nadjazd kysucke nove mestoNádejou na riešenie dopravnej situácie je dočasné premostenie problematickej križovatky v Radoli (Kysuckom Novom Meste). Diaľničiari pripravili štúdiu riešenia problémovej križovatky.

 

Kysuce z hľadiska dopravy majú dlhodobo dva základné problémy. Je ním úsek Svrčinovec – Čadca a križovatka v Kysuckom Novom Meste. Prvý problém sa už o niekoľko mesiacov vyrieši (budovanie obchvatu Čadce prebieha viacmenej v súlade s časovým harmonogramom). Druhým problémom je križovatka v KNM, ktorá je celé roky akoby neviditeľná pre bývalé ministerstvá. Problém sa stále v termínoch posúva a Kysučanom dochádza trpezlivosť. Pritom nejde len o kysucký problém. Navyše, po dobudovaní diaľníc a rýchlostných ciest v Poľsku a po spustení obchvatu Čadce sa križovatka v KNM stane ešte väčším problémom.

Diaľnica len tak rýchlo nebude

Logickou odpoveďou by malo byť okamžité dobudovanie diaľnice D3. Lenže ako vieme, zas tak rýchlo to nebude. Pri všetkej snahe, aj vďaka „zaspatému“ minulému ministerstvu sa dobudovania D3 na Kysuciach dočkáme minimálne o 5 rokov. Čo dovtedy? Diaľničiari pripravili dočasné riešenie, ktoré môže výrazne pomôcť.

Križovatka v Kysuckom Novom Meste

Na tento problém už niekoľko rokov upozorňujú aktivisti D3preEurópu. Ľubomír Jánoška vysvetľuje: „Na trase TEN-T koridoru EU Sever-Juh ostane na našom území posledná svetelná križovatka. Tá v Radoli. Je to mimoriadne exponovaná križovatka, kde dochádza k mixu tranzitu a domáceho ruchu. Spomaľovanie dopravného prúdu má za následok tvorbu kolón, hlavne pri ťažkej kamiónovej doprave. To samozrejme ovplyvňuje plynulosť dopravy a následné obmedzenie života v regióne. Brzdia sa fabriky a tým aj konkurencieschopnosť regiónu.“

nadjazd kysucke nove mesto04Vizualizácia možného riešenia premostenia križovatky v Radoli

„Ďiaľničiari“ si problém uvedomujú a podporujú myšlienku členov D3preEurópu

Ako z tohto problému von? Jednoducho povedané, región potrebuje rýchle a účinné riešenie. Na stole je návrh riešenia, s ktorým prvotne prišiel člen D3preEurópu Matej Fabšík. Návrh sa rozvinul do projektu NDS, ktorá si je vedomá komplikácií po dostavbe D3 v Čadci. Riešením má byť dočasné premostenie, ktoré by bez väčšieho zdržania umožňovalo prechod spomínaného úseku.

Ľubomír Jánoška: „Riešenie je teda na stole, momentálne prebiehajú procesy, ktoré sú nevyhnutné pre stavebné povolenia. Projekt je veľmi smelý a dal si za úlohu postaviť dočasné premostenie v termíne spustenia D3 Čadca. Na pomoc NDS pri príprave sa zapojil celý región na čele s VÚC Žilina, mestom Krásno nad Kysucou  a obcou Radoľa. Bude sa hrať o čas.“

Ďalší problém – most ponad Vadičovský potok

Významným faktorom je aj katastrofálny stav mosta na 1/11 ponad Vadičovský potok. Dočasné premostenie by umožnilo SSC urobiť urýchlenú rekonštrukciu mosta. To je mimoriadne dôležitý fakt.

Aké sú ďalšie problémové miesta?

Členovia D3preEurópu upozorňujú, že nevyhnutnou súčasťou dočasného premostenia je aj riešenie T križovatiek v Ochodnici, Kysuckom Lieskovci, Povine a Oškerde formou priraďovacích a odbočovacích pruhov s chrániacimi ostrovčekmi. Ale to sú opatrenia s podstatne menšími investíciami (toto opatrenie bolo kedysi realizované vo Vrútkach)

Kedy dôjde k rozhodnutiu?

K riešeniu dočasného premostenia bude kontrolný deň v Radoli za účasti všetkých kompetentných už budúci týždeň. Budúci týždeň sa uskutočnia stretnutia VÚC Žilina na Ministerstve financií.

Ako bolo spomenuté, ak nemá nastať predpokladaný kolaps dopravy, ide teraz o čas. Kysučania, ale aj všetci, ktorí využívajú tranzit cez región musia dúfať, že riešenie križovatky v Radoli je prioritou nie rokov, ale mesiacov.

Pozrite si galériu štúdie premostenia križovatky v Radoli. Na definitívnom návrhu dopravného riešenia sa pracuje.

Autor: redakcia
Foto: Národná Diaľničná Spoločnosť

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u: