drahosanka 010Plán tejto cesty je jasný - trasa vás povedie z Čadečky cez Drahošanku do Čadce.

Trasa: Čadečka, U Kliešča – Drahošanka – U Lišky – Najdkovci – Kultánovci – Ševcovci – Čadca, žel. st.

Dĺžka 9 km, + 220 , - 220 m, čas na prejdenie 3:00 – 3:15 hod.hod.

Nenáročná trasa. Orientačne bezproblémová. Možnosť skrátenia.

Ďalšou trasou, ktorú môžete pri poznávaní skrytých Kysúc na území mesta Čadce absolvovať bez problémov aj v zime je trasa z Čadečky cez Drahošanku do Čadce.

Z autobusu MHD vystúpte na zastávke Čadečka, U Kliešča. Zo zastávky sa treba vrátiť spať. Po 70-tich metroch je odbočka vľavo. Tu máme na výber:
– odbočiť vľavo a pokračovať cestou popri Drahošanskom potoku. Domy sú postavené len po pravej strane cesty. 60 m za posledným odbočíme vpravo a pomerne veľkým oblúkom vpravo začne cesta stúpať. Po 350 m zabočíme vľavo popri oplotenej ploche na pasenie hovädzieho dobytka – tu sa z pravej strany pripojí naša druhá možnosť,

– alebo pokračovať po štátnej cesta ešte ďalších 70 m a odbočiť pred dvoma lipami s prícestným krížom popri betónovej garáži vľavo /f 1/ na chodník (vozovú cestu), ktorá stúpa súbežne s elektrickým vedením nn. Je to skratka asi 300 m oproti prvému variantu. Obe tieto trasy sa stretnú pri oplotenej ploche na pasenie dobytka /f 2/.

drahosanka 003

Cesta vás bezpečne dovedie do osady Drahošanka. Počas výstupu, ktorý trvá necelú polhodinku, sa naskytnú výhľady na hraničný hrebeň Zadných hôr /f 3/ od Jablunkovského priesmyku cez Skalku, Veľký Polom, Burkov vrch až po Malý Polom. Už celkom pod Drahošankou /f 4/určite neprehliadnete vľavo od cesty kaplnku Nepoškvrnenej Panny Márie/f 5/ postavenú v roku 1943. Tesne vedľa (vpravo)sa nachádza upravený prameň /f 6/.

Vľavo od areálu kaplnky začína krížová cesta /f 7/ popri ktorej odporúčam vystúpiť na temeno Drahošanky 641 m. Na vrchole sa pri poslednom zastavení krížovej cesty nachádza drevený kríž oproti ktorého je oddychová lavička /f 8/. Na samom vrchole je postavený Slovenský dvojkríž /f 9/. Z tohto priestoru sa vám naskytnú veľmi pekné kruhové výhľady na okolité horstvá aj na celé horné Kysuce /f 10,11/.

drahosanka 012

Z vrcholu sa vydajte smerom na juhozápad a prejdite priestorom medzi stožiarom zosilňovača a pomerne vysokým živým plotom so smrekov /f 12 /. Hneď za týmto priechodom sa dostanete na miestnu cestu, ktorá vás prevedie časťou osady /f 13,14/ a po necelých 300 m do „centra“ Drahošanky (585-630 m n. m.) /f 15,16/, kde je aj konečná zastávka MHD. Nájdite si čas na prečítanie textu na náučnom paneli /f 17/

drahosanka 016Ďalej už budete pokračovať po ceste, ktorá vás dovedie až k podchodu pre peších pod diaľnicou. Na týchto 3,2 km pôjdete najskôr 1 km „po rovine“ – cesta vedie hrebeňovou časťou , postupne sa z nej naskytajú pekné výhľady na Javorníky a záver doliny Rieka/f 18/.  Potom už len klesaním cez osady Liškovci (550-575 m n. m.) /f 19,20 /a Najdkovci (520-550 m n. m.).

V ľavom oblúku cesty na križovatke do osady Vlčákovci (530-540 m n.m.) ktorá je vzdialená 200 m) stojí v križovatke po pravej strane kamenný kríž z roku 2007 – za ním osada Vlčákovci /f 21/. Miestny smerovník vás nasmeruje ku Kaplnke Sedembolestnej panny Márie - kaplnke Snoska /f 22/ postavenej na mieste pôvodnej kaplnky posvätenej v r. 1908, ku ktorej je potrebné zísť zhruba uvedených 80 m. V ďalšom úseku cesty, až pod osadu Kultánovci, sú pekné výhľady aj na úsek diaľnice od Podzávozu po Svrčinovec /f23-25/.

Pod osadou Kultánovci (495-520 m n. m.) sa cesta skrúca vľavo a postupne vás privedie do osady Ševcovci (430-480 m n.m.), kde odbočíte z cesty vpravo a podchodom pre peších pod diaľnicou D3 /f 26/ a lávkou pre peších ponad železničnú stanicu /f 27/ prídete k autobusovej aj železničnej stanici v Čadci.

Zobraziť mapu: po kliknutí na obrázok mapy alebo na tento odkaz sa vám zobrazená časť ukáže v mape a môžete si s ňou manipulovať a získať podrobný priebeh trasy.