nsdi Toto je ďalšia ukážka zlyhania štátu. Korene problémov siahajú do minulosti, viac ako 14 miliónov sa vyhodilo na niečo, čo je teraz nefunkčné.

Celé zle. Od nezmyselného zadania, až po nefunkčný systém. Tak by sa v skratke dal charakterizovať takzvaný Národný systém dopravných informácii. Jeho vedľajší efekt paradoxne Kysučanom pomáhal so zvládaním kolón na Kysuciach.

NSDI - systém, ktorý je zbytočný

O Národnom systéme dopravných informácií takmer nikto nevie. Štát stál viac ako 14 miliónov a nikto ho nevyužíval. Už v zárodku bolo niečo zlé. Pred niekoľkými rokmi sa naši úradníci rozhodli, že by nebolo zlé mať vlastný systém dopravných informácií. Dokonca našli aj podporu v Bruseli. Európska únia totiž nabádala vlády, aby si štáty vypracovali systémy na monitorovanie dopravnej situácie. Treba povedať, že to bola dobrá a logická požiadavka. Na základe toho akú máme dopravnú záťaž, štát môže tvoriť dopravné modely a tým lepšie plánovať výstavbu a údržbu ciest.

Lenže na Slovensku (ako inak) sme to pochopili po svojom. Vybudujeme radšej systém, ktorý bude konkurovať zabehnutým komerčným systémom ako je WAZE. Takže hlúpe zadanie už od začiatku. Slovensko za tento hlúpy nápad zaplatilo milióny eur. Ďalšie milióny šli na jej prevádzku. Systém, ktorý nikto nepoužíval. Bol totiž ťažkopádny, pomalý, zbytočný. Či pomohol vyriešiť problém, na ktorý mal byť pôvodne určený ťažko povedať. Štát evidentne doteraz poriadne nevie napríklad, koľko presne prejde cez Kysuce osobných áut, kamiónov… Ak by to vedel, pravdepodobne by mal dávno hotový dopravný model, na ktorý sa čaká. Tým čaká aj celá výstavba diaľnice na Kysuciach. Chytáte sa za hlavu? Je to skutočne tak.

Túto tému dajme teraz bokom, je to na samostatný článok. Podotýkame však, že štát má (alebo by mohol mať, ak by naozaj chcel) dát koľko len chce. Veď nás neustále zaznamenáva mýtny systém. Ten má kamery takmer všade. Napríklad štát má k dispozícii dáta z „megainteligentnej“ križovatky v Radoli. V ceste sú totiž zabudované čidlá, ktoré majú riadiť semafory. Štát ale asi radšej verí anketárom, ktorí si ručne čiarkajú, koľko že to prejde áut po našej slávnej ceste 1/11.

nsdi 2Ukážka nefunkčnej štátnej aplikácie

Rok 2019: Pred tunelom Horelica jedna nehoda za druhou, neustále kolóny

Pamätáte sa? Tunel Horelica uzatvorený, autá sa pred tunelom otáčajú, nehoda… Náš regionálny server mojekysuce.sk chcel nejako Kysučanom pomôcť. Ako jeden z mála sme si všimli, že Národný systém dopravných informácií (mimochodom, všimli ste si, že ak chcete povýšiť hocijakú hlúposť na vyšší level, stačí tomu dopísať slovo „národný“?) má v sebe dáta od Národnej diaľničnej spoločnosti - kamery, ktoré monitorujú dopravnú situáciu. Začali sme sa dopytovať ministerstva, či ich môžeme sprístupniť našim návštevníkom. A neuveriteľné sa stalo skutočnosťou. Po týždňoch písania a čakania sme dostali povolenie priamo z Ministerstva dopravy. Na našich stránkach v časti Doprava ste si mohli odvtedy sledovať v akom stave je doprava na Kysuciach a voliť obchádzkové trasy. Využívali to domáci obyvatelia, ale aj kamiónisti v tranzite. Systém, ktorý stál štát 14 miliónov konečne začal niekto používať. Podotýkame, že nás to stálo len pár hodín kódovania a úprav, inak to bolo celé zadarmo. NSDI podľa našich informácií dokonca uvažovala, že náš koncept použije aj v iných regiónoch. 

Rozuzlenie: Celé zle a nakoniec ešte horšie.

O tom, že sa niečo deje, sme začali tušiť už koncom minulého roka. Kamery NDS zrazu boli pre NSDI nedostupné. Pýtali sme sa diaľničiarov, tí údajne za nič nemohli. Pýtali sme sa NSDI – tí sa sťažovali že NDS s nimi patrične nekomunikuje. Pýtali sme sa ministerstva...

NDS december 2021: „V súvislosti s výpadkom kamier na vašom portáli a po dôkladnom preverení u nás môžeme skonštatovať, že kamery v našej správe sú plne funkčné. To, prečo nefungujú na vašom webe nám v tejto chvíli nie je zrejmé.“
A teraz pozor: odpoveď z Ministerstva dopravy z júla tohto roku: „Momentálne pracujeme na tom, aby bol systém čo najefektívnejší a mal jednoduchšiu dostupnosť a prístupnosť k dátam. Dovtedy odporúčame vodičom využívať služby ako sú Google Maps alebo Waze, ktoré majú informácie o situácii na cestách v reálnom čase.“ Štát odporúča, aby občania použili konkurenčnú WAZE!

Pred niekoľkými mesiacmi nielenže prestali tiecť dáta z kamier, ale celý systém sa prestal aktualizovať úplne. Z Ministerstva dopravy sme len dostali stručnú odpoveď, že štát hľadá iné riešenie. (Koľko nás zasa bude stáť?) A bude mať potom konečne potrebné dáta aby mohol lepšie plánovať výstavbu ciest?

Ako v praxi vyzerá pomoc riešením problémov občanov?

Uvedieme príklad z pred pár rokov. Vo Svrčinovci boli neustále kolóny, hrozili protesty. Štát prišiel s „pomocou“: Na hraniciach postavia semafory, aby keď bude najhoršie, mohli zastaviť dopravu a Kysučanom zalepiť oči. Koľko takéto „riešenie“ stálo peňazí a koľko krát reálne pomohlo Kysučanom dnes už ťažko zistíme.

viewUkážka z kamier ako vyzerá situácia pred križovatkou v Radoli

„Pomôž si človeče, aj boh ti pomôže“

Tak sme si pomohli sami. V spolupráci s aktivistom Ľubomírom Jánoškom, mestom Kysucké Nové Mesto, obcou Radoľa a miestnymi firmami sme na pomoc s kolónami zriadili kamery, ktoré aspoň máličko pomôžu s kolónami na Kysuciach. Zriadiť ďalšie kamery (v Kysuckom Lieskovci) máme v pláne. Riešenie ktoré nestojí milióny, ani státisíce. Riešenie, ktoré stojí rádovo v stovkách Eur. Samozrejme táto pomoc je maličká, ale robíme aspoň niečo. Ako vieme. Čo ale robí štát na zlepšenie dopravy na Kysuciach? Ako sa aktuálne snaží zlepšiť aktuálnu dopravnú situáciu na Kysuciach. Prichádza napríklad Slovenská správa ciest s nejakými návrhmi?
Čo myslíte? Odpovedzte si sami. Pre zlepšenie nálady sme vám pred pár mesiacmi aspoň priniesli pieseň o kolónach na Kysuciach. Robíme aspoň niečo. Na rozdiel od iných.

Autor: redakcia

 

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u:

 Stiahnite si apku KYSUCE
Nemáte ešte mobilnú aplikáciu? Môžete si ju stiahnuť tu >> Správy, doprava, turistika, zaujímavosti.