klokocovTrasa má zastávky: Zast. SAD Klokočov, Hlavice, Gaško – U Belajov – U Haferov – Kýčera – U Fujakov – U Polkov – U Varmusov - zast. SAD Klokočov, Hlavice U Holazov.

Trasa: Zast. SAD Klokočov, Hlavice, Gaško – U Belajov – U Haferov – Kýčera – U Fujakov – U Polkov – U Varmusov - zast. SAD Klokočov, Hlavice U Holazov.
Ľahká vychádzka: Dĺžka 9,2 km, +289m, - 311 m.

V rámci tejto vychádzky (s číslom 20) za Skrytými Kysucami sa už po štvrtý krát vyberieme do Kornickej brázdy. V tejto zníženine rozkladajúcej sa pod úpätím Zadných hôr – podcelku Moravsko-sliezskych Beskýd – od Čadečky až takmer po Biely Kríž je najväčšia hustota roztrúsených sídiel v rámci celých Kysúc. Počas dnešnej 9 km dlhej trasy ich prejdeme celkom 17.

klokocov osady 006Z autobusu sme vystúpili na zastávke SAD, Klokočov, Klin Gaško (600 m n. m) /f 1/, odkiaľ treba pokračovať smerom na Hlavice a po 150-tich m zabočiť vľavo /f 2/. Prístupová cesta k osadám nás prevedie doprava za potok /f 3/ a začne stúpať. Zakrátko sa pred nami objavia prvé domy osady U Belajov (620-640 m) /f 4,5/. Po prejdení popri osade prídeme na križovatku ciest, kde nemôžeme prehliadnuť pútač CHKO Kysuce označujúci chránené územie Klokočovské rašeliniská /f 6/. Pre tých čo majú záujem sa bližšie zoznámiť s týmto územím odporúčam tento odkaz.

Z tejto križovatky sa núkajú pekné, aj keď obmedzené, výhľady južným smerom na protiľahlé osídlenie severných svahov Javorovej /f 7/. Pekné výhľady sa nám budú sporadicky objavovať aj počas našej ďalšej cesty až po osadu U Suchora /f 8,9/.

Na križovatke u pútača CHKO teda zabočíme vpravo/f 10/ a zakrátko sme v osade U Hajdžora (645-655 m) /f 11/. Cesta ktorou ideme vedie pohodlne takmer po vrstevnici. Postupne prejdeme cez osadu U Horníkov (640-650 m) /f 12-14/ a kúsok za ňou sa ocitneme na križovatke ciest v osade U Haferov (640-660 m) v križovatke vľavo stojí pomerne zachovalá drevenička /f 15/.

Oddych neďaleko Klokočovského skália

Aby sme sa zbytočne nemotali po osade odporúčam prejsť skratkou, chodníčkom pomedzi domy /f 16,17/, ktorý nás asi po 50-tich m privedie na miestnu komunikáciu. Na ďalšej križovatke pôjdeme vľavo – je tam smerovka umiestnená na stĺpe elektrického vedenia ukazujúca smer k CHPV Klokočovské skálie /f 18/. Na najbližšej križovatke (po 230 m) zabočíme vpravo a pri osade U Suchora (660-665 m) /f 19/ môžeme využiť pekne upravené posedenie s náučným panelom na oddych a aj prípadné občerstvenie/f 20/.

klokocov osady 020

Hneď na okraji lesa sa potom zameriame na úvozovú cestu, ktorá nás dovedie až k potoku po prejdení ktorého sa ocitneme v osade Kýčera (645-660 m) /f 21-23/. Pri dome /f 24/ zabočíme vľavo. Vpravo za potokom je osada U Zajacov /f 25,26/. Pokračujeme však spevnenou „už lesnou“ cestou popri potoku Olešnianka až po prvú odbočku vľavo /f 27/. Tá je od posledných domov asi 250 m a je neprehliadnuteľná . Pretože naším cieľom sú osady zabočíme po 250 m doprava /f 28/ a zájdeme si obzrieť samotu U Plechov (700-710 m) /f 29,30/, ktorej okolie je už ale silno zarastené náletovými drevinami. Vrátime sa späť na odbočku. Z cesty sa nám po 250-tich metroch v plnej paráde ukáže samota U Juríka (695 m) /f 31/ od ktorej nás čaká „nezáživných“ vyše 600 m cesty lesom bez výhľadov až do lúčnatého rozložitého sedla pod osadou U Fujakov. Cestou nás upútajú (vo vegetačnom období) rozsiahle porasty papraďovej rastliny orličníka obyčajného ( Pteridium aquilinum)/f 32/.

Osada U Fujakov (715-725 m) /f 33,34/ je rozložená na úpätí južnej rázsochy Uhorskej (1029 m). Od nej vpravo je ale „neviditeľná“, lesom obkolesená, samota U Škulavíka (720 m) /f 35,36/, ku ktorej sa môžeme dostať odbočením, pri začiatku oplotenia pozemkov pri osade Fujakovci, vpravo na vrstevnicovú dobre znateľnú starú furmanskú cestu. Po prejdení zhruba 200 m sme tam. Cestou si, asi v polovici trasy, môžeme všimnúť, že prechádzame krátkou čerešňovou alejou /f 37/.

klokocov osady 037

Na ceste k osade U Varmusov

V sedle odbočíme vľavo (alebo ak sa vraciame od osady U Škulavíkov tak pokračujeme priamo) k lesu. Na okraji lesného porastu zabočíme vpravo a ideme západným smerom so stále sa meniacimi pohľadmi na osadu U Fujakov až prídeme k samote U Inšpektora (675 m) /f 38-40/. Obídeme ju vľavo a po 150-tich m prídeme opäť k ceduľke CHKO označujúcej Klokočovské rašeliniská.

Odtiaľto sa vrátime tou istou cestou ako sme sem prišli až k potoku. Za potokom zabočíme vpravo /f 41/ a poľnou cestou vedúcou z časti lúčnatým pozemkom, ale dobre znateľnou /f 42/, prídeme na začiatku lesa k miestnymi obyvateľmi vybudovanému „gulášovému“ miestu – zrubová chatka s ohniskom a vonkajším posedením. Cesta odtiaľto strmšie stúpa lesom (asi 40 m) a v mieste z ktorého sa pred sebou uvidíme osamotenú chalupu /f 43/ zabočíme prudko vľavo a sme v osade U Polkov (635-645 m) /f 44/. Po prejdení osady zabočíme opäť vľavo a prichádzame do osady Pustky (630-640 m) /f 45/. Na križovatke pod touto osadou už uvidíme z reklamnú tabuľu /f 46/, ktorá nás nasmeruje vpravo. Po 500 m prídeme na samotu U Vojtka (650-655 m) /f 47,48 / v ktorej sa nachádza aj horská chata Zafír poskytujúca ubytovanie v súkromí a potom už len 700 m lesom do osady U Varmusov (670-720 m /f 49,50/ v poslednom období známej ako Sudoprak. Možnosť občerstvenia.

klokocov osady 050

Z osady odídeme popri oplotení tenisového kurtu (zo strany od Baru). Za oplotením – v ľavom rohu nájdeme cestu (široká, zjazdná traktormi a možná aj tereniakmi, ale stopy tam vidieť nebolo), ktorá nás v stálom klesaní (lúčnatý hrebienok, bývalé poľnohospodárske pozemky - po asi 300 m – prechádza cesta priamo) privedie na samotu s dvoma udržiavanými dreveničkami U Valčuhov (625-635 m). Oblúkom vľavo prejdeme okolo prvej /f 51/, ponad druhú a dostaneme sa k potoku pod touto samotou /f 52/. Po jeho prejdení sa dostaneme do osady U Dediča (595-610 m) a na záver našej dnešnej trasy po prejdení osady U Kypusov (580-590 m) /f 53/ skončíme na štátnej cesta pri zastávke SAD Klokočov, Klin Holazovia.

Pre rekapituláciu, ale hlavne pre prehľad, počas tejto trasy sme navštívili 17 osád a samôt v troch miestnych častiach Klokočova – Hlavice, Hrubý Buk a Klin.

Zobraziť mapu: po kliknutí na obrázok mapy alebo na tento odkaz sa vám zobrazená časť ukáže v mape a môžete si s ňou manipulovať a získať podrobný priebeh trasy.

mapa klokocov hlavice

9,03

289

311

Vysvetlivky: →← - zachádzka tam a späť, ↘,↗, →- odbočiť vpravo, vľavo, rovno.