skalite rieky 018V tejto ďalšej časti spoznávania kysuckých osád a samôt navštívime obec Skalité a jej miestnu časť Rieky. Trasa má zastávky: Skalité, Obecný úrad – Rieky – Za Riekami – štátna hranica – Za Riekami - Rieky – Skalité, Obecný úrad

Trasa: Skalité, Obecný úrad – Rieky – Za Riekami – štátna hranica – Za Riekami - Rieky – Skalité Obecný úrad
Ľahká vychádzka: Dĺžka 9 km, +240m, - 240 m.

Po celej trase navštívime šesť samôt, ktoré som nazval najosamotenejšie samoty. Obyvatelia tej najvzdialenejšej z nich majú najbližších „susedov“ vzdialených 1700 a 1560 m vzdušnou čiarou! O odľahlosti tejto časti obce svedčí aj zápis v obecnej kronike, kde sa uvádza, že: 1969 - zelektrifikovaná posledná osada v obci - Za riekami /6 domov/ . Aj z uvedeného citátu, aj podľa informácie z obecného úradu sa na všetky prejdené samoty vzťahuje názov Za Riekami. Miestni si tieto samoty pomenovávali podľa ich majiteľa (napr. U Patkana, U Hajnošov).

Zo zastávky SAD Skalité obecný úrad sa vydáme smerom na Čadcu. Vľavo sa nachádza pamätník padlým v II. Svetovej vojne /f 1/. Poniže kostola /f 2/ zabočíme do prvej odbočky vpravo /f 3/ a asfaltkou zídeme k železničnej trati povyše železničnej stanice. Prejdeme koľaje aj cestu vedúcu popri nich /f 4/ a pokračujeme asfaltovým chodníkom medzi plotmi. Po 150-tich metroch prídeme na kovovú lávku nad riečkou Čierňanka, ktorej horný tok sa zvykne nazývať aj Skaliťanka. Tesne nad mostíkom sa z pravej strany do nej vlieva potok Rieka (502 m) /f 5/, ktorý pramení neďaleko poľskej hranice na západnom svahu vrchu Kykula 845 m v povodí ktorého sa budeme dnes pohybovať.

Za mostíkom zabočíme vpravo po údolnej miestnej komunikácií. Pred nami robí kulisu „diaľničný“ most Rieka /f 6 /, ktorý svojou dĺžkou 500 m preklenuje údolie potoka Rieka vo výške 62 m nad jeho tokom (v súčasnosti je to tretí najvyšší diaľničný most na Slovensku).

V prvej časti ideme cca 2,7 km (spod mosta)stále po údolnej ceste popri toku potoka Rieka, ktoré sa vám možno bude zdať „nekonečné“. Na tejto vzdialenosti prekonáme stúpanie takmer 110 m. Postupne prejdeme (po 300 m) okolo troch novostavieb (529-532 m) /f 7/ a po ďalších 400 m popri ďalších dvoch domoch (550-560 m /f 8/. To je z obývaných sídiel na dosť dlhý čas všetko. Popri údolnej ceste totiž postupne minieme po ľavej strane upravený prameň/f 9/, rekreačnú chatku /f 10/, dve budovy „vodárne“ na pitnú vodu /f 11/ a po prekonaní strmšieho stúpania nemôžeme prehliadnuť vpravo od cesty objekt malej kaplnky postavenej na pripomenutie tragickej udalosti /f 12-14/. Po zastavení pri kaplnke sa sústredíme na orientáciu. Po asi 120 m odbočí z údolnej cesty vľavo prístupová cesta k najvzdialenejšej samote obce Skalité /f 15/ – zjazdná je autami a tak nás bez problémov dovedie k osamotenej chalúpke v n. v. 690 m /f 16-18/. Najskôr však musíme prekonať 70 metrové stúpanie na vzdialenosti 600 m. Tí pohodlnejší môžu pokračovať touto cestou ešte 1.500 m s prevýšením len +/- 45 m až k odbočeniu našej trasy od štátnej hranice /f/.

Ja však odporúčam po 100 m, v mieste kde cesta vyjde na kosené lúky, zabočiť vpravo a vystúpať lúkami po spádnici až na štátnu hranicu /f 19/. Je to síce 250 m dĺžky a 50 m stúpania, ale určite sa to oplatí – pre výhľady z ponad samoty Siwoniowski. Už z miesta kde dosiahneme štátnu hranicu sa dá, síce veľmi obmedzene, ale predsa vidieť v diaľke súbor budov nemocnice na liečenie pľúcnych chorôb a tuberkulózy v sedle Kubalonka (horský cestný prechod medzi Istebnou a Wislou) /f 20/. No nie je nutné sa tu hľadaním výhľadového miesta zdržiavať. Po dosiahnutí hranice zabočíme vľavo – výrazná lesná cesta vedúca popri hraničných kameňoch a po 200 m les po našej pravej strane skončí a my sa ocitneme na veľmi peknom výhľadovom mieste nad spomínanou samotou Siwoniowski (n.v. 735 m) /f 21,22/.

Keď si užijeme výhľadov vrátime sa na cestu na slovenskej strane hranice a ďalej pokračujeme až na lúčnaté pozemky /f 23/ z ktorých uvidíme vľavo pred nami ďalšiu zo samôt miestnej časti Za Riekami /f 24/. Skôr než k nej začneme od štátnej hranice schádzať doporučujem ďalšiu malú zachádzku na poľskú stranu „do kopečka“ /f 25/ – 170 m a + 10 m stúpania na nezalesnenú kótu (685 m) nad samotou Szeroki /f 26/, odkiaľ sa nám otvoria výhľady na západ smerom na Jaworzynku, Hrčavu a východnú časť Moravsko-sliezskych Beskýd /f 27,28/.

Potom sa treba vrátiť späť a hneď za štátnou hranicou zabočiť vpravo k spomínanej samote (n v. 650-655 m) /f 30/, ktorú tvoria dva rekreačné objekty. Kosením pozemkov medzi  štátnou hranicou a touto samotou je bývalá vozová cesta od hranice takmer neznateľná /f 29/, ale smer k domom je zreteľný. Od tejto samoty je už cesta zreteľná – lúkami južným smerom - a takmer stálym klesaním nás privedie popri ďalších dvoch osamotených chalupách - k tej prvej /f 31/ (640 m n m.) musíme prejsť 230 m a k druhej /f 32/ (v n. v. 597 m) ešte ďalších 280 m. Od nej prechádza cesta lesom z časti hlbokým úvozom /f33/ a dovedie nás späť k potoku Rieka u troch novostavieb povyše diaľničného mosta /f 34/ a potom už len v opačnom smere ako ráno dôjdeme do centra obce Skalité.

Trasa na mape: po kliknutí na tento odkaz sa vám zobrazená časť ukáže v mape a môžete si s ňou manipulovať a získať podrobný priebeh trasy

mapa skalite rieky

0:30

1.25

680

Miesto odbočenia od štátnej hranice ↗

0:08

0,35

Zachádzka za výhľadmi na poľskú stranu – tam aj späť