osady svrcinovec zatky 016V rámci tejto trasy spoznáme osady Svrčinovca rozložené popri hranici s Českou republikou.

Trasa: Zast. SAD Svrčinovec U Liščáka – Praženková –Raztočky –Privarčákovci – späť pod Raztočky – Praženková 583 m – Birtusovci – colnica – U Ptáka – Kullovci – Čerchľa-hrebeň zelená značka – Pod Valy – Staré Šance – Svrčinovec, žst.

Dĺžka: 10,1 km, stúpanie 358 m

čas na prejdenie 3:15-3:45 hod.

Začiatok trasy je na zastávke SAD Svrčinovec U Liščáka (450 m n. m.). Zo zastávky pokračujte v smere hlavnej cesty k štátnej hranici a na najbližšej križovatke /f 1 /, po asi 80-tich m zabočíme vpravo Prejdeme, nie práve fotogenickou, osadou Praženková (450-460 m n. m.) a za posledným (dvoj) domom zahneme vpravo, prejdeme mostíkom Kuffov potok /f 2,spiatočný pohľad/ a na križovatke zabočíme vľavo po žltej značke.

Táto žltá turistická značka vedie od zastávky SAD Svrčinovec U Liščáka , na ktorej sme vystúpili, ako prípojka na zelenú značku na štátnej hranici – TIM Polgúň, rázcestie. Zo zastávky je možné ísť priamo po nej, ale v tom prípade sa vyhnete osade Praženková.

Osady Raztočky, Privarčákovci

Pozor, žltou značkou pôjdeme len cez nasledujúcu osadu Purašovci (460-485 m n. m.) - asi 500 m. Pred potôčikom, ktorý preteká z pravej strany /f 3/ zabočíme vpravo na cestu vedúcu po jeho ľavom brehu do osady Raztočky (470-490 m n. m.) /f 4-6/.

osady svrcinovec zatky 006

U posledného domu /f 7/ kde cesta zjazdná autom končí pokračujeme chodníkom po jeho pravej strane a po 120 m stúpania prídeme pod osamotený dom, kde sa nám môže zdať, že chodník vchádza do dvora. No netreba mať obavy chodník prechádza povedľa dvora /f 8/ a tesne nad týmto domom príde na vrstevnicovú cestu zjazdnú aj „osobákmi“. Tu sme v osade Privarčákovci (520 m n. m.)zabočíme vľavo a pokračujeme cestou popri ruine chalupy /f 9/, potom ponad ďalšie dva domy a oblúkom cez potok /f 10/ nás cesta dovedie na rozložitý hrebienok, ktorým vedie žltá turistická značka, ktorú sme opustili pri odbočení do osady Raztočky. Teraz nás čaká klesanie dlhé 470 m /f 11,12/ pokiaľ sa dostaneme pod osadu Raztočky na miesto nášho odbočenia zo žltej značky.

Teraz pre zmenu zabočíme opačným smerom – vpravo, poľnou cestou vedúcou ku Kuffovmu potoku. Ten prejdeme po lavičke /f 13/ a začne sa pomerne dlhé stúpanie, ktorým nás cesta po 700 m a prekonaní 115 m prevýšenia privedie najskôr po zarastajúcich poľnohospodárskych pozemkoch a vyššie lesom (dvoma prudkými oblúkmi – vľavo a potom vpravo /f 14/) na veľkú lúku na kóte Praženková 583 m. Pri lese na opačnom konci lúky určite neprehliadneme hraničný kameň. Z lúky sú vcelku pekné výhľady najmä na Jablunkovské medzihorie s dominantnou Gírovou 820 m /f 15/ – severným smerom.

osady svrcinovec zatky 015

Osady Kupkovci, Birtusovci

Pokračovať budeme vľavo (juhozápadným smerom) širokou cestou popri hraničných kameňoch /f 16/. Po 100 m lesom vyjdeme opäť na lúky. Prejdeme popri stožiari vvn a pokračujeme stále popri nepriechodnom krovitom poraste až do miesta, kde uvidíme výstražnú tabuľu POZOR ŠTÁTNA HRANICA /f 17/. Bezpečne nás k nej navedú stopy po štvorkolkách. Ich stopu budeme sledovať aj po prejdení štátnej hranice v stálom klesaní, počas ktorého sa nám po ľavej ruke bude nachádzať osada Kupkovci (470-495 m n. m.) /f 18/,až do osady Birtusovci (460-480 m n. m.) /f 19/ . Zabočíme vpravo a po pár metroch sme na konečnej zastávke SAD Svrčinovec Zatky a pri štátnej ceste tesne pri „svrčinovskej colnici“ /f 20/.

Prechodom pre chodcov prejdeme na opačnú stranu frekventovanej cesty, a kúsok vpravo si to zamierime do „slepej“ ulice /f 21/. Potok ponad ktorý prejdeme sa volá Šľahorov a na sliezskej strane mu hovoria Renštok. Pramení v ČR na jv svahu vrchu Skalka 931 m. Po 6,8 km sa vlieva v centre Svrčinovca ako pravostranný prítok do rieky Čierňanky.

70 m za potokom prejdeme „tunelom“ pod Košicko-bohumínskou železnicou /f 22/ a hneď za ním prejdeme osadou U Ptáka (480-500 m n. m.) /f 23,24/. Na konci osady cesta zahne vpravo a stúpaním súbežne s potokom nás dovedie do ďalšej osady Kullovci (500-510 m n. m.) /f 25,26/. Prevážna časť osady sa nachádza v pravo za potokom. Na križovatke k nej však odbočíme vľavo a naďalej stúpame k samote U Kulov (520 m n. m.). Pred domom č. 517 zabočíme vpravo a výraznou traktormi zjazdnou cestou pokračujeme (takmer 500 m) v stálom stúpaní až na hrebeň v miestnej časti Čerchľa /f 27/, ktorým vedie miestna cesta a po nej zelená turistická značka.

osady svrcinovec zatky 027

Pretože tieto vychádzky sú zamerané na skrytých Kysúc odbočte z panelovej cesty so zelenou značkou, v mieste kde sa cesta stáča vpravo a začína stúpať, vľavo na neznačenú cestu zjazdnú aj osobnými autami /f 28/ a vyberte sa pozrieť osadu Pod Valmi (570-580 m n. m.) /f /. Z križovatky ciest tesne nad osadou /f 29/vedie jedna z nich vpravo lúkami k vysielaču ktorý nemôžete prehliadnuť /f 30/. Pred jeho oplotením zabočte vľavo a po pár metroch sa ocitnete priamo v Starých Šanciach, ktoré už pripomínajú len pozostatky opevňovacích valov. Pokračujte smerom na lúku pred vami, kde nájdete oddychové miesto aj s ohniskom .

Od turistického smerovníka, ktorý sa nachádza pri „hlavnej“ ceste pokračujte záverečných 3,1 km už po zelenej značke v stálom klesaní cez osadu Pod Grapami (460-490 m n. m.), popod D3 a vľavo po miestnych cestách až k železničnej stanici Svrčinovec – vedľa je aj zastávka SAD.

Trasa na mape: po kliknutí na obrázok mapy alebo na tento odkaz sa vám zobrazená časť ukáže v mape a môžete si s ňou manipulovať a získať podrobný priebeh trasy.

mapa svrcinovec zatky

0:03

0,15

470

Na žltej značke za mostíkom ↗

0:09

Osada u Kulov ↘

0:25

600

Z hrebeňovej cesty so zelenou značkou ↗

0:09

Text a foto Anton Opial

Ak Vás článok zaujal, zazdieľajte ho na Facebook-u:

Stiahnite si apku KYSUCE
Nemáte ešte mobilnú aplikáciu? Môžete si ju stiahnuť tu >> Správy, doprava, turistika, zaujímavosti.