ilustrator milan pavlikOd surrealizmu prešiel k insitnej tvorbe - dielo Milana Pavlíka je pestré a hravé. Jeho najnovšou výzvou bolo ilustrovanie knihy Kysucké dračie a iné príbehy.

Milan, ako si sa dostal k maľovaniu? Odkedy maľuješ?

V istom ohľade už od detstva. Naozaj mi maľovanie imponovalo asi od roku 1991-92. Vtedy som sa prihlásil do spolku výtvarníkov v Kultúrno-osvetovom stredisku v Čadci, kde som doteraz členom. Tam som si prehĺboval moje práce, myšlienky a výtvarné nadanie, ktoré som mal. Potom som ho rokmi stále vylepšoval ako laik, maliar-samouk.

Začal si modernou a abstraktnou maľbou a prešiel si paradoxne k insitnému umeniu. Ako a prečo sa to stalo?

Mal som spočiatku také mystické myšlienky, nápady minulosti, fascinoval ma Salvador Dalí, surrealizmus už asi od roku 1990. Bol som na výstave originálu Vasarelyho “Zrod kociek” v Čadci a tá mi "naštartovala" chuť skúsiť maľovať. Predtým som si maľoval len tak, ale práve po tejto výstave som začal maľovať kocky, šachový svet... To boli moje prvé práce, boli spojené s takým surrealistickým maľovaním pop-artu. To mi ostalo do roku 2002.

Potom som mal taký prerod myšlienok. Bol som v súbore Kysučan sedem rokov a dozrievali vo mne myšlienky, že by som mohol ďalej skúsiť ísť iným štýlom, práve tou insitnou tvorbou. Moje prvé práce, čo boli takto spracované, boli Cesta do neznáma, Fujarôčka mumle alebo Kysucký Manhattan. Tu som začal insitnú tvorbu, ktorú robím doteraz.

ilustracie rozpravky kysuce

Odvtedy si absolvoval mnoho výstav, ale teraz prišla pre teba ďalšia zlomová udalosť. Spolu s Tiborom Paštrnákom si sa stal spoluautorom, respektíve ilustrátorom knihy Kysucké dračie a iné príbehy. Aký je to pocit?

Keď o tom takto hovoríš, až mi ide mráz po chrbte :) Chcel som robiť ilustrácie kníh, ktoré som mal len v hlave, ale vďaka tomu, že si ma oslovil si naštartoval nové tvorivé úsilie, nový systém prác, ktorý som doteraz nepoznal.

ilustracie rozpravky kysuce4

Moje obrázky boli väčšinou maľované, farebné, také naivnejšie, ľudové a asi ste s mojim štýlom trafili klincom po hlavičke. Prácu beriem tak, že tu čosi po mne zostane - priložím ruku k dielu a vytvoríme niečo, čo bude pre kultúru a pre osoh do budúcna pre ďalšiu generáciu.

ilustracie rozpravky kysuce2

Chcel by som povedať takúto vec: umelec má myšlienku, ktorá sa mu zrodí v hlave, rastie ako strom a potom to dá na papier, dá to do nejakej formy a dá tomu posledný dych. Tým oživí knižku alebo obraz. Úžasné je to, že z myšlienky v hlave sa dostane cez ruky, prejde na papier, na sochu alebo na nejaký dom. Človek naozaj spraví z toho ničoho niečo zhmotnené, chytí to do ruky ako túto knihu a teší sa, že niečo vytvoril.

ilustracie rozpravky kysuce3V knihe sú draky, obor... pozdával sa ti príbeh?

Príbehy som si čítal viackrát, aby som pochopil tú pointu a lepšie ju vystihol v maľbe alebo kresbe alebo skici. Aby som našiel pointu, ktorú by som potom z toho písaného slova, z tých písmen previedol na papier. Boli tam aspekty, ktoré ma zaujali čo sa týka spracovania samotnej tej knihy, tých textov, kde boli veľmi dobre a konkrétne situované miesta a veci v regióne, kde sa dej odohráva. Čerpal som z toho námety, ktoré som sa snažil dať na skicu, na ten papier.

Ďakujem za rozhovor.

zhováral sa Peter Kolembus

Kde si môžete knihu zakúpiť?

  • Viac o knihe sa dozviete na stránke kniha.istranka.sk, kde si ju v prípade záujmu môžete aj online objednať. Na stránke budú postupne pribúdať aj predajné miesta. Prvým z nich je Obecný úrad v Zborove nad Bystricou.

kniha

Prečítajte si aj:

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u: