cadca osady 006Aj okresné mesto má svoje osady. Niektoré z nich spoznáte na tejto vychádzke.

Trasa: Čadca, Nám. slobody – Horná ul. – Rieka – Krkoškovci – po lesnej ceste – Škrabákovci – Kyzkovci – OD Lidl – Čadca, zast. ŽSR Čadca-zastávka

Dĺžka 9 km, + 220 , - 220 m, čas na prejdenie 3:00 – 3:15 hod.hod.

Nenáročná trasa. Orientačne bezproblémová. Možnosť skrátenia.

Katastra Čadce sme sa na trasách po skrytých Kysuciach dotkli doteraz 2x aj to len okrajovo, čo ale neznamená, že by aj okresné mesto nemalo svoje skryté osady. Aj do nich sa pozrieme v nasledujúcich častiach nášho poznávania po skrytých Kysuciach.

Dnešná trasa je vhodná na prechádzku aj v období s vyššou snehovou pokrývkou, pretože vedie prevažne po miestnych komunikáciách na ktorých je vykonávaná pravidelná zimná údržba rozorávaním snehu.

Začiatok na Námestí slobody

Túto trasu začíname z Námestia slobody. Popri Slovenskej pošte /f 1/ sa dostaneme na Hornú ulicu /f 2 - pohľad na časť sídliska Žarec/ po ktorej pokračujeme až na jej koniec a ďalej ideme smerom do Rieky. Po 300 m od zastávky MHD Nižná Rieka zabočíme do prvej ulice vpravo (tesne pred domom č. 829) /f 3,4/.

Kto by sa chcel vyhnúť chodeniu po štátnej ceste, na ktorej môže byť občas aj silnejšia premávka (od Pošty po odbočku je to 1,9 km) môže využiť MHD na zastávku Nižná Rieka.

Osady Krkoškovci, Rebrošovci a Gajdošovci

Po odbočení nás čaká niečo viac ako 700 m stúpania po miestnej komunikácii až do osady Krkoškovci. Na tejto vzdialenosti prekonáme stúpanie o 80 m. Už za poslednými domami sa vám pri spätnom pohľade naskytnú výhľady na osady Rebrošovci (priamo) a Gajdošovci (vľavo) /f 5/ nachádzajúce sa na protiľahlom svahu. Popri ceste sa nachádzajú, okrem novostavieb, aj zachované pôvodné dreveničky /f 6/. O čosi vyššie vám chátrajúca budova obrastená vŕbami rakytami vám pripomenie, že v Čadci bola v minulosti aj sánkarská dráha /f 7,8/.

cadca osady 006

S koncom stúpania vchádzame do osady Krkoškovci /f 9/. Na prvej križovatke zabočíme vľavo na cestu vedúcu na Husárik /f10,11/. Z tej po 80 m odbočuje, popod objekt vodárne /f12/, cesta do osady Nižní Butovci.

Aj týmto smerom sa dostanete do Čadce, ja ale odporúčam pokračovať priamo a odbočiť až po ďalších 70 m vpravo na lesnú cestu vedúcu do Zákopčia. Po pol kilometri nemôžete prehliadnuť odbočku vpravo do osady Vyšní Butovci /f 13,14/.

cadca osady 014

Odbočíme z lesnej cesty, prejdeme osadami Vyšní a Nižní Butovci a pokračujeme stále rovno – tu ani nie je kde odbočiť, a cez osadu Kýčerka sa dostaneme k panelákom na sídlisko Kýčerka. Odtiaľto cestu do centra Čadce nepopisujem, pretože by to bolo zbytočné. Podľa toho koľko máte síl a času môžete zísť kratšou cestou cez Martinkov Potok, alebo naokolo popri OD Lidl.

Na zváženie ale dávam, hlavne v prípade pekného počasia, neodbočiť z lesnej cesty do Vyšných Butovcov, ale pokračovať po lesnej ceste /f 15/ až po elektrické vedenie VVN /f 16/ a z cesty zísť až tam. Celú trasu si síce predĺžime o 2,5 km, ale kvôli výhľadom, ktoré nás budú sprevádzať sa to v peknom počasí určite vyplatí.

Osady Škrabákovci a Kyzkovci

Zo skládky dreva tesne za týmto vedením odbočíme doprava na cestu, ktorá z počiatku vedie súbežne s ním a zídeme ňou až k lesíku (asi 400 m), ktorý budeme mať po pravej ruke.  Tam zabočíme zase vpravo na cestu a tá nás privedie pod osadu Škrabákovci.

V ďalšom úseku až po osadu Kyzkovci nás budú sprevádzať pomaly sa meniace výhľady na osady Vyšní /f 17/ a Nižní Butovci /f 18/, ale aj na mesto so širokým okolím /f 19/. Osadou Kyzkovci /f20/ zídeme pod sídlisko Kýčerka /f 21/, kde by sme už nemali mať problémy s orientáciou.

cadca osady 017

Poznámka: v zime pri dostatočnej vrstve snehu býva prechodený chodník od peších turistov, ale aj bežkárov priamo k osade Škrabákovci. Pod násypom cesty treba hneď zabočiť vpravo /f 22/ a vydať sa po lúkach šikmo dole k 1. domu osady /f 23/, ktorý vidíme pred sebou vo vzdialenosti asi 350 m.

Zobraziť mapu: po kliknutí na obrázok mapy alebo na tento odkaz sa vám zobrazená časť ukáže v mape a môžete si s ňou manipulovať a získať podrobný priebeh trasy.