osady korna 006Vychádzka vás zavedie do katastrov oboch obcí. Trasa je nenáročná a jednoduchá na orientáciu.

Hlavným európskym rozvodím z Vyšného Kelčova Rieky do Korne U Boháčikov

Trasa: Vyšný Kelčov, Rieka (SAD)– sedlo Príslop – Zátoka U Veselkov – Ulčákovci – U Krasuľov – Bobek - U Slezákov – Nižní Slezákovci – Korňa U Boháčikov (SAD)

Dĺžka: 8 km

Prevýšenie: + 325 m

Čas na prejdenie: 3:00-3:30 hod.

Nenáročná trasa, jednoduchá orientácia.

Na tejto vychádzke za poznávaním skrytých Kysúc sa zhodne po druhýkrát dostanete do katastrov obcí Vysoká nad Kysucou a Korňa . Na túto trasu je treba využiť na dopravu spoje SAD, alebo využiť pomoc vodiča, ktorý nemá o poznávanie záujem.

Východiskom trasy je zastávka SAD Vyšný Kelčov, Rieka (680 m n. m.) /f 1/. V jej prvej časti vám v dĺžke 2,7 km v orientácii pomôže pešia červená turistická značka. V južnej časti „točne“ sa nachádza TIM. Zo zastávky sa vydajte po červenej značke /f 2 /. Táto na konci osady Rieka zabočí na starú furmanskú cestu doprava. Kvôli pohodliu však môžete pokračovať po asfaltke, ktorá urobí dva oblúky a po 650-tich m sa v sedle Príslop opäť pripojíte na červenú značku.

Ak budete pokračovať po asfaltke, tak v druhom oblúku (pravom) prejdete popri samote Na Košarach (725 m n. m.) /f 3/. V sedle Príslop sa vedľa turistického prístrešku /f 5/ (obnovili ho občania zo Zátoky a Rieky) nachádza drevený kríž medzi dvoma stromami z ktorých jeden je jarabina mukyňa. Mukyňu spomínam preto, že aj keď patrí na Slovensku medzi pôvodne druhy v katastri Vysokej nad Kysucou je jej výskyt vzácny. Vysadená tu bola okolo roku 1935 a okrem tohto exemplára si ju ešte môžete všimnúť pri bývalej dvojtriednej škole v miestnej časti Zátoka – o 800 m ďalej. 200 m pod sedlom sa vám v ľavotočivej zatáčke cesty naskytne výhľad na miestnu časť Zátoka s asi najkrajším zoskupením osád a samôt s akým sa môžete na Kysuciach stretnúť /f 6/.

Osady U Masnicov, Na záhrade, U Kubalov...

Postupne prejdete osadami U Masnicov (715-730 m) /f 6/, Na záhrade (685-695 m), U Kubalov (680-690 m) /f /, U školy (665 m) /f 8/, U Barylov (680-685 m) /f 9/, Medzi potoky (675-685 m) /f 10/, U Gažákov (690-695 m) /f 11-13/ a U Veselkov (695-705 m) /f 14,15/.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

U Veselkov zabočí červená značka vpravo – smerom do Korne-Zátoka (SAD), no vy budete pokračovať opačným smerom. Na križovatke pred „štokovcom“ zabočte vľavo. Po krátkom úseku lúkami (80 m)bude nasledovať kilometer dlhý úsek lesom po širokej traktormi (aj tereniakmi) zjazdnej ceste. Cesta vedie najskôr dlhým oblúkom vľavo a potom už takmer priamo až do rozmáčaného sedielka s viacerými mlákami, kde sa skrúca vpravo. Vo vzdialenosti asi 120-150 m po prejdení tohto blatistého úseku prídeme na križovatku, kde budeme pokračovať vpravo po výraznejšej ceste /f 16/. Od tejto križovatky sa nám po asi 150-200 m naskytnú pekné výhľady cez holorub na Krivánsku časť Malej Fatry.

Osada U Ulčákov

Z týchto miest je to už len kúsok do ďalšej osady U Ulčákov (780-815 m n. m.) /f 17-20/. Jedná sa o pomerne veľkú osadu s desiatimi domami. Po prejdení osadou sa po ďalších 200 m ocitnete na štátnej hranici s ČR pri samote U Suranov (810 m n. m.) /f 21/, ktorá je vpravo.

osady korna 018

Na ďalšom 1,5 km vás povedie červená turistická značka, ktorá v plytkom sedielku, oproti samoty na českej strane /f 22/, odbočí z hrebeňa do osady U Krasuľov (820-830 m n. m.) /f 23,24/. Osada U Krasuľov je najodľahlejšou osadou obce Vysoká nad Kysucou. Vzdušná vzdialenosť do centra obce je 7,1 km a po miestnych komunikáciách je to dokonca 12 km. Napriek tejto odľahlosti sú domy v súčasných osadách U Ulčákov, U Suranov a U Krasuľov zanesené aj v mapách z roku 1826.

Na doposiaľ prejdenej trase ste si nemohli nevšimnúť označenia osád obce na tabuľkách štylizovaných v tvare priečelia kysuckej dreveničky /f 24/. S označovaním osád v snahe zachovať ich historické názvy začalo v roku 2020 občianske združenie Voľný čas Vysoká nad Kysucou. Doposiaľ bolo označených 37 osád a samôt. V tomto roku má OZ Voľný čas v spolupráci s Obcou a Klubom turistiky Vysoká nad Kysucou v pláne vyznačiť vlastným turistickým značením 6 samostatných okruhov v celkovej dĺžke takmer 60 km ktoré umožnia bezpečne prejsť a spoznať 78 osád a samôt Vysokej nad Kysucou.

Výhľady na „Lysohorské“ a „Radhošťské“ Beskydy

Z osady U Krasuľov sa dostanete ani nie za 5 minút k TIM Bobek s rázcestím turistických značiek /f 25/ a miestom na oddych. Pred rokmi to bolo snáď najlepšie výhľadové miesto na hrebeni medzi Bumbálkou a Mostami u Jablunkova. No príroda má na turistiku „aj nežiadúce účinky“ – obmedzujúc rastúcimi drevinami ďaleké výhľady. Neverte nápisu „Země krále Miroslava“ /f 26/ aj keby momentálne neplatil zákaz prechádzania štátnej hranice. Zato výhľady na „Lysohorské“ a „Radhošťské“ Beskydy si určite vychutnajte /f 27/.

osady korna 027

Ďalší úsek tejto trasy sa budete pohybovať po hlavnom európskom rozvodí medzi Baltským a Čiernym morom a ak sa rozhodnete ísť priamo popri hraničných kameňoch tak určite neprehliadnete historický hraničný kameň označujúci hranicu Moravy a Uhorska /f 28,29/ a možno aj o kúsok ďalej kameň kde sa stretajú hranice troch obcí: „H“- Vysokej nad Kysucou (maď. Hegyeshely), „T“ Turzovka (od roku 1954 k. ú. Korňa) a „O“ Ostravice (obec Bíla vznikla odčlenením z katastra Ostravice v roku 1951) /f 30/. Tieto hraničné kamene boli osadené v období pred prvou svetovou vojnou.

Tu opustíte kataster obce Vysoká nad Kysucou. Ak si chcete prečítať čo to o niektorej z jej takmer 90-tich osád a samôt kliknite na tento odkaz (poznámka - predstavovanie osád zatiaľ ešte nie je úplné).

V miernom stúpaní na kótu 872 m (Beskyd) prejdete popri samote Tobolovci (850 m n. m.) - vľavo, ČR. /f 31/. Tesne pred vrcholom, na ktorom sa turistická značka lomí takmer v pravom uhle vľavo, prídete k Panoráma ranču /f 32/.
Odtiaľto budete pokračovať zase po neznačených cestách. Pokračujte priamo popri oplotení Ranča a dostanete sa na prístupovú cestu vedúcu medzi elektrickými ohradníkmi. Z týchto miest sa ponúkajú nádherné ďaleké výhľady od poľských Sliezskych Beskýd (sv) až takmer po Kľak (juž. nad Fačkovským sedlom). Treba zísť kúsok pod javormi zarastené medze, ale pozor pre výhľady sa treba popresúvať lebo nevidieť všetko z jedného miesta..

Osada Slezákovci

Osada pod vami sú Slezákovci (805-825 m n. m.) /f 33,34/ v mape.cz je uvedený názov U Boháčov. Po prejdení osadou pokračujte ešte 500 m po prístupovej ceste až k  po „kioskovú“ transformátorovú stanicu /f 35/. Ďalší úsek popisovanej trasy meria 1 km a je o 1,5 km kratší ako možnosť, ktorú uvádzam na záver článku.

osady korna 033

Pri transformátorovej stanici zabočte vľavo a sledujte cestu vedúcu v smere sekundárneho elektrického vedenie /f 36/ k osade Vyšní Slezákovci (740-750 m n. m.) /f 37/. Cesta vás povedie vpravo od domu s manzardkou so zelenou fasádou. Za osadou je klesanie až do osady U Boháčikov (630-640 m n. m.) /f 38,39/o čosi strmšie a vedie poväčšine lúčnatým terénom. V osade je konečná zastávka SAD /f 40/.

Možnosť predĺženia trasy:

Pri transformátore zabočte vpravo za hrebienok /f / a pokračujte touto cestou cez osadu Škorňov Grúň, v ktorej sa z pravej strany pripojí červená turistická značka, na zastávku SAD Korňa, Majtánovci. Tento úsek od transformátora meria 2,4 km.

Zobraziť mapu: po kliknutí na obrázok mapy alebo na tento odkaz sa vám zobrazená časť ukáže v mape a môžete si s ňou manipulovať a získať podrobný priebeh trasy.

mapa osady korna

Text a foto Anton Opial

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u:

Stiahnite si apku KYSUCE
Nemáte ešte mobilnú aplikáciu? Môžete si ju stiahnuť tu >> Správy, doprava, turistika, zaujímavosti.