu stojí novopostavená kaplnka (alebo kostolík) /f 31/, ktorá má byť konsekrovaná (vysvätená) v priebehu tejto jesene a v kamennom múre oplotenia penziónu je tiež murovaná kaplnka /f 32/. 150 m od kostolíka na „T“ križovatke /f 33/ zabočí červená značka vľavo. Dnešná popisovaná trasa bude pokračovať po nej.

Tu však dávam na zváženie tým, čo majú zaparkované auto u zastávky Rybárie a budú sa chcieť vyhnúť záverečnému 1,2 km dlhému úseku chôdze po hlavnej (dosť frekventovanej) ceste, pokračovať vpravo a cez osadu Paľuchovci zísť späť k zastávke SAD Rybárie. Vzdialenosť k zastávke SAD je 1,3 km, - 170 m. Tú to trasu odporúčam aj v prípade rozmáčaného povrchu, napríklad po dlhšom daždi, pretože červená značka od osady môže byť v najspodnejšej časti schodná s určitými problémami.

Pokračovanie červenej značky ma vedie po miestnej komunikácii k osade Rybárie. Po 600 m sa dostávam na poľnohospodárske pozemky s peknými výhľadmi na oblasť Bieleho Kríža, Polomku 984 m, Uhorskú 1029 m, Javorovú 789 m so stožiarom zosilňovača /f 34/, Hlinené 875 m, dolinu Riečky s početnými osadami /f 35/ a celkom vpravo Turzovku s javorníckym hrebeňom v okolí Jakubovského vrchu 874 m /f 36/.

O pár metrov ďalej už v pravo vidieť domy osady Rybárie (600-650m) /f 37-41/. Vľavo odbočujú cez poľnohospodárske pozemky dve prístupové cesty k osadám Gajdošovci (655-695 m) /f 42,43/ a Furdanovci /f 44,45/.

Po prejdení popri osade Rybárie pokračuje červená značka lesom dosť strmým klesaním, v jednom mieste slabo udržiavaným úzkym chodníkom (čo môže byť nepríjemné za dažďa, alebo po dažd i a potom po vodou vymletej zvážnici, až k riečke Predmieranka a štátnej ceste Turzovka-Bílá pri zastávke SAD Klokočov, Riečky, lávka 515 m /f 46-48/. Kto zaparkoval auto na začiatku trasy čaká ho ešte 1,2 km po štátnej ceste smerom do Turzovky.

Čas

0:14

0,65

665

Výhľadové miesto na červenej značke

0:02

2:43

7,0

300

Vysvetlivky: →← - zachádzka tam a späť, ↘,↗ - odbočiť vpravo, vľavo, „T“, „Y“ – tvar križovatky

Autor textu a fotografií: Anton Opial

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u:

Stiahnite si apku KYSUCE
Nemáte ešte mobilnú aplikáciu? Môžete si ju stiahnuť tu >> Správy, doprava, turistika, zaujímavosti.