cierne osady 018Nenáročná prechádzka, pri ktorej sa oboznámite s osadami Čierneho, Svrčinovca i Čadce.

Trasa: Čierne, žst – Doliny – Na Črchli – Závršie – Michalinovci – Čadca, žel. st.
Dĺžka: 8,0 km Prevýšenie: + 180 m
Čas na prejdenie: 2:45 – 3:15 hod.
Nenáročná trasa, jednoduchá orientácia.

Podobne ako v predchádzajúcej časti seriálu Skryté Kysuce aj v tejto časti bude cieľ trasy v Čadci na železničnej (autobusovej) stanici. S orientáciou by ste počas celej popisovanej trasy nemali mať žiaden problém. Katastrom Čadce ale pôjdeme len v samom závere. Pravdepodobnosť, že bude trasa prejazdená aj počas snehovej pokrývky je veľmi pravdepodobná.

Ak budete do Čierneho cestovať vlakom, tak už zo železničnej stanice Čierne sa napojte na zelenú turistickú značku smer na Tri kopce.

Ak na dopravu využijete autobusovú dopravu, tak vystúpte na zastávke SAD Čierne, zdravotné stredisko. Zo zastávky potom pokračujte smerom na Skalité a po 150 m zabočte na križovatke pri obecnom úrade (aj pošta) vpravo /f 1/ na zelenú turistickú značku.

Zelená značka odbočí po 150 m za križovatkou v ktorej sa na ňu pripojíte, v osade Na potoku (470-490 m n. m.) /f 2/, vpravo cez mostík a popri novostavbách /f 3/začne stúpať. Na konci zástavby sa vám vľavo naskytne pohľad na, vášmu zraku doposiaľ ukrytý, obecný cintorín /f 4/. Stúpanie v ktorom budete pokračovať aj za osadou sa trochu zmierni v ďalšej osade Doliny (525-565 m n. v.) /f 5-8/, ktorá je rozložená v plytkom sedielku medzi kótami Pavlačkov grúň 552 m (vpravo) a Črchla (asi 620 m) na ktorú smerujeme. Z priestoru nad posledným domom v najvyššej časti osady sa pri spätnom pohľade naskytnú pekné výhľady na Jablunkovské medzihorie s najvyššou Gírovou 840 m. Dobre vidieť aj dominantu D3 – najvyšší most Valy /f 9/ a za ním poľskú obec Jaworzynka.

cierne osady 009

Po ďalších 200 m sa dostanete na hrebeň (chrbátnicu) z juhu nezalesnenej bočnej rázsochy, vybiehajúcej z kóty Liesková 820 m severozápadným smerom a postupne sa stáčajúcou na juhozápad, ktorým budete pohodlne pokračovať 5 km až k štátnej ceste č. 11 v osade Sedliakovci.

Priamo pod vami sa nachádza osada Na Črchli (575-585 m n. m.) /f 10/ a vľavo od nej je osada Za Črchlou (600 m n. m.) /f 11/patriace do katastra obce Čierne.

Zabočte vpravo a v ďalšom úseku cesty, asi 950 m, vás bude viesť zelená cyklistická značka /f 12/. Cestou sa budete môcť pokochať výhľadmi na Zadné hory s dominantným Veľkým Polomom 1068 m – vpravo /f 13/ a vľavo na čoraz lepšie sa ukazujúci masív Javorského /f 14/.

cierne osady 014

Od rázcestia cyklotrás Svrčinovec, Závršie /f 15/ to bude pre zmenu značka žltá. Hneď za touto križovatkou budete prechádzať nad osadou Gorilovci (590-600 m n. m.) /f 16,17/, ktorá je už v katastri obce Svrčinovec. Kúsok za touto osadou určite neprehliadnete po pravej stane oddychový prístrešok so stolom a lavicami /f 18/. V ďalšom úseku  cesty sa vám postupne ponúknu pekné výhľady na obe strany hrebeňa. Vpravo Jablunkovské medzihorie, Jablunkovský priesmyk, Ostrý, Kozubovú v Těšínskych Beskydách a hrebeň Zadných hôr od Skalky cez Veľký Polom. Vpredu pred nami na Predné vrchy v Turzovskej vrchovine, časť Hornokysuckého podolia, veľkú časť Nízkych Javorníkov s dominujúcou Briavou a Chotárnym kopcom a celkom vľavo na rozložitý masív Javorského.

Za prístreškom sa vám čoskoro objaví po ľavej strane ďalšia osada, osada U Deja (530-560 m n. m.). Určite v nej neprehliadnete spomedzi okolitých stavieb vyčnievajúcu stavbu s ihlanovou vežou /f 19/. Je to kaplnka Sedembolestnej Panny Márie prestavaná po roku 1990 z bývalej jednotriednej školy v ktorej v rokoch 1923-1924 vyučoval Peter Jilemnický. Nevyužívaná budova bola po roku 1990 úpravami prestavaná a 21.12.2000 slávnostne posvätená /f 20/.

XIII. zastavenie krížovej cesty /f 21/ je súčasťou Krížovej cesty zo Svrčinovca na Závršie, ktorá bola vybudovaná v čase od 19.7.2012 do 27.10.2012. Jej zavŕšenie je symbolicky pred vstupom do kaplnky Sedembolestnej Panny Márie.

Pre tých, ktorí evidujete katastrom ktorej obce sa pohybujete poznamenávam, že nielen osada U deja, ale aj všetky domy, ktoré vidíte poniže v údolí Kulovho potoka, až takmer k potoku Čadečka, patria do katastra Svrčinovca. V tejto časti katastra zvanej Za vrchami sa nachádzalo prvé osídlenie na území dnešného Svrčinovca a hovoria mu Stará dedina.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pri turistickom smerovníku „ZÁVRŠIE 580 m“ na lome žltej turistickej značky /f 22/ neodbočujte po značke doprava, ak nechcete skončiť v centre Svrčinovca, ale pokračujte rovno. Čoskoro prídete do plytkého sedielka s kamenným krížom a dvoma lipami. Po prečítaní textu sa dozviete, že kríž vystavali občania zo Závršia v 1948 roku /f23,24/.

V stálom klesaní po „panelovke“ prejdete pod plochým vŕškom Do Mackoviek 574 m (vľavo) do katastra mesta Čadce. Najskôr prídete ku kaplnke /f 25/ pri pľaci Kotyrovci (450-475 m n. m.)  /f 26/ a po ďalších 400 m do pľacu Michalinovci (450-465 m n. m.) /f 27,28/. Po hlavnú cestu č. 11 sa už budete nachádzať v pľaci Sedliakovci (425-450 m n. m.) ktorý je rozložený popri hlavnej ceste.

Zabočíte vľavo, prejdete križovatkou do miestnej časti Čadečka, chodníkom pri hlavnej ceste ponad železnicu a po Slovanskej ceste vedúcej popri železničnej stanici prídete na autobusovú a železničnú stanicu v Čadci.

Zobraziť mapu: po kliknutí na obrázok mapy alebo na tento odkaz sa vám zobrazená časť ukáže v mape a môžete si s ňou manipulovať a získať podrobný priebeh trasy.