osady kysuce vychylovka 027Tentokrát vás vychádzka zavedie do najvýchodnejšieho kúta Kysúc. Trasa má zastávky: Zastávka SAD Vychylovka, Koleno – Janíkovci – Brandýsovci – chata na Konci sveta – Mazurovci – U Pišoja – Šadibolovia – Feštrovci – zast. SAD Vychylovka, Pavelkovci.

Trasa: Zastávka SAD Vychylovka, Koleno – Janíkovci – Brandýsovci – chata na Konci sveta – Mazurovci – U Pišoja – Šadibolovia – Feštrovci – zast. SAD Vychylovka, Pavelkovci.
Ľahká vychádzka: Dĺžka 6 km, +175m, - 227 m.

Na  dnešnú vychádzku za skrytými Kysucami som sa vybral do najvýchodnejšieho kúta Kysúc, pod južné svahy slovensko-poľského hraničného hrebeňa Kysuckých Beskýd.

Dostupnosť tejto trasy je autobusovými spojmi s konečnou zastávkou Nová Bystrica, Vychylovka, Brhel . V pracovných dňoch je hustota spojov pomerne dobrá, no cez víkend je pre návštevu výhodnejšia sobota. V sobotu odchádza autobus z Čadce, autobusovej stanice o 09:20 hod. (podľa aktuálneho cestovného poriadku SAD) a spiatočný spoj zo zastávky Nová Bystrica, Vychylovka, Pavelkovia o 15:15 hod. Čas medzi príchodom autobusu na zastávku Nová Bystrica, Vychylovka, Koleno (10:43 hod.) a odchodom o 15:15 hod. je 4,5 hodiny čo je na túto trasu viac než dosť.

Pri využití auta odporúčam načasovať zaparkovanie auta u zastávky SAD Vychylovka, Pavelkovia tak, aby ste mohli použiť autobusový spoj na dopravu na zastávku Vychylovka, Koleno čím si ušetríte 3 km chôdze a doba na prejdenie trasy nebude pre vás ničím limitovaná.

Po vystúpení z autobusu na zastávke SAD „Koleno“ (640 m) /f 1/ sa vydáme vľavo, po miestnej komunikácii) do osady Janíkovci (660-685 m) /f 2/. Ani tu na „krížnych“ cestách nechýba kríž s umučením /f 3/. Osadou /f 4,5/ prejdeme až na jej koniec a 30 m od posledného domu stojaceho po pravej strane cesty je z asfaltky výjazd vpravo na lúky. Odbočíme z asfaltky a lúkami stúpame k horizontu /f 6, spätný pohľad na osadu/, ktorý tvorí chrbátnica medzi Janíkovým a Šimkovým potokom. Chrbátnicou vedie poľná cesta k osade Brandýsovci /f 7/ a je z nej pekný výhľad do záveru doliny potoka Vychylovka s osadami Podricierová a Šudovci. Horizont tvorí masív rozložitej Ricierovej hory 1225 m (vľavo) a Svitkovej1082 m oddelených hlbokým sedlom Príslop /f 8 /.

Poľná cesta nás dovedie k osade Brandýsovci (725-750 m) /f 9/. Pod osadou sa pripája z ľavej strany prístupová cesta k osade. Pokračovať budeme po nej popri zrubovej chatke /f10/ pri ktorej je postavená murovaná kaplnka /f 11/ a mohutnej lipe so sv. obrázkom / 12/ až na asfaltovú lesnú cestu v údolí Janíkovho potoka /f. Zabočíme vpravo a pokračujeme proti jeho toku. Popri ceste nemôžeme prehliadnuť viacero ceduliek ktorých úlohou je nasmerovať nás k Chate na konci sveta /f 14/v osade Chovancovci (725-745 m) /f 15/ tvorenú peknými udržiavanými dreveničkami /f 16-19/. Tak isto nás k nej nasmerujú aj žltá „pešia“ a zelená „cyklo“ turistická značka. S otváracou dobou je to v tejto dobe (máj 2020) všelijaké, ale za opýtanie sa neplatí a občerstvenie určite padne vhod /f 20/.

Od chaty sa musíme vrátiť na cestu z ktorej sme odbočili. Ďalej budeme pokračovať už len po žltej turistickej značke. Pokiaľ sa budete orientovať podľa „mapy.cz“ tak upozorňujem, že úsek cesty medzi osadou Janíkovci a Chovancovci sa nezhoduje s terénom.

Po ďalších 300 m prídeme do osady Mazurovci (755-765 m) /f 21/. Hneď za domami prekročíme potok s pekne upraveným tokom /f 22/ a po 30-tich metroch na chvíľu opustíme žltú značku!!! 30 m od potoka odbočíme po rúrovom priepuste vpravo /f 23/ a dobre znateľnou cestou vyjazdenou traktormi začneme stúpať k osade Za vrchom (U Pišoja) (785-815 m) /f 24 /. Nie je to ďaleko – len 125 m a preto ju neobíďte, aby ste to nemuseli ľutovať /f25-28/.

Pokiaľ vám toto miesto učaruje môžete si tu pobyt predĺžiť napríklad prestávkou na občerstvenie a využiť lavičku pod blízkym stromom, alebo pokračovať cestou do sedielka (späť na žltú značku) so smerovníkom a sochou pútnika /f 29/. Ak sa rozhodnete pre prestávku až na tomto mieste bude vám južný horizont tvoriť kulisa časti hrebeňa Krivánskej Malej Fatry /f 30,31/ pokračujúca najvyššou časťou Lúčanskej Malej Fatry vyčnievajúcou spoza Talapkovho Soliska 827 m.

V ďalšom úseku vedie žltá značka lúkami – pastvinami v stálom klesaní až do údolia potoka, s vcelku nezvyčajným názvom, Kašubova kolíska . V závere klesania sa naskytne pohľad na spodnú časť osady Šadibolovia /f 32,33/.
V prípade, že by ste túto vychádzku absolvovali po období intenzívnejších dažďov odbočte pred úrovňou lesa, ktorý sa vám v závere klesania objaví po pravej ruke. Obíďte ho z vrchnej strany a pokračujte asi 130 m proti toku potoka, kde by ste mali potok prekročiť suchou nohou - po lavičke. Na žltej značke by ste sa museli brodiť /f 34/.

Po vyjdení na asfaltovú miestnu komunikáciu sa vydáme „dole“ – v smere toku potoka a po 1,5 km prídeme, po prejdení osadou Feštrovci (590-610 m) /f 35,36/, do cieľa dnešnej vychádzky pri zastávke SAD Pavelkovci vo Vychylovke (583 m) /f 37/. Nachádza sa tu predajňa potravín aj krčma /f 38/.

Trasa na mape: po kliknutí na tento odkaz sa vám zobrazená časť ukáže v mape a môžete si s ňou manipulovať a získať podrobný priebeh trasy

mapa trasa vychodna cast kysuc

Čas

0:17

0,80

732

Chata na konci sveta, späť na žltú zn.

0:12

0,50

758

Potok za osadou Mazurovci

0:07

0,20

786

Po 30 m ↘ k osade Za vrchom (U Pišoja)

0:03

0,15

779

Späť na žltej, ↘

0:26

1,40

129

657

V potoku Kašubova kolíska, po asfaltke↗