vrtulnikO genialite kysuckého drotára Vlada Cukrára bolo už čo to napísane a určite sa k nemu vrátime. Tento článok je však o jeho synovi, taktiež Vladovi. Jeho osud je podobný osudu svojho otca. Totiž aj jeho výnimočné počiny ostali v histórii takmer nepovšimnuté.

Keď sa v roku 1909 Vlado Cukrár starší vracal z cárskeho Ruska, prechádzal cez oravskú obec Zázrivá, kde sa ponúkol mu nevšedný pohľad. Práve tam totiž núdzovo pristával balón! Neskôr sa ukázalo, že šlo o vzduchoplavcov, ktorí sa zúčastnili slávneho preteku Gordona Benneta. Pre Vlada však táto skutočnosť, okrem ekonomického prospechu zo záchrany vzduchoplavca (šnúry z balóna predal miestnym Zázrivcom), mala aj iný úžitok. Vŕtalo mu hlavou ako urobiť lietajúci stroj ťažší ako vzduch. A tak po návrate na rodné Kysuce načrtol svoj lietajúci stroj. Nešlo však o lietadlo, stroj sa ponášal skôr na niečo, čomu dnes hovoríme vrtuľník! O lietadle a pokusoch s lietaním v Európe a Amerike vôbec netušil. Samozrejme ostalo len u náčrtov. Tie však ukázal svojmu vtedy sedemnásť rokov starému synovi.

0prvy vrtulnik

 

Príbeh Vlada mladšieho

Syn Vlada Cukrára to nemal ľahké. Narodil sa v Rakovej, keď po neslávnej ceste Samochodu Kysuckého, ktorý zostrojil jeho otec, ostal ako výsledok jeho krátkeho pôsobenia v obci. Tak či onak, drotár Vlado Cukrár starší sa občas na Korcháň vracal a prinášal rodine okrem peňazí aj nejaké iné prilepšenia (napríklad šnúry na prádlo z balóna vzduchoplavcov).

Vlado mladší teda uvidel otcove plány a myšlienky na lietajúci stroj ho už nepustili. Rozhodol sa, že raz bude lietať v skutočnom a navyše ho zostrojí sám! Začala prvá svetová vojna. Náš príbeh však ďalej pokračuje už z obdobia prvej Československej republiky. Tu sa datujú prvé osobné zápisky, kde spísal, čo k zostrojeniu lietajúceho potrebuje. Napísal si teda: vzdelanie, skúsenosti a peniaze. Z toho vyplýva, že mu chýbalo pomerne veľa. Na zoznam vecí čo už má, si napísal: Odvaha a kolesá z vojnového dela. (O Cukrárovom pôsobení v prvej svetovej vojne momentálne zbierame ďalšie informácie.)

first helicopter 03Táto fotografia v mnohom poslúžila pri zostrojení repliky Vertoletu

Bolo po vojne, v mladej 1. Československej republike panoval duch budovania republiky a tak sa Vlado vydal do Zlína nazbierať potrebné vzdelanie. Ján Antonín Baťa sa venoval aj projektom, ktoré na prvý pohľad s topánkami nemali nič spoločné. Okrem vodného kanála napríklad podporoval letectvo. To však bola ideálna príležitosť pre Cukrára! Kysučan Vlado ako zamestnanec rýchlo napredoval. Jeho genialita sa síce neraz trpko zrážala s fyzikálnymi zákonmi, avšak činorodosť pripomínajúca Brownov pohyb nedostatok inžinierskeho vzdelania nahrádzala.

Toto si všimol aj Baťa a došlo k prvému osobnému stretnutiu. Vlado neváhal a ukázal mu plány svojho lietajúceho stroja, ktorý predtým nikto nevidel. Stroj mal vzlietnuť kolmo hore a nazval ho Vertolet! Keď sa spýtal, koľko financií potrebuje na svoj stroj, suma ho zarazila. Skromný Kysučan mu povedal 20-krát menšiu sumu akú očakával. Baťa prehlásil: "Milý Cukráři, delejte, tvořte hodnoty, doba si žádá takovýhle lidi jako ste Vy!" A tak dal Vladovi k dispozícii potrebný rozpočet a malú dielňu.

krasno vrtulnikVzácna fotografia. Prvý vrtuľník počas letu nad Krásnom nad Kysucou

Prvý let Vertoletu

A Cukrár tvoril. Za necelých 10 mesiacov bol stroj hotový! Ten si osobne pozrel Baťa a tiež ďalší inžinieri, ktorí o jeho aktivitách nič netušili. Ohromovala ich primitívnosť a zároveň genialita stroja. Pri debate s veľkopodnikateľom Vlado prehlásil: "Vieš Antoníne, netreba sa zo všetkým teľo je..ť"! Či tykaniu s Baťom niečo predchádzalo, alebo šlo o Cukrárovú neokrôchanosť, sa už nedozvieme. Každopádne svoj stroj naštartoval a vzlietol. Úprimne, toto nikto nečakal!

Let na Kysuce

Ďalší osud stroja je už iný príbeh. Jeho letové vlastnosti neboli príliš dobré, chýbal mu výkon, takže lietal maximálne do výšky 70 metrov. Malo to ale výhodu - Vlado nemusel mať pilotný preukaz, postačoval mu strojnícky. Vrtuľník chcel ukázať aj doma Kysučanom a tak podnikol tajný (a jediný dlhší) let. Let na Kysuce prebehol hladko, dokonca zakrúžil nad kostolom v Krásne nad Kysucou. Pristátie na korcháňskom Prieľači už také hladké nebolo, za čo mu mama patrične vynadala, že sa mohol pozabíjať. Vlado sa doma najedol a pokračoval v lete do Vysokej nad Kysucou, odkiaľ pochádzal jeho otec. V mladosti sa tam Vlado mladší rád zdržiaval. A skutočne. Vtedajší richtár Anton Habarka pripravil muziku a dedina čakala príchod svojho Vladka. Nastali však problémy. Počas letu zadná vrtuľa nad Korňou odpadla a letec, teda vlastne strojník, len horko-ťažko pristál. Vertolet však nenávratne poškodil. Cukrár našťastie prežil takmer bez ujmy. Z odpadnutej vrtule neskôr miestny Korňan vyrobil veterný mlyn.

first helicopterToto je vôbec prvá fotografia vrtuľníka

Neslávny koniec stroja

Ďalej záznamy mlčia. Dokonca ani v obecnej kronike nie je žiadna zmienka o tejto udalosti. Zvyšky stroja boli prevezené do Zlína (stroj bol majetkom Baťu). Bol koniec 30-tych rokov, to už prichádzali na scénu nacisti. Aby sa plánov Vertoletu nezmocnili, Baťa ich dal, a tiež aj samotné zvyšky stroja, zničiť. Cukrárov osud smeroval do Ameriky, kde sa stretol s pánom Sykorskym, ktorému dejiny pripisujú najväčšie zásluhy zrodu vrtuľníka. Jeho fabrika dodnes prosperuje… Aj takto sa "strácajú" géniovia. O Vladovi mladšom zatiaľ vieme už len to, že sa stretol s neskorším slávnym astronautom - tiež Kysučanom E.A. Cernanom. Ale to už je iný príbeh, môžeme však prezradiť, že svojim spôsobom sú Cukrárove stopy aj na Mesiaci.

first helicopter 02Pri vzlete... (Raková)

Dielo génia ožíva

Je povinnosťou Kysučanov svojho rodáka znovu objaviť, nezabudnúť a obnoviť jeho najväčšie technické počiny. Po Samochode Kysuckom a Vertolete je ešte čo objavovať. V skutočnosti si otec a syn Cukrárovci pripísali aj mnohé iné zabudnuté prvenstvá. Vynašiel napríklad rýchlovarnú kanvicu, difúzny reflektor (pozor, nie fúzny reaktor), ale aj menej praktické veci, ako napríklad obojstrannú lyžicu.

Keďže sme si chceli uctiť geniálneho tvorcu, založili sme združenie s názvom PVC - Priatelia Vlada Cukrára. Jedna z jeho prvých iniciatív bolo zostrojenie repliky Samochodu Kysuckého. Na základe fotografií a zvyšku dochovaných plánov, bol znova zostrojený aj Vertolet! Súčasná replika zatiaľ podnikla len krátky testovací, zhruba 10 sekundový let. Veľká vďaka patrí Tomášovi Vojtekovi, nadšencom z PVC, starostom hornokysuckých obcí, pracovníkom Kysuckého Múzea, sponzorom, mediálnym sponzorom a ďalším, ktorí nám pomáhajúcu zbierať stopy génia.

vrtulnik slovenskyVerná replika Vertoletu a jeho autori počas prípravy na prvý let

Na záver

Mnohí hovoria, že Vlado Cukrár je vlastne kysucký Jára Cimrman. My si to však nemyslíme. O Járovi Cimrmanovi hovoria všetci, ale nikto ho nevidel. U Vlada je to presne naopak. Všetci ho videli, ale nikto o ňom nehovorí! Rozhodli sme sa to však napraviť. Tento príbeh bol prvýkrát publikovaný 1. 4. 2020 (teda ako prvoaprílový žartík) s jediným cieľom. Priatelia, chceme vás trochu rozveseliť a pobaviť. Tak či onak Kysučania, buďte hrdí!
Prečítajte si aj: Prvý automobil bol vyrobený na Kysuciach!

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u: