zakopcie osady trasa 011Dátum v kalendári sa posunul o týždeň a pred nami je ďalšia návšteva zákopčianských osád. Dnes vystupujeme na zastávke u Kľukov.

Trasa: Zákopčie, U Kľukov – U Zeleného – Kýčera – U Škvaridlov – U Filov – Solisko – Dlhá nad Kysucou, U Mackov – U Majtána – Obecný úrad.

zo zakopcia do dlhej mapa

Dĺžka: 7,5 km, stúpanie +280 m, klesanie -250 m, čas na prejdenie 2:30-3:00 hod.
Charakteristika: ľahká – vychádzková trasa.
Počet účastníkov: 15.
Počasie: jasno, veľmi teplo.
Dátum seniorských potuliek: 28.7.2022.

V pláne máme navštíviť osady nachádzajúce sa na východných až juhovýchodných svahoch Soliska799 m. Tieto osady rozkladajúce sa vysoko nad dnom Polievkovskej doliny, ktorým preteká riečka Rakova, sú síce pred zrakmi návštevníka skryté medzi stromami, no pri našich návštevách rozhľadne na Marťakovskom vrchu sme zakaždým konštatovali, že sme ich doposiaľ nenavštívili.

Zo zastávky SAD Zákopčie, U Kľukov sa vydávame po štátnej ceste smerom do Polievkov. Kúsok za poslednými domami zabočíme do prvej odbočky vpravo a spevnenou cestou stúpame lesom k našej dnešnej prvej osade. Po asi desiatich minútach odbočíme v prvej ostrej zatáčke vpravo doľava a vyjazdenou cestou po lúkach prichádzame asi po tristo metroch k slniečkom vysvietenej osade U Zeleného. Vzhľadom na nadmorskú výšku sú odtiaľto výhľady len do najbližšieho okolia.

zakopcie osady trasa 007

Po krátkom oddychu a fotení sa vraciame späť k ostrej zatáčke vpravo a pokračujeme stále pomaly naberajúc výšku až k rozsiahlej osade Kýčera, ktorej šesť chalúp je rozložených v nadmorskej výške takmer 750 m. S výhľadmi do okolia je to odtiaľto už oveľa pôsobivejšie, no tieto čoskoro prestanú, pretože ďalšie dve samoty, ktoré nás v katastri Zákopčia ešte čakajú, sú už vďaka okolitému lesu bez výhľadov. Z Kýčery pokračujeme južným smerom dobre znateľným chodníčkom lesom a po prejdení cca 300 m prichádzame na samotu U Škvaridlov s jediným domom a kamenným krížom z roku 1904.

zakopcie osady trasa 012

zakopcie osady trasa 013

Chodník nás vedie ponad stavanie za ktorým pokračujeme vľavo – klesáme k ďalšej samote U Filov. V nevýraznej dolinke na polceste k samote stojí vpravo nad chodníkom murovaná kaplnka. Na samote U Filov koštujeme prvé tohtoročné černice, ktoré už dozreli na výslní pri starom humne. Od Filov po krátkom oddychu pokračujeme prístupovou cestou na hranicu katastra s obcou Dlhá nad Kysucou, po ktorej vedie modrá turistická značka. Tu sa lúčime s priateľmi z Kysuckého Nového Mesta, ktorým sa nechce naokolo cestovať domov z Dlhej a tak pokračujú cez Jakubovský vrch do Nesluše.

zakopcie osady trasa 018

My zabočíme vpravo a stúpame po modrej značke z ktorej sa nám z vrcholu Soliska cez holoruby naskytajú pekné výhľady do kysuckého podolia a Turzovskú vrchovinu. Ďalej už pokračujeme územím Dlhej nad Kysucou príjemnými vrcholovými lúčnatými úsekmi a po takmer 2,5 km opúšťame modrú značku v mieste kde sa napája na spevnenú lesnú cestu a vo veľmi ostrom uhle zahýba doprava.

Pokračujeme po ceste opačným smerom ako značka, no po 200 metroch z nej odbočujeme a schádzame až na asfaltovú prístupovú cestu do osady U Mackov. Za poslednými domami schádzame sotva zneteľným chodníkom na štátnu cestu v osade U Majtána. Do odchodu najbližšieho autobusu do Turzovky máme viac ako hodinu času a tak to dávame do Turzovky po štátnej ceste – teda dávajú to tí „zdatnejší“ a tí pohodlnejší absolvujú túto cestu taxíkom.

Text a fotografie Anton Opial

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u:

Stiahnite si apku KYSUCE
Nemáte ešte mobilnú aplikáciu? Môžete si ju stiahnuť tu >> Správy, doprava, turistika, zaujímavosti.