samochod kisucki replika F 00Fantázia, zásadný historický objav! Kysuce neboli v 19. storočí priemyselnou oblasťou. O to výnimočnejší sa javí najnovší objav, ktorý môže zmeniť dejiny automobilizmu nielen na Slovensku.

 

Na začiatku bola udalosť, kde sme spolu s pánom starostom drotárskej obce Vysoká nad Kysucou prezerali staré obecné fotografie za účelom mapovania a digitalizácii drotárskych tradícií na Kysuciach pre server mojekysuce.sk. Zaujala nás však, na prvý pohľad nenápadná fotografia, na ktorej sa nachádza nečakaný objekt - automobil! Je to o to zaujímavejšie, že fotografia sa našla spolu s listom a datovaním - písal sa rok 1896. Čo bol jeden rok pred uvedením prvého Rakúsko-uhorského automobilu Präsident! List bol adresovaný Bytčianskemu pánovi Popperovi. Po preskúmaní ďalšej korešpondencie a následným dlhodobým pátraním po archívoch najmä v Budapešti, Budatíne a inde, sa nám podarilo rozmotať takmer celý, nepochybne fascinujúci príbeh.

FOTOGALÉRIA: Okrem korešpondencie sa dochovali celkom 4 dobové fotografie.  Prvá fotografia je fotografia pred pohostinstvom, na druhej je konštruktér Cukrár so svojím otcom. Tretia v poradí je snímka, ktorá spustila naše pátranie. Taktiež vidíme takmer celú Cukrárovú rodinu. Štvrtá dobová fotografia poslúžila na vytvorenie repliky.

 

Okolo roku 1893 bytčiansky pán Popper, uchvátený technickým pokrokom najmä v Anglicku a Francúzsku si zaumienil že by sa chcel, ako prvý v Uhorsku, previesť na samohybnom voze. Obstaral teda francúzsky, na tú dobu miniatúrny parný stroj. S návrhom vozu poveril Vysockého drotára Vladimíra Cukrára, ktorý bol známy svojou vynaliezavosťou a technickým talentom. Cukrár na štedrú ponuku pristúpil, ale musel prijať podmienku, že stroj pred prevzatím podstúpi náročnú skúšku - cestu do Čadce a späť. Termín bol určený na dátum 24.8.1896 kedy sa v Čadci konáva tradičný Bartolomejský jarmok.

 

Konštruktérsky sa Cukrár rozhodol pre drevenú konštrukciu s kovovými výstuhami, pričom hojne využíval drotárske konštrukčné princípy. Stroj bol nazvaný Samochod Kisucki. Problémom sa ukázal francúzsky motor. Jeho výkon bol, na pomerne ťažký stroj, nedostatočný. Mal len okolo jednej konskej sily. Konštruktér sa teda rozhodol, aj na dnešnú dobu veľmi inovátorsky, zvýšiť výkon. Do zadnej časti Samochodu osadil 4 olovené akumulátory a okolo jediného valca bol natočený medený drôt, čím sa vytvorila cievka. Prívodom elektrického prúdu došlo k jeho zdvihu. Takto bol vlastne vyrobený prvý hybridný automobil v histórii vôbec!

 

Samochod Kisucki - historická fotografiaPríbeh Samochodu, jeho tvorcu a zároveň vodiča Vladimíra Cukrára pokračuje opisom cesty z Vysokej nad Kysucou do Čadce. Záujem o Bartolomejský jarmok bol taký veľký, že sa vytvorila kolóna konských vozov - čo bola v histórii prvá zdokumentovaná kolóna do Čadce. Najviac na to ale doplatil Samochod. Keďže bol poháňaný primárne parným strojom, došlo k deficitu vody v nádrži, takže odvážny vodič Samochod odstavil pri krčme v Rakovej. Tu sa ale stopa po Samochode stráca, lebo ako vieme, že do Čadce nikdy nedorazil. Korešpondencia o tejto udalosti od tohoto okamihu mlčí. My máme z iných zdrojov a súvislosti k dispozícii tzv. Rakovskú stopu, tá je ale pomerne neurčitá, takže o tejto časti príbehu budeme ďalej pátrať.

 

FOTOGALÉRIA: Na základe historických fotografií a následnom preskúmaní sme sa rozhodli vyrobiť čo najpresnejšiu repliku stroja – automobilu z roku 1896.

 

prvy automobil replika 06

Gróf Popper, teda vynálezcovi, konštruktérovi a vodičovi Cukrárovi sľúbenú odmenu nakoniec nezaplatil. Zadlžený drotár, aby uživil rodinu, vybral sa na drotárčinu do Poľska a neskôr do cárskeho Ruska. Útechou ostáva, že slovo "Samochod" sa v Poľsku ujalo a dnes v poľštine slovo samochod znamená automobil.

 

Výsledky nášho niekoľkomesačného bádania sme postúpili Kysuckému múzeu, národnému Historickému ústavu SAV a ďalším kompetentným na doplnenie a preskúmanie. Po potvrdení pravosti doložených dokumentov sa môžu prepísať dejiny automobilizmu a samozrejme, tento takmer neuveriteľný príbeh, sa stane súčasťou nielen kysuckých dejín. Zdatnejším čitateľom zaiste neunikne fakt, že príbeh bol zverejnený 1.4.

 

milos jesensky K Samochodu sa vyjadril aj riaditeľ Kysuckého Múzea Dr. Miloš Jesenský, PhD. „Alternatívne pravdy sú dnes na obrovskom vzostupe, tento princíp sa začína hojne uplatňovať aj v pohľade na históriu. Myslím, že Slovensko je v tomto ohľade veľmi vpredu“.
starosta anton varecha Starosta Vysokej nad Kysucou Mgr. Anton VARECHA: „Naša obec dala Slovensku už niekoľko výnimočných ľudí. Verím, že Samochod Kisucki priláka do našej obce množstvo návštevníkov“.
viliam kocurek JUDr. Viliam Kocúrek – riaditeľ spoločnosti AUTOPROFIT, s. r. o: „Z pohľadu dnešných, najmä bezpečnostných štandardov, Samochod Kisucki nespĺňa snáď žiadne kritéria, ale vo svojej dobe bol aj v celosvetovom meradle unikátny. Každopádne mi bolo cťou stáť pri jeho znovuzrodení“.
peter kolembus Autor repliky Peter Kolembus, CB Media s.r.o. , server mojekysuce.sk: „Vyrobiť nanovo Samochod Kisucki stálo veľa energie, ale oživiť taký významný kus našej kysuckej histórie určite stál za to. Je pre nás významné, že náš server mojekysuce.sk mohol ako prvý, v tak symbolickom dátume, zverejniť článok o Samochode“.

samochod kisucki replika F 00Verná replika prvého Rakúsko - Uhorského automobilu Samochod Kisucki - stroja z roku 1896

Tento článok je prvoaprílový žartík, avšak pre úspech sme sa ho rozhodli pre pobavenie ponechať.

Autor: Peter Kolembus

Prečítajte si aj: Príbeh o Samochode Kisuckom pokračuje, alebo článok o článku

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u: