osady turzovka predna olesna 006Z Turzovky do Turzovky cez Prednú Olešnú. Aj tak sa dá popísať trasa, ktorá má zastávky: Turzovka, žst – Kempa – Chrobákovci – Chrenščovci – Šulekovci – Gajdošovci – Lovásovci – Turzovka, žel. st.

Trasa: Turzovka, žst – Kempa – Chrobákovci – Chrenščovci – Šulekovci – Gajdošovci – Lovásovci – Turzovka, žel. st.
Dĺžka 8,5 km, + 230 m , čas na prejdenie 1:40 hod. 2:45 – 3:15
Ľahká trasa, Nenáročné na orientáciu

Trasu začneme aj skončíme v Turzovke. Najlepšie pri železničnej stanici (475 m) /f 1/. Z pred budovy stanice sa vydáme vpravo smerom k Turzovskej drevárskej fabrike. Začiatok trasy sa budeme orientovať súbehom žltej a modrej turistickej značky. Tieto sa na konci mosta do Hlineného (470 m) rozchádzajú – modrá pokračuje rovno a my zabočíme tesne za mostom vpravo /f 2/ a sledujeme žltú značku, ktorá po 100 m začne stúpať na Kempu /f 3/. Minieme peknú murovanú kaplnku /f 4/ a pokračujeme v stúpaní cez miestnu časť Kempa /f 5,6/ až do osady Na Kempe /f 7,8/. Na konci asfaltovej cesty za poslednými domami osady (po 1,2 km) na skládke dreva /f 9/odbočí žltá značka vľavo.

POZOR! My zo skládky pokračujeme vpravo /f 10 / , ponad drevenú garáž na okraji lesa /f 11 / po vrstevnicovej lesnej ceste a po 180 m prídeme na poľnohospodárske pozemky. Hneď na okraji lúk cesta zabočí vľavo a smeruje k úzkemu pásiku lesa /f 12/ po prejdení ktorého prídeme na ďalšiu skládku dreva pri „X“ križovatke lesných ciest /f 13/. Pokračovať však budeme po najmenej vyjazdenej ceste – lúkami doprava po rozložitom bočnom chrbte /f 14,15/ /.

Po zhruba pol kilometri sa začne cesta stáčať veľkým oblúkom južným smerom /f 16/. Po pravej strane sa objavia dve samoty, Guranská (545 m) /f 17 / a o 300 m ďalej Chrobákovci (540 m) /f 18 / ukryté počas vegetačného obdobia v zelení stromov. Po prejdení popri druhej spomínanej samote sa nám naskytne výhľad na časť Podvysokej s Ekofarmou Abel plus a osady Zákopčia – Repčíkovci a Kontrovci, ktoré sú už v Javorníkoch /f 19/. Nás cesta dvoma pravouhlými zákrutami privedie do osady Chrenščovci /f 20/ odkiaľ začína mať cesta betónový povrch a ponúkne výhľady do údolia Kysuce /f 21,22/. Po tejto betónovej ceste zídeme veľkým oblúkom cez Šulkov potok až na „X“ križovatku pri sústredenej zástavbe v nive Kysuce.

Odtiaľto je možnosť pokračovať priamo mostom ponad rieku Kysucu a po 100 m vpravo za mostom sa občerstviť v reštaurácii Motorest z ktorého sa treba vrátiť späť (zachádzka tam aj späť je asi 600 m).

Odbočíme vpravo /f 23/ a ďalej budeme pokračovať po miestnych komunikáciách až do Turzovky k Hlinenskému mostu. Orientačne je tento úsek bez problémov. Po pol kilometri nivou Kysuce začne cesta za objektom autoservisu stúpať /f 24/. Po prejdení ostrej ľavotočivej zatáčky a strmého stúpania lesom prejdeme osadou Gajdošovci a stúpanie skončí na Sklenom vrchu /f 25,26/. Cesta má takmer v celej dĺžke betónový povrch a v klesaní zo Skleného vrchu cez osadu Lovásovci / f 27/ je povrch z betónových pražcov. Klesanie skončí už v katastri Turzovky v osade U Hnidkov /f 28/.

Za poslednými domami prídeme na ľavý breh Kysuce – cez ktorú vedie oceľová lávka na hlavnú cestu poniže čerpacej stanice v Turzovke /f 29/. Vhodnejšie je však pokračovať cestou po ľavom brehu. Prejdeme popri jednostrannej zástavbe Pod Kopanicou /f 30-32/ a „radovke“ garáží až na križovatku pri Hlinenskom moste, kde sme na začiatku odbočovali za mostom vpravo. Prísť naspäť k železničnej stanici by nám už nemalo robiť problém.

Čas

0:09

0,4

595

„X“ pri skládke dreva na okraji lesa ↘

0:11

0,6

545

Pri samote .... oblúkom ↘

505

Osada Chrenščiovci – na betónovej ceste →

445

„X“ na začiatku sústredenej zástavby ↘

0:35

2:50

8,3

215

Vysvetlivky: „X“ – tvar križovatky, → - pokračovať rovno, ↘,↗ - odbočiť vpravo, vľavo

Autor textu a fotografií: Anton Opial

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u:

Stiahnite si apku KYSUCE
Nemáte ešte mobilnú aplikáciu? Môžete si ju stiahnuť tu >> Správy, doprava, turistika, zaujímavosti.