osady makova 019Ďalšia trasa má zastávky: Makov, Trojačka, Gašparík – Riečky – ch. Kmínek – Bumbálka – Makov, Trojačka, Gašparík

Okružná. Stredne náročná.
Dĺžka trasy 11 km, +340 m, -340 m, čas 3:30 – 4:00 hod., (osady, výhľady, zaujímavosti).
Vlastná doprava výhodnejšia

Vychádzku začneme na zastávke SAD Makov, Trojačka, U Gašparíka (640 m). Je tu dostatok miesta na zaparkovanie vlastného auta /f 1-2/. Zmenáreň a bufet. Celá trasa vedie po značkovaných turistických chodníkoch. Zelená značka ihneď odbočí z hlavnej cesty na miestnu komunikáciu do osady Riečky (660-700 m)/f 3/. Z počiatku asfaltový povrch v strmšom stúpaní pomedzi domy postupne vystriedajú panely a betónové železničné podvaly /f 4/. Takto prídeme po 1,3 km do osady Pisarovci (760-800 m) /f 5/ k murovanej kaplnke /f 6/. Od kaplnky stúpame ešte 250 m okrajom lesa a najstrmšie stúpanie máme za sebou. Lesnou cestou potom prídeme za 10 minút na rozsiahle vrcholové lúky a vpravo pod nimi je samota U Bula (810-820 m) a tiež nová chatka – na mieste vyhoreného pôvodného rodinného domu /f 7-9/. Za pekného počasia sú južným smerom výhľady na protiľahlý hrebeň Javorníkov. Na okraji lesa sa zelená spojí s červenou a spoločne vedú po vrstevnici k TIM sedlo nad Bitalovcami.

Tu si môžeme trasu o málo skrátiť (o 0,8 km, + 110 m – 100 m) tak, že budeme pokračovať vľavo po modrej značke – po vrstevnici - cez osadu Hlboké (790 – 820 m) do sedielka Smutníky – červená značka.
Podľa plánu pokračujeme po zelenej: zabočíme vpravo a po 90-tich m u drevenej kaplnky /f 10/ zase vľavo. Pôvodná kaplnka bola murovaná /f 11/. Zelená značka nás tromi serpentínami po spevnenej ceste, popri osamotenej chate (č. p. 59), dovedie na vrchol kopca Kykula 880 m s rezervárom vody pre chatu Kmínek /f 12/. Z tohto miesta sa cez dva holoruby ponúkajú pekné výhľady. Prvým na Malú Fatru od Martinských holí až po Veľký Fatranský Kriváň /f 13/. Za výhľadmi smerom na Turzovskú vrchovinu, Javorníky s Chotárnym kopcom a Kysucké Beskydy (V. Rača a Kykula) musíme prejsť cca 40 m zľava popri ohradenom rezervári. „Smerovníkom“ tu je hrubý smrek vľavo na križovatke ciest. Po spevnenej ceste prídeme po 200 m klesania k horskej chate Kmínek (850 m, občerstvenie, ubytovanie) /f 14/.

Ďalej budeme pokračovať po červenej značke smerom na Bumbálku. Od chaty môžeme prejsť skratkou popri kaplnke /f 15/ a osamotenej drevenici (č. p. 27) dobre vychodeným chodníkom k chate Sněžná /f 17/ (230 m) a od nej na hrebeň na červenú značku, alebo sa vrátime späť na kopec k rezerváru / f 16/ a od smerovníka na smreku po červenej značke pokračujeme vpravo – po hrebeni západným smerom. Celá ďalšia trasa až na Bumbálku vedie hrebeňom po štátnej hranici s ČR a zemepisnou zaujímavosťou je, že tento úsek hrebeňa tvorí hlavné európske rozvodie medzi Čiernym a Baltickým morom. Po vyjdení na lúky sa medzi hraničnými kameňmi č. 30/14 a 31 ukážu pekné výhľady južným smerom na Javorníky a v pozadí za dobrého počasia aj na hrebeň Malej Fatry od Kľaku až po Veľký Fatranský Kriváň. Po pravej strane za št. hranicou sú roztrúsené chaty (pôvodné chalupy) osady Beskyd (860-880 m).

Potom nás čaká klesanie do sedielka nad osadou Smutníky (810-850 m) /f 18-20/a následné stúpanie (350 m, +45 m) k Masarykovej chate na Beskyde /f 21-23/. Ponad zjazdovku pred chatou (orientačný panel) sú pekné výhľady do údolia potoka Smradľava a na Radhošťské a Lysohorské Beskydy /f 24/. V chate nerobia problém s menou – platiť možno aj v €.

Od chaty už len mierne z kopca, ale po asfaltovej ceste, až do sedla Bumbálka 860 m (1,8 km, -30 m). Občerstvenie je možné v chate Bumbálka /f 25/, alebo v Motoreste pri hlavnej ceste, kde je aj TIM. Od chaty opäť pekné výhľady na Beskydy od Radhošťa po Trávny.

Tu budeme meniť smer našej cesty! Prejdeme na spodnú stranu parkoviska pod chatou Bumbálka a začneme klesať po „starej ceste“, po ktorej vedie žltá značka. V počiatočnom strmšom klesaní prejdeme popri osade Vrbinárovci (790-830 m) /f 26-28/ a nižšie už len údolnou cestou prídeme popri osade Zadky U Zemanov (690 m) vľavo za potokom /f 29/ k hlavnej ceste (č. 35) /f 30/.

Po ceste, na ktorej býva silná premávka, potrebujeme prejsť cca 350 m. Pokiaľ sa budeme držať tesne u zvodidiel bude to bez problémov. Zvýšený pozor treba dať pri prechádzaní mosta pred prvými domami osady Trojačka (660 m) /f 31-32/. Pri zastávke SAD žltá značka končí. Odtiaľto už využijeme chodník pre peších po ktorom prídeme cez areál niekdajšej colnice /f 33-34/ až k parkovisku U Gašparíka /f 1/, kde sme začínali.

Čas

0:18

0,75

840

Chata Kmínek. Späť na červenú zn.